به گزارش ایسنا، در حدود دو سال و نیم گذشته تحت تاثیر تحریمها، واردات بخش قابل توجهی از کالاهایی که اساسی یا ضروری نیستند متوقف شد که بخشی از آنها در حوزه واردات ناوگان جدید است.
در ماههای گذشته و تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا برخی کشورها به منظور کاهش ریسک انتقال این ویروس اعلام کردهاند که محصولات کشاورزی و خوراکی را دیگر به شکل سنتی وارد نمیکنند و باید با استفاده از تجهیزات نوین و کانتینرهای یخچال دار این محصولات جابهجا شوند.
در ایران تعداد این کانتینرها محدود است و همین مساله باعث افزایش جدی نرخ کرایه و هزینه بار شده است.
مهدی علیپور - فعال اقتصادی - در گفتوگو با ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: با توجه به این که تداوم صادرات به بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس منوط به استفاده از کانتینرهای یخچالدار است، نیاز جدی حمل و نقل کشور واردات این کانتینرهاست. در جاهای اخیر به دلیل نبود تعداد کافی آنها هزینه بار بسیار بالا رفته و همین مساله تولید کنندگان را تحت فشار قرار داده است. از این رو بخش خصوصی درخواست صدور مجوز لازم برای واردات این کانتینرها را داشته است.
به دنبال تکرار این درخواست از سوی فعالان اقتصادی سازمان توسعه تجارت امروز اعلام کرده که در جریان جلسه کارگروه توسعه صادرات با واردات ۲۰ درصد نیاز ناوگان یخچالی کشور موافقت شده و به زودی آیین نامه اجرایی آن با فوریت تصویب خواهد شد. به این ترتیب میتوان انتظار داشت که به زودی فرآیند واردات کانتینرهای یخچال دار از سر گرفته شود.
انتهای پیام
نظرات