• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99081811325
  • خبرنگار : 30054

آیا دنیای بدون پلاستیک، دنیای ایده آلی است؟

آیا دنیای بدون پلاستیک، دنیای ایده آلی است؟

پلاستیک یکی از اثرگذارترین اختراعات بشر بود. چیزی که زندگی را برای بسیاری از مردم آسان‌تر و ارزان‌تر کرد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مادیران، صنایع پلاستیکی حدود یک قرن پیش به دنیای ما پا گذاشته‌اند. کم کم، پلاستیک در هر صنعتی جای خودش را باز کرد، از صنعت ساختمان‌سازی گرفته تا اسباب‌بازی و بسته‌بندی. بعد از آن، هر روز می‌شنویم که باید استفاده از پلاستیک را کاهش دهیم و به فکر بازیافت آن باشیم.

کدام صنایع بیشتر از همه از پلاستیک استفاده می‌کنند؟

تقریبا در هر صنعتی نشانه‌ای از پلاستیک وجود دارد. نگاهی به اطراف خود بیاندازید. در اولین نگاه چند محصول پلاستیکی می‌بینید؟ این نشانه‌ای مهم از اهمیت صنعت پلاستیک در زندگی ماست. بیش از هر صنعت دیگری، صنعت بسته‌بندی از پلاستیک استفاده می‌کند.

رتبه بعدی در اختیار صنعت ساختمان سازی است. منسوجات، حمل و نقل و ابزارهای الکترونیکی بیشترین استفاده از پلاستیک را در صنعت خود دارند.

استفاده نکردن از پلاستیک در هر یک از این صنعت‌ها، یک جای خالی بزرگ پدید می‌آورد. پلاستیک بسیار مقاوم و شکل‌پذیر است. این ویژگی منحصر به فرد باعث می‌شود عمر مفید محصولات بسیار بالا برود.

شکل‌پذیری پلاستیک هم آن را برای تولید انواع محصول، مناسب می‌کند. پس با این اوصاف شاید حذف این اختراع مهم از زندگی بشر چندان فکر حساب‌شده‌ای نباشد؛ حداقل تا زمانی که یک جایگزین مناسب برای آن پیدا کنیم.

روی مثبت پلاستیک در صنعت بسته بندی

تقریبا یک سوم پلاستیک دنیا در صنایع بسته‌بندی استفاده می‌شود، از بسته‌بندی مواد غذایی گرفته تا ابزارها و وسایل خانه و اتوموبیل. می‌توانید یک روز را تصور کنید که برای خودتان یک وسیله یا لباس بخرید یا روغن موتور ماشین خود را عوض کنید و در طی روز حتی یک بار هم پلاستیک استفاده نکرده باشید؟

با وجود تمام انتقادها از ضررهای پلاستیک در طبیعت، نمی‌توان منکر روی مثبت این محصول در زندگی بشر شد. بسته‌بندی مواد غذایی با پلاستیک عمر مفید آن‌ها را بالاتر می‌برد و آن‌ها را از انواع آلودگی حفظ می‌کند.

این ویژگی در صنایع دارویی اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. نگهداری از داروها در برابر میکروب‌ها و آلودگی‌های محیط وظیفه مهم پلاستیک است.

سبک بودن بسته‌بندی‌های پلاستیکی هم باعث شده‌اند که حمل و نقل‌آن‌ها بسیار آسان‌تر و سریع‌تر شود، در حالی که فضای کمتری هم اشغال می‌کند. از این دیدگاه بسته‌بندی‌های پلاستیکی به کاهش گازهای گلخانه‌ای هم کمک کرده است.

چه چیز درمورد پلاستیک ما را نگران می‌کند؟

تمام نکاتی که دربارۀ عمر مفید بالا و استحکام گفتیم، می‌تواند تبدیل به یک پتانسیل خطرناک برای طبیعت شود. تجزیه پلاستیک‌ها ممکن است بیش از سه قرن هم طول بکشد. در این سه قرن پلاستیک می‌تواند تبدیل به بلای جان انواع جانوران و حتی گیاهان شود.

اینجاست که باید وارد عمل شد. چند راهکار برای کاهش دور ریز پلاستیک در طبیعت وجود دارد:

۱. دقت در تفکیک زباله و بازیافت همۀ انواع پلاستیک.

۲. کاهش مصرف پلاستیک با خرید محصولاتی که در آن‌ها از این محصول استفاده نشده است.

۳. استفاده از انواع پلاستیک تجزیه پذیر برای اطمینان از کم‌خطر بودن آن برای طبیعت.

صنایع پلاستیک مادیران، یک راه حل کوچک اما مهم

صنایع پلاستیک مادیران، در سال ۱۳۸۱ با هدف تولید قطعات پلاستیکی مورد نیاز شرکت ماشین‌های ادارای ایران شروع به کار کرد. اما این ایده در همان مرحله متوقف نماند. صنایع پلاستیک مادیران با مشخص کردن یک وظیفه اجتماعی برای خودش، فعالیت خود را گسترده‌تر کرد.

این وظیفه اجتماعی، برداشتن یک قدم برای داشتن زمین پاک و یک زندگی راحت‌تر برای مردم بود. زمین که با کیسه‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت مواجه نیست.

صنایع پلاستیک مادیران، اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان ایرانی پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر در طبیعت فعالیت می‌کند. این شرکت تلاش می‌کند که با استفاده از نیروهای متخصص و تکنولوژی‌های به روز این امر مهم را محقق کند.

تا امروز شما از محصولات صنایع پلاستیک مادیران برای بردن خرید خود فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپراستارها استفاده کرده‌اید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha