• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99072014478
  • خبرنگار : 71523

جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا

می توانید سالی یک خودرو بخرید اما تا ۲ سال امکان فروش ندارید!

می توانید سالی یک خودرو بخرید اما تا ۲ سال امکان فروش ندارید!

پرونده عرضه خودرو در بورس همچنان باز است و آخرین اخبار حاکی از آن است که نمایندگان مردم ساز و کار چگونگی اجرای این طرح را نیز تعیین کرده اند. به طوریکه هر فرد در طول سال تنها یک بار می تواند از بورس کالا خودرو بخرد و اجازه فروش آن تا دو سال بعد را نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از سوی مجلس نشینان چندیست که مطرح شده است. طرحی که گفته شد به زودی  اجرا می شود و محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به منظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی است.

بورسی ها نیز در این مورد توضیح داده بودند که  خودروهایی که با تیراژ بالا وارد کشور می شوند و همچنین خودروهای تولید داخل، در بستر بورس کالای ایران مورد معامله قرار میگیرند. در طرح نمایندگان مجلس قیمت پایه ای خواهیم داشت که این قیمت پایه، توسط شورای رقابت تصویب و تعیین می شود،  با قیمت پایه روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت و  متقاضیان روی قیمت پایه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. افرادی که بهترین قیمت را داده باشند برنده رقابت می شوند و خودرو و به آن اشخاص تعلق می گیرد.

جزئیات عرضه خودرو در بورس

در این راستا، روح الله ایزدخواه - مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس - اخیرا اعلام کرده است که وضعیت گرانی خودرو یک بیماری است و هدف اصلی طرح ارائه شده به مجلس ، خارج کردن خودرو از یک کالای سوداگری و سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی است. هم اکنون ظرفیت تولید خودرو در سال بیش از ۲ میلیون خودرو و به اندازه نیاز کشور است و مشکل اصلی در سفته بازی و سوداگری است.

بر این اساس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی درمورد عرضه خودرو در بورس توضیح داده است که عرضه خودروی تولید شده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم در بر دارد. بر اساس این طرح تمامی خودروهای تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و این مکانیزم راحتی است.خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دوسال بعد نخواهند داشت و خریداران خودرو تا بازه زمانی دو ساله ملزم به پرداخت مالیات سنگینی خواهد شد. تمام خودروهای سبک صفر کیلومتر داخلی و برخی خودروهای خارجی هم مشمول این طرح می‌شوند.

به گفته ایزدخواه، هرکس در سال فقط یک خودرو از یک مدل می‌تواند از بورس خریداری کند. در بورس کالا، خودرو با قیمت تمام شده و واقعی معامله می‌شود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرف کننده مشخص می کند.

کارشناسان چه می گویند؟

این مباحث درحالی مطرح می شود که کارشناسان بر این باورند که  در حال حاضر صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری‌ غلط، در حال سقوط است، از سوی دیگر بازار هم از کنترل خارج شده است؛ لذا تنها راه نجات این صنعت و بازار به صورت همزمان، آزادسازی قیمت‌ها است. اکنون راه‌حلی تحت عنوان عرضه خودرو در بورس کالا پیشنهاد داده شده است که در آن چند نکته حائز اهمیت وجود دارد. چنانچه خودرو در بورس کالا عرضه شود و سپس کشف قیمت شود و در حقیقت اجازه دهند که بازار تعیین کننده قیمت باشد، طرحی بسیار خوب است؛ البته که ضوابطی هم برای آن باید در نظر گرفته شود. به طور مثال باید حداقل‌هایی برای خریدارانی که می‌توانند در صف خرید قرار گیرند، وجود داشته باشد؛ مثل همین‌ شرایط‌هایی که برای طرح‌های فروش خودروها، برای ثبت‌نام‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه همانطور که بر کسی پوشیده نیست، تعداد خودروها از تقاضاها کمتر است.

آن ها بر این موضوع تاکید دارند که  اگر قرار است خودرو در در بورس عرضه شود، باید تمام اصول آن هم رعایت شود، زیرا همچنان پای شورای رقابت به وسط کشیده شده تا قیمت خودرو پایه را تعیین کند. حضور شورای رقابت به منظور تعیین قیمت، "نقض غرض است". اگر قرار است بازار تعیین‌کننده باشد که پس باید به همان بازار، واگذار کرد. اگر همین امروز اجرای این طرح آغاز شود، یک قیمت تعیین شده از قبل توسط شورای رقابت وجود دارد و قیمت پایه برای امروز و فردا و... مشخص است؛ پس عرضه در بورس به شرطی خوب است که تمام شرایط اصولی بورس رعایت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۱:۴۹

تو دنیا خودرو را چطوری می فروشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۴:۵۴

خوب همین حالاش هم حسرت به دلیم .نمی تونیم بخریم

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۵:۰۶

نصف نقد میدی. نصفشو برات اقساط با توجه به توان پرداخت مشخص میکنن. اگر با ماشینت مشکلی پیدا کنی تا زمان بر طرف شدن مشکل یک خودرو در اختیارت میذارن. نمیگن قطعه نداریم که برات تعویض کنیم. کلی ازت عذرخواهی می کنن و با کمال احترام به حقوق انسانیتون با شما برخورد خواهد شد.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۹

ورود خودرو به بورس یعنی حسرت به دل ماندن بینوا بیچاره ها همین.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۲۵

خودرو تیبا سنسور اکسیژن خراب است. تعمیرگاه مرکزی سه راه آذری از تاریخ 27 شهریور ، اعلام کرده موجودی سنسور ندارد و باید منتظر باشیم . بعلت مصرف زیاد بنزین و ریپ زدن ، هم اقتصادی نیست استفاده شود و هم ناگهان ریپ میزند و احتمال تصادف بوجود می آید. واقعا اگر سایپا قادر نیست سنسور اکسیژن را بیش از سه هفته تهیه نماید ، چرا خودرو تحویل مردم میدهد؟ اضافه می نماید بعلت اینکه خودرو در دوره گارانتی است ، امکان تعویض آن را در خارج از تعمیرگاه مجاز نداریم.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۲۵

خودرو تیبا سنسور اکسیژن خراب است. تعمیرگاه مرکزی سه راه آذری از تاریخ 27 شهریور ، اعلام کرده موجودی سنسور ندارد و باید منتظر باشیم . بعلت مصرف زیاد بنزین و ریپ زدن ، هم اقتصادی نیست استفاده شود و هم ناگهان ریپ میزند و احتمال تصادف بوجود می آید. واقعا اگر سایپا قادر نیست سنسور اکسیژن را بیش از سه هفته تهیه نماید ، چرا خودرو تحویل مردم میدهد؟ اضافه می نماید بعلت اینکه خودرو در دوره گارانتی است ، امکان تعویض آن را در خارج از تعمیرگاه مجاز نداریم.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۴:۱۴

همینه که هست.اونوقتی که رفتی خریدی خواستی فکر اینجاهاشم کنی.خواستی یه محصول بهتر بخری نه تیبا.حال هم انقدر غر بزنید تا خسته شید

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۳:۲۶

سلام اقا کجا باید بریم برا شرکت لطفا میشه راهنمای کنید ممنون میشم

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۴:۵۷

هیچ جای دنیا بازارش مثل بازار ایران سرخود و بی بند و بار نیست .چرا هیچ قانونی برای جلوگیری از این دلالان و مفسدین وجود نداره ؟

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۵:۲۹

چون خودشون دلالن

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۵:۲۴

دیگه با این اوضاع ارزش ریال همین هم تا سال دیگه ندارید یا برقراری ارتباط درست با دنیا یا گرانی و تولید غیر استاندارد

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۲۱:۱۷

توروخدابه دادجوونابرسید چطوری ازدواج کنیم چطوری جهیزیه ببریم ها کی جوابگو ؟

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۸:۴۳

این طور که میشه مزایده

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۲۰:۰۷

علت بالا بودن قیمت خودرو دربازار عرضه نکردن خودرو توسط این دو شرکت خودرو ساز است. درضمن همین افزایش قیمت هرسه ماه یکبار باعث شده که اکثریت مشتری هایی که برنده پیش فروش شدن درتکمیل وجه دچار مشکل شده اند.تنها راه آزاد شدن واردات خودرو است. این افزایش قیمت هرسه ماه یکبار فقط و فقط به مردم عادی فشار وارد میکند. درضمن افزایش قیمت هرسه ماه یکبار تأثیر زیادی هم درافزایش قیمت دیگر کالاها و اجناس و مواد غذایی دارد

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۲۰:۱۵

سلام اقایی که میگی ماشین بهتر میخریدی شاید کسی پول نداشته باشه بهترسوار بشه مجبور باشه همه که مثل بعضیا پول دارنیستن

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۲۰:۵۸

فروشنده خودرو خودشون هستند میخوان خودروشون بهترین قیمت بفروشن

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۰۰:۱۱

وامصیبتا خدایا خودت بداد مردم برس آنوقت ۴۰۵ یک میلیارد میشه بشین و نگاه کن?!

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۰۱:۲۷

خیلی عالی فلزات وسکه وغیره امد داخل بورس نتیجه داد

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۰۶:۴۲

عجب کار مسخرای یعنی چی هرکی قیمت بالاتر بزنه برنده هست این چه مسخربازی دارید شما کاری که کارشناسی نباشد همینه این معلومه چندتا دلال میان هرکی خواست ماشین بخره قیمت بالاتر پیشنهاد میده تا به قیمت دلخواه برسد یعنی یک درصد هم تو این کار به فکرقشرضعیف نیستید چطور ماشین بخرد

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۰۶:۴۲

عالی واقعا عالی تو این شرایط فعلی بهترین روش چون مصرف کننده واقعی ۲سال که هیچ ۱۰ سال دیگه نمی فروشه پس هرچه مالیات بیشتری گرفته بشه قبل از فروش ۲ سال که منفعت اون سود بشه مالیات درست و دست دلال کوتاه میکنه انشاالله.. هرچه زودتر انجام بگیره

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۰۹:۳۸

سلام خیلی مسخره هست من تمام قرعه کشی ها ثبت نام کردم مرحله به مرحله از اولین قرعه کشی ک ۵۰۰۰خودرو بود تا الان فک کنم ۶مرحله ایران خودرو بوده ولی هیچ وقت برنده نشدم پارتی بازی میکنن

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۰۹:۴۰

سلام خیلی مسخره هست من تمام قرعه کشی ها ثبت نام کردم مرحله به مرحله از اولین قرعه کشی ک ۵۰۰۰خودرو بود تا الان فک کنم ۶مرحله ایران خودرو بوده ولی هیچ وقت برنده نشدم انصاف نیست اصلا

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۱۰:۴۵

واقعا راست میگید خودرو نخرید بذاری بمونه رو دستشون

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۱۱:۰۵

وضعیت تحت کنترله،نگران نباشید

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۱۳:۵۰

سلام‌ به نطربنده عالی اگه بتونم یه خودروی دنده اتوماتیک باتشکرالتماس دعا

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۱ ۱۶:۲۸

امیدوارم قیمتی که توسط شورای رقابت تعیین می‌شود قیمت 10 درصد بالای کارخانه باشد تا قشر ضعیف جامعه هم بتوانند صاحب خودرو شوند