به گزارش ایسنا، پس از اعلام تولید انبوه موتور EF۷ از سال ۱۴۰۰ و تولید انبوه موتور XU پلاس در سال جاری، این بار نوبت به ارتقا موتورها در گروه خودروهای دیزلی ایرانخوردو رسیده است.
طبق اعلام گروه صنعتی ایرانخودرو، امین مرادی -مدیر پروژه موتورهای دیزلی نیمهسنگین شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)- در این رابطه اظهار کرد: این طرح، با استفاده از سامانه سوخت رسانی چند راهه سوخت مشترک درحال اجرا بوده و تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی در خصوص ویژگیهای این موتور گفت: OM۳۵۵ موتور دیزلی ۱۲ لیتری شش استوانه است که سامانه سوخت رسانی فعلی آن مکانیکی است. با توجه به استانداردهای آلایندگی و الزام دولت برای بهبود استاندارد آلایندگی موتورها، طرح ارتقای آن مطرح شد و این موتور به سامانه سوخت چندراهه مشترک مجهز شد. این سامانه به صورت الکترونیکی بوده و با افشانههای سلونوئیدی، دارای سامانه هوشمند کنترل موتور(ECU) است که در این حالت کنترل سوخت در شرایط بهتری انجام میشود. با استفاده از این سامانه عملکرد موتور بهبود یافته و آلایندههای خروجی موتور توسط سامانه SCR نیز کاهش خواهد یافت.
این مقام مسئول در ایپکو ضمن اشاره به اینکه در این طرح، نهاییسازی نگاشت موتور و انجام آزمونهای تاییدیه آلایندگی موتور با توجه به تجارب و دانش فنی شرکت ایپکو در این زمینه و استفاده از امکانات و تجهیزات مشترک آزمون شرکتهای ایپکو و ایدم انجام می گیرد، گفت: شرکت ایپکو خدمات پشتیبانی و مشاوره صحهگذاری مکانیکی موتور OM۳۵۵ مجهز به چند راهه سوخت مشترک را برعهده دارد.
مدیر طرح موتورهای نیمهسنگین ایپکو در رابطه با مراحل توسعه این موتور، اعلام کرد: در حال حاضر در مرحله نگاشت موتور هستیم. در کمتر از یک ماه آینده وارد مرحله صحهگذاری موتور و خودرو شامل آزمونهای وظیفهای و دوام خواهیم شد که با استفاده از توان مهندسی شرکت ایپکو در این زمینه و ظرفیتها و امکانات انجام آزمون در شرکتهای ایپکو و ایدم انجام خواهد شد.
مرادی تصریح کرد: بعد از انجام فعالیتهای نهایی نگاشت، نیاز به انجام آزمونهای تاییدیه آلایندگی و مصرف سوخت است که این موارد بر اساس استانداردهای تعریف شده و براساس گزارش آزمونهای تاییدیه آلایندگی و مصرف سوخت موتور دیزل نیمه سنگین در داخل کشور صورت خواهد گرفت. پس از تاییدیه نهایی سطح آلایندگی در آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست، موتور برای تنظیمات نهایی بر روی خودرو نصب خواهد شد و پس از صحهگذاری موتور در اتاق آزمون و روی خودرو، محصول نهایی آماده تولید انبوه خواهد بود.
وی در پایان ضمن تاکید براینکه با انجام این طرح در داخل کشور، از خروج ارز در شرایط کنونی کشور جلوگیری شده است، اظهار کرد: همچنین با اجرای این طرح، زمینه لازم برای ارتقای دیگر موتورهای تولیدی ایدم که در محصولات ایران خودرو دیزل استفاده می شود شامل موتورهای OM۳۶۴ و OM۴۵۷ نیز فراهم خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات