• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99080502356
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک کارشناس سلامت خانواده:

میزان باروری در اردستان ۲ دهم درصد کاهش یافته است

میزان باروری در اردستان ۲ دهم درصد کاهش یافته است

ایسنا/اصفهان یک کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: در یک سال گذشته میزان باروری در اردستان ۲ دهم درصد کاهش یافته که یکی از عوامل اصلی آن شیوع کرونا بوده است.

سمیه خانی، کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای دهه ۹۰ با کاهش متوسط نرخ رشد جمعیت کشور نسبت به دهه‌های گذشته، به تدریج نگرانی نسبت به کاهش جمعیت کشور در سال‌های آتی، در میان برخی نهادهای اجرایی کشور رخنه کرد.

وی با بیان اینکه سال ۹۳ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی جمعیت را به منظور افزایش جمعیت کشور در ۱۴ بند و به منظور افزایش جمعیت کشور به ۷ دستگاه مرتبط و اجرایی کشور از جمله وزارت بهداشت ابلاغ کرد، افزود: اولین بند این ابلاغیه ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی است که سطح جانشینی آن ۲.۱ دهم در نظر گرفته شده است. این نرخ به این معنا است که هر خانواده بیش از دو نفر این سطح جانشینی را انجام دهند تا جمعیت بتواند نرخ رشد خود را داشته باشد.

این کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه در شهرستان اردستان متأسفانه شاهد نرخ جانشینی ۱.۴ هستیم که افت بیش از ۶ دهم درصدی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد، گفت: انتظاری که داریم این است که رسانه‌ها در شرایط کنونی به گونه‌ای بسترسازی کنند که ضرورت افزایش جمعیت در جامعه ایجاد شود و باورهای غلطی که به خصوص در وضعیت کرونایی در حال رواج است و خانواده‌ها را از بارداری ترسانده از بین ببرد.

خانی، نقش رسانه در افزایش جمعیت را مهم ارزیابی کرد و افزود: امروز در وضعیتی از کاهش نرخ جمعیتی هستیم که خانواده‌ها باید بپذیرند علی‌رغم شیوع کرونا در جامعه باید بتوانند زندگی خود را نیز ادامه دهند و روند جایگزینی جمعیت را ارتقا بخشند.

وی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا هم با مشکلاتی نظیر تأخیر در ازدواج و فرزند آوری روبرو بودیم، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرد، گفت: در یک سال گذشته میزان باروری در اردستان ۲ دهم درصد کاهش یافته که یکی از عوامل اصلی آن شیوع کرونا بوده است.

این کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اردستان، تصریح کرد: مشکلی که در این باره با آن مواجه هستیم این است که نرخ باروری در شهرستان اردستان کمتر از نرخ جانشینی است و باید تلاش کنیم این موضوع را حل کنیم، چراکه شیوع کرونا این مسئله را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر وضعیت باروری در بیش از ۹۰ درصد روستاهای اردستان بحرانی است و در مناطق شهری شهرستان نیز وضعیت خوبی ندارد.

خانی با بیان اینکه باورهای غلطی که در خصوص تأثیر کرونا بر باروری خانم‌ها وجود دارد توانسته تا حد زیادی تأثیر منفی خود را بگذارد، گفت: با بازخوردی که از نظرات خانواده‌ها در این خصوص گرفتیم متوجه می‌شویم که نگرانی از وضعیت کرونا و مسائل اقتصادی و موضوعات فرهنگی از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ باروری است.

وی با بیان اینکه هنوز آماری از کاهش ازدواج در دوران کرونا وجود ندارد، اما به تعویق افتادن زمان آغاز بسیاری از زندگی‌های مشترک طی ماه‌های اخیر، عاملی در تأخیر فرزند آوری این زوج‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: خسارت‌هایی که کرونا در جامعه به وجود آورد و همچنان ادامه دارد قطعاً باعث کاهش جمعیت در شهرستان اردستان شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha