• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99071511347
  • خبرنگار : 50165

استاندار زنجان:

زنجان شایسته است مرکز اولین‌ها باشد

زنجان شایسته است مرکز اولین‌ها باشد

ایسنا/زنجان استاندار زنجان گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود، زنجان این شایستگی را دارد که مرکز اولین‌ها باشد.

فتح‌الله حقیقی صبح امروز (۱۵ مهرماه) در جلسه مشترک کارگروه امور اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه توسعه صادرات استان ضمن تبریک روز ملی روستا، اظهار کرد: هیچ‌گونه راهپیمایی نمادین در استان نداریم و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موجبات کاهش سرایت بیماری در استان به وجود آید تا در نهایت زنجیره انتقال قطع شود.

وی افزود: هدف‌گذاری صادراتی امسال استان زنجان ۲۲۰ میلیون دلار بود که در نیمه اول امسال ۱۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده است. به ازای هر تن صادرات زنجان ۶ برابر بیشتر از صادرات کشور ارزش دارد و از آنجایی که ۷۵ درصد صادرات استان که مربوط به شمش روی است، خام‌فروشی نکرده و ارزش‌افزوده بالایی دارد.

این مسئول ادامه داد: ارزش واردات زنجان نصف کشور است که این نشان می‌دهد کالای ساخته ‌شده و نهایی از گمرک استان وارد نمی‌شود، بلکه مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید، عمده واردات استان زنجان را شامل می‌شود. همچنین باید توجه داشت که ۱۳ کشور صادراتی از ۴۰ کشور مقصد صادراتی استان، در یک و نیم سال گذشته ایجاد شده و گمرک صادراتی بناب نیز در حال فعالیت است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به صادرات از محل ورود موقت و مشکلات پیش‌آمده در این زمینه، گفت: بر اساس مصوبه بانک مرکزی، مقرر شد به کل ارزش‌افزوده باید تعهد ارزی داده شود. این امر سبب شد که صادرات برخی واحدهای تولیدی به صفر رسید. پیگیری‌های بسیاری در این زمینه انجام شد تا اینکه این مسئله در حال حل شدن است؛ چراکه این مهم نمونه دور زدن تحریم‌ها است.

حقیقی تصریح کرد: امروز استان زنجان هم منظومه روستایی، هم سند اشتغال و هم سند توسعه روستایی دارد. سال گذشته سند اشتغال روستایی برای همه روستاها تدوین و به فرمانداران تحویل داده شده است. روند ۹ ساله بازگشت تسهیلات پرداختی آن انجام شده و زنجان، استان موفقی در این زمینه است و امیدواریم از محل بازگشت اقساط به افراد جدید تسهیلات ارائه شود.

استاندار زنجان یادآور شد: ۳۱۴ میلیارد تومان از ابتدای امسال به استان تسهیلات ابلاغ شده که ۶۰ میلیارد تومان آن هنوز جذب نشده است. اگر از سرجمع اعتبارات ۲۰۰ میلیارد تومان به استان اعتبار بیشتر داده شود، استان می‌تواند به همه درخواست‌های واقعی پاسخ دهد و با توجه به شرایط کرونایی موجود، اختیارات بیشتری به کمیته نظارتی استان داده شود.

استاندار زنجان با اشاره به افتتاح اولین پایانه صادراتی فرش دستباف کشور در زنجان، عنوان کرد: همه تلاش‌های مدیریت استان بر توسعه این امر خواهد بود. زنجان شایسته آن است که مرکز اولین‌ها باشد. ۳۳ میلیارد تومان بسته معیشتی در استان جمع‌آوری شده و این در حالی است که شایستگی زنجان در بخش تولید نشان داده و از سال ۹۷ تعداد ۷ واحد جدید افتتاح شده و سال گذشته نیز ۱۱ واحد به چرخه بازگشته است که سبب شد زنجان طی سال گذشته در این زمینه رتبه اول کشوری داشته باشد.

وی افزود: زنجان در طرح اصلاح نژاد دام، صدور سند تک‌برگی، امنیت فضای کسب و کار و ... همواره جزو استان‌های اول در کشور است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه نقشه فرش دستباف زنجان ثبت بین‌المللی شده و روند بهبود اجرای بیمه ۱.۵ میلیون نفر قالی‌باف نیز توسط معاون روستایی رئیس‌جمهور به رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد تا برای حل آن تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha