• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99072115461
  • منبع : سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی

آغاز همکاری سازمان دانشجویان جهاد و کانون پرورش فکری در حوزه بازی‌های رومیزی و محیطی

آغاز همکاری سازمان دانشجویان جهاد و کانون پرورش فکری در حوزه بازی‌های رومیزی و محیطی

تفاهم‌نامه همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان‏ و ‏نوجوانان در حوزه بازی‌های رومیزی و محیطی در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، مهدی عباسی سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: مطابق مطالعات و بررسی‌های انجام شده، اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیتی دانشجویان به‌ترتیب حوزه علم و فناوری، حوزه فرهنگی و جایگاه آخر فعالیت‌های سیاسی است. رویکرد اصلی سازمان دانشجویان براساس وظایف و اهداف تعریف شده حوزه فرهنگی و علم و فناوری است که همین مساله، باعث شکل گرفتن اهداف مشترک بین سازمان دانشجویان و کانون پرورش فکری شده است.

عباسی با بیان این که یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان دانشجویان، نوآوری در فرم و محتوای فعالیت‌های فرهنگی است، تصریح کرد: بازی‌های رومیزی و محیطی در انواع فکری و حرکتی آن، یکی از جذاب‌ترین قالب‌هایی است که امروزه دانشجویان به سمت آن روی آورده‌اند و این موضوع برای سازمان دانشجویان، با نظر به مسوولیت و رسالت این نهاد، زمینه‌ی فعالیت‌های فرهنگی موثر در قالب بازی‌ها را برای دانشجویان توسط سازمان دانشجویان ایجاد و ایجاب می‌کند.

وی اذعان داشت: یکی از اهداف مهم در سازمان دانشجویان، تشکیل شبکه دانشجویی با هدف توسعه و تقویت مشارکت اجتماعی دانشجویان است و بازی‌های رومیزی نیز یک طرح مشارکتی و جمعی است.

سرپرست سازمان دانشجویان و مدیر کل مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی به‌نمایندگی از مجموعه جهاددانشگاهی، عنوان کرد: به‌واسطه این تفاهم‌نامه، مجموعه‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی در خدمت اهداف مشترک دو مجموعه قرار خواهند گرفت و از پتانسیل‌های موجود در جهاد در راستای عملیاتی کردن اهداف این تفاهم‌نامه استفاده خواهد شد.

محسن حموله، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان‏ و ‏نوجوانان، امضای این تفاهم‌نامه را نقطه‌عطفی در صنعت بازی و اسباب‌بازی در ایران دانست و خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه که با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ بازی در سطح جوانان دانشجو منعقد می‌شود، گام‌های مهمی برای شناسایی  ظرفیت‌های علمی و عملیاتی بازی و اسباب‌بازی در کشور برداشته می شود.
وی با تاکید بر تاثیرات بازی در انتقال مفاهیم و فرهنگ‌سازی جامعه تصریح کرد: با شناسایی ظرفیت‌های خلاق جوانان و علاقه‌مندان به این صنعت، آینده درخشانی فراهم خواهد شد. نبود رشته دانشگاهی، نبود ساز و کار مناسب برای پیگیری امورات صنفی اسباب‌بازی و طراحی اسباب بازی غیرایرانی از مشکلاتی است که صنعت اسباب‌بازی در کشور با آن مواجه است.
حموله افزود: گروه‌های متعددی مانند پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، توزیع و پخش در صنعت اسباب‌بازی فعالیت می‌کنند که لزوم ورود اساتید دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند به طراحی اسباب‌بازی به این صنعت حس می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در کشورهایی که صنعت اسباب‌بازی توسعه یافته است، اتاق‌های فکر و پژوهشکده‌ها در سطح دانشگاه و دانشجویان حرف اول را می‌زند، گفت: جوانان امروز، طراحان و سازندگان سرگرمی‌های فردا و بنیان‌های خانواده‌های سلامتی خواهند بود؛ بنابراین فضای دانشگاه و جامعه دانشگاهیان سهم چشم‌گیری در ساختن نگاه صحیح نسبت به کالای فرهنگی خواهد داشت.

حموله تاکید کرد: اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان‏ و ‏نوجوانان به دنبال ایجاد فرهنگ صحیح و زاویه دید به روز در میان جوانان است تا با کمک جوانان خوش فکر و خلاق بتواند قدم‌های مثبت و تاثیرگذاری در راستای اعتلای صنعت اسباب‌بازی بردارد.

این تفاهم‌نامه به‌منظور بسترسازی و ارتقای مشارکت دانشجویان در طراحی و تولید بازی‌های رومیزی و محیطی با رویکرد بازی‌های فکری و حرکتی، بین سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و اداره کل سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعقد شد.

در بخشی از این تفاهم‌نامه آمده است: بازی در انواع آن، یکی از مهم‌ترین راه‌های فرهنگ‌سازی در جامعه است. بازی‌های رومیزی و محیطی در انواع فکری و حرکتی آن، تاثیر به‌سزایی در پرورش ذهن و جسم آحاد جامعه دارد. با این ‌حال، حوزه بازی‌ در ایران، به‌ویژه بازی‌های رومیزی و محیطی، حوزه‌ای جوان و پویا است که می‌توان با مشارکت و همکاری نهادها و دستگاه‌های گوناگونی که وظایفی در خصوص توسعه فرهنگی جامعه برعهده دارند، به آن رونق بخشید. موتور محرکه توسعه طراحی و تولید‎بازی در ایران، جوانان هستند. از این رو، مشارکت جوانان، به‌ویژه دانشجویان در این عرصه، تاثیری انکارناپذیر در رشد این بخش خواهد داشت.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، ترویج و اشاعه فرهنگ بازی در سطح جامعه به‌خصوص جوانان و دانشجویان، برگزاری رویدادهای بازی‌محور در محیط‌های دانشگاهی مانند مسابقات، رویدادهای ایده‌آزاد، رویدادهای استارتاپی، اجرای طرح‌های مطالعاتی درزمینه بازی‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط در فضاهای دانشجویی و ایجاد شبکه تولید‏بازی‌های منطبق بر فرهنگ ایرانی اسلامی با مشارکت دانشجویان از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha