حجتالاسلام محمد نظری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه یکیاز شاخصهای تمدن نوین اسلامی حضرت مهدی(عج) وحدت و همبستگی اسلامی است، اظهار کرد: بدون تردید ساخت تمدن بهویژه تمدن اسلامی با وحدت و همبستگی افراد جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد، بهگونهای که نمیتوان سخن از تمدن گفت مگر اینکه وحدت و همبستگی حاکم باشد.
وی با تأکید براینکه همیشه در طول تاریخ وحدت و همبستگی زمینهساز رشد، تعالی و تمدنسازی جوامع بشری بوده است، افزود: اگر تمدنها در جامعهای شکل گرفته، آن جامعه از همبستگی برخوردار بوده و اما در مقابل اختلاف و تفرقه موجب از بین رفتن تمدنها بوده است.
نظری تصریح کرد: اگر در تاریخ اسلامی نگاه کنیم میبینیم که در هر زمان که امت اسلامی با هم منسجم و متحد و یکپارچه بودند در آن جامعه تمدن اسلامی شکل گرفته است، که از زمان پیامبر اکرم(ص) تاکنون نمونههای فراوانی در این زمینه وجود دارد و زمانیکه در قرآن مینگریم میبینیم که یکیاز مهمترین راهکارهای تحقق وعده الهی برای تشکیل عدالت و جامعه آرمانی که در آن جامعه مستضعفین و بندگان صالح وارث زمین میشوند، وحدت و همبستگی است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام زمان(عج) زمانیکه قیام میکند تمدن نوین اسلامی را برپایه وحدت و همبستگی پابهگذاری میکند، اظهار کرد: در آیات متعدد قرآن کریم به این مسئله اشاره شده است، واژهها و کلماتی مانند؛ واعتصموا، تعاونوا، اخوت، برادری و ... از واژههایی از قرآن کریم است که در مورد وحدت و همبستگی اسلامی اشاره دارد.
وی با بیان اینکه قرآن؛ وحدت و همبستگی را در چهار سطح تبیین میکند، افزود: اول در سطح انسانیت، بشر از جهت اینکه انسان است باید با هم وحدت داشته باشد هیچ برتری و امتیازی بر یکدیگر ندارند مگر در سایه تقوا، خداوند متعال در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ؛ ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و در گروهها و تیرههای بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ همانا گرامیترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست»، پس یک مرحله از وحدت و همزیستی مسالمتآمیز تحتعنوان «انسانیت و بشریت» است.
نظری با اشاره به اینکه سطح دوم وحدت و همبستگی در سطح ادیان الهی است، گفت: خداوند متعال ادیان الهی را بر محور توحید دعوت کرده است که در کنار هم و متحد و منسجم باشند، که در این رابطه در آیه ۶۴ سوره مبارکه آلعمران میفرماید: «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلیٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ؛ بگو: ای اهل کتاب! بیایید بهسوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را - غیر از خدای یگانه - به خدایی نپذیرد. هرگاه(از این دعوت)، سرباز زنند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم!».
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: سطح سوم از وحدت، وحدت در سطح امت اسلامی بر محور اسلام است، یعنی کسانی که زیر چتر اسلام قرار دارند باید متحد باشند و همبستگی داشته باشند، خداوند در این رابطه در آیه ۹۲ سوره مبارکه انبیاء میفرماید: «إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُکُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّکُم فَاعبُدونِ؛ این پیامبران بزرگ و پیروانشان همه امّت واحدی بودند و پیرو یک هدف؛ و من پروردگار شما هستم؛ پس مرا پرستش کنید!» همچنین در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آلعمران میفرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَکُنتُم عَلیٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَکُم مِنها ۗ کَذٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُم آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَهتَدونَ؛ و همگی به ریسمان خدا، قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت بزرگِ خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ اینچنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید.»
وی تصریح کرد: با نگاه به منابع میبینیم که سطح بالاتری از وحدت و همبستگی در نظر گرفته شده است که آن در سایه ایمان است، همانگونه که در آیه ۱۰ سوره مبارکه حجرات میخوانیم: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ در حقیقت مؤمنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید.»
نظری با تأکید بر اینکه جامعهای که امام زمان(عج) شکل میدهد جامعه ایمانی است، اظهار کرد: وحدت و پیوندی که بین انسانها بنا میشود در سایه ایمان و ولایت است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سطح چهارم وحدت و همبستگی زیر چتر ایمان و ولایت است، بیان کرد: رُکن اساسی جامعه مدنظر امام زمان(عج) مسئله ایمان و ولایت است به همین جهت در روایات میخوانیم که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: در قرآنکریم هرکجا «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» آمده است منظور ما اهلبیت(ع) هستیم.
وی اظهار کرد: اگر خداوند مؤمنان را به اتحاد دعوت کرده است این اتحاد بهمعنای واقعی و جهانی در زمان امام زمان(عج) محقق خواهد شد، زمانیکه امام زمان(عج) قیام کند مردم را در سایه ایمان و ولایت گرد هم جمع میکند، امت اسلامی زیر چتر ولایت قرار میگیرند کمااینکه اگر شما تاکنون مشاهده کردید که امت اسلامی نتوانستند وحدت و انسجام خود را حفظ کنند برای این است که این وحدت بر محور ولایت و ایمان نبوده است، اگر بر محور ولایت و ایمان باشد پیوند ناگسستنی خواهد بود به همین جهت آن جامعه آرمانی منسجم پُر از عدل و دادی که تمدن نوین اسلامی در آن شکل میگیرد ویژگیهایی دارد ازجمله این است که در آن جامعه مؤمنان باهم یکپارچه هستند و اختلاف برچیده میشود، ذلالتها کنار میرود، کینهها از بین میرود و دلها مملو از ولایت و ایمان میشود.
نظری با بیان اینکه در جامعه آرمانی متحد و منسجم امام زمان(عج) همه مردم و مؤمنان همسو و همگرا و یدواحده هستند هیچگونه اختلاف و تفرقه در میان آنها وجود ندارد، اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی در ترسیم جامعه آرمانی امام زمان(عج) فرمودند: «در جامعه آرمانی امام زمان(عج) مؤمنان اهل ایمان در دوستی متقابل و مهربانی به یکدیگر مانند یک جسد هستند اگر عضوی از این جسد به درد بیاید دیگر اعضا نیز به درد خواهند آمد.»
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در جامعه آرمانی امام زمان(عج) مؤمنان آنقدر با هم پیوند دارند و متحد و منسجم هستند که اگر برادر دینی در جیب برادر دینی خود دست کند هیچگونه منعی وجود ندارد گویا زندگی در هم با هم و در کنار هم است و ایمان در آن جامعه حاکم است.
وی با بیان اینکه در جامعه آرمانی متحد و منسجم که در آن تمدن شکل میگیرد و مدنظر امام زمان(عج) است مؤمنین با یکدیگر برادر هستند، تصریح کرد: همچنان که پیامبر اکرم(ص) وقتی وارد مدینه شد و حکومت اسلامی تشکیل داد اولین کاری که انجام داد ایجاد پیوند برادری بین مسلمانان بود و فرمود: «ای مردم در راه خدا دو نفر دو نفر با یکدیگر برادر شوید».
وی ما باید به جامعه آرمانی امام زمان(عج) بیاندیشیم و برای تحقق آن دعا کنیم، ادامه داد: جامعه آرمانی امام زمان(عج) یک جامعه ایمانی است و مردم بر محور ولایت با هم متحد میشوند و در سایه اتحاد و همبستگی تمدن نوین اسلامی شکل میگیرد و ما باید خودمان را برای آن روز آماده کنیم.
انتهای پیام
نظرات