• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99081408811
  • خبرنگار : 71477

نخستین دیدار غیر رسمی رهبران قبرس ترک‌نشین و یونانی‌نشین

نخستین دیدار غیر رسمی رهبران قبرس ترک‌نشین و یونانی‌نشین

رهبران قبرس ترک‌نشین و یونانی‌نشین نخستین نشست غیررسمی خود را برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این نشست رو در رو میان "ارسین تاتار"، رئیس جمهور قبرس ترک‌نشین و "نیکوس آناستازیادس"، رهبر قبرس یونانی‌نشین در محل سکونت "الیزابت اسپهار"، نماینده ویژه و رئیس نیروی صلح‌بان سازمان ملل در قبرس در منطقه حائل در نیکوزیا برگزار شد و حدود دو ساعت طول کشید.

سخنگوی سازمان ملل در قبرس در بیانیه‌ای گفت: تاتار و آناستازیادس این فرصت را داشتند تا یکدیگر را بشناسند و برای نخستین بار به طور غیررسمی در این نشست به میزبانی اسپهار در فضایی صمیمانه تبادل نظر کنند.

این دو بر تصمیم خود برای پاسخ مثبت دادن به وعده آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری یک نشست غیررسمی پنج جانبه شامل سه کشور ضامن و دو طرف در قبرس به اضافه سازمان ملل در محیطی مناسب تاکید کردند.

تاتار گفت: در این مرحله برای مردم قبرس ترک‌نشین تفاهمی بر یک مبنای فدرال که از سال ۱۹۷۷ میلادی حفظ شده، امید چندانی وجود ندارد و بنابراین زمان آن رسیده که دور یک میز با ایده‌های جدید بنشینیم.

وی با خاطر نشان کردن اینکه ایده یک کنفرانس پنج جانبه از سوی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مطرح شده، افزود: بنابراین در زمانی که گوترش پیشبرد این موضوع را مناسب بداند، تمامی موضوعات می توانند از طریق چنین کنفرانس پنج‌جانبه‌ای ارزیابی و بررسی شوند.

تاتار تصریح کرد: در نشست روز سه‌شنبه با آناستازیادس درباره موضوعات خط ساحلی بسته شهر متروکه "ماراس" در قبرس ترک‌نشین، منابع هیدروکربن در شرق مدیترانه و غیرقابل قبول بودن لغو بخشی از تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه قبرس یونانی‌نشین صحبت شد.

وی ضمن اشاره به اینکه قبرس ترک‌نشین از مذاکره با دولت یونان برای بهبود روابط دوجانبه امتناع نخواهد کرد، گفت: ما موضع خود را مطرح کردیم و جلسه را بدون اینکه خیلی ناامید شویم و کسی را آزرده کنیم، ترک کردیم.

تاتار افزود: موضوع قبرس یک موضوع مشترک است. برای ما بسیار مهم است که در خصوص موضوعات مهم و اصلی هماهنگ با ترکیه عمل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha