محمدباقر بهشتی در گفتوگو با خبرنگاران، اظهار کرد: وقتی در سال ۱۳۹۶ شورای پنجم کار خود را آغاز کرد، یک رویکرد مهم داشت و آن این بود که شورا و شهرداری به جز در مواردی که توجیه اقتصادی داشته باشد، تا حد امکان استقراض نکند و شورا و شهرداری تاکنون بر همین اساس و در همین خط حرکت کردهاند.
وی با بیان اینکه تنها موردی که شهرداری اقدام به استقراض کرده موضوع قطار شهری است، افزود: این استقراض به صورت فروش اوراق مشارکت بوده که آن هم با تصویب مجلس و شورای اقتصاد صورت گرفته است، البته در خصوص خرید اتوبوس به شهرداری مجوز داده شده که میتواند از وام استفاده کند، ولی تاکنون امکان خرید اتوبوس برای شهر تبریز وجود نداشته و این موضوع یک مسئله و مشکل کشوری است و ارتباطی به شهرداری ندارد.
وی با اشاره به اینکه ما به بدهکار کردن و بدبخت کردن آینده فکر نمیکنیم، اظهار کرد: تعریف ساده توسعه پایدار این است که اگر منابع خدادادی که در اختیار یک نسل است، آن نسل از سهم نسلهای آینده استفاده کند، این میشود توسعه غیر پایدار. وقتی نفت و گاز در اختیار داریم، از سهم نسلهای آینده استفاده کنیم نیز یعنی توسعه غیر پایدار.
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه یک مفهوم دیگر هم داریم به نام توسعه پایدار انسانی با این معنا که این نسل حق ندارد نسل بعدی را بدهکار کند، گفت: در مجموعه شورا و شهرداری هرگز قصد نداریم شهرداری و شورای بعدی را بدهکار کنیم، البته در موضوع قطار شهری با توجه به توجیه اقتصادی موجود این اتفاق رخ داده است ولی در بقیه موارد نه.
وی با تاکید بر اینکه تفکری که باعث ویرانی در کشور شده همین تفکر «آیندگان هزینه میدهند» است، اظهار کرد: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس این کار را میکنند. ما در این دوره شورا و شهرداری ابتدا مسئله تامین مالی پروژهها را بررسی کرده و اگر امکان داشت آن را آغاز میکنیم.
وی با بیان اینکه همیشه مسئله توسعه در شهرداری وجود داشت، ولی اینکه پایدار بوده یا غیر پایدار یک مبحث دیگر است، افزود: تفکر توسعه اساسا در کشور وجود ندارد. ما فقط از کلمه توسعه استفاده میکنیم و از آن خوشمان میآید؛ اصل تفکر توسعه در باورهای ما و رفتارهای ما باید وجود داشته باشد و اگر تفکر توسعه داشته باشیم، باید اقدامات متفاوتی انجام میدادیم، ولی این گونه نیست. ما به توسعه علاقه داریم ولی به اجرای الزامات آن اعتقادی نداریم.
بسیاری از بدهیهای ادوار قبل پرداخت شده است
بهشتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "طبق گفتههایتان در این دورهی شورا تلاش شده به بدهیهای شورا و شهرداری افزوده نشود، آیا این اقدام یک اقدام توسعهای است؟" اظهار کرد: نه تنها اضافه نشده، بلکه بسیاری از بدهیهایی که در ادوار قبل به صورت وام گرفته شده بود نیز پرداخت شده است تا بسیاری از اقدامات ضد توسعهای گذشته جبران شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد همکاری شهرداری با مراکز علمی و پژوهشگران و بهره مندی از دیدگاههای علمی، گفت: در مجموع عملکرد شهرداری نسبت به گذشته، مخصوصا شورای چهارم خیلی بهتر شده است. مسیر و دیدگاهها اصلاح شده، اما از دید بنده توانایی شهرداری خیلی بیشتر از اینهاست؛ یعنی مدیریت شهری در مسیر اصلاح است، اما در مسیر مطلوب نیست و شهرداری باید کارهای بیشتری انجام دهد.
وی در مورد موضوع شفافیت در شورا و شهرداری نیز اظهار کرد: شورا و شهرداری به توافق رسیدند که موضوع ترک تشریفات مناقصه دیگر انجام نشود، از طرفی اطلاعات کلیه قراردادها در سایت شهرداری در دسترس عموم قرار بگیرد. بنابراین در شهرداری و شورا علاقهای به ترک تشریفات وجود ندارد، البته در برخی مواقع شهرداری ناچار است که اقدام به ترک تشریفات بکند و این موضوع مصوبه شوراست.
عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه با حذف ترک تشریفات مناقصه یک منبع فساد در شهرداری از بین رفته، گفت: در شورای قبلی متعدد این موضوع رخ داده است، البته باید کارهای بیشتری انجام شود، مثلا در شهرداری تهران یک سامانه شفافیت راه اندازی شده و ما نیز باید نسبت به راه اندازی آن اقدام کنیم. در کل مسیر مبارزه با فساد باز شده اما این مسیر باید تقویت شود.
وی در پاسخ به اینکه اگر بخواهید در یک مقایسه اعلام کنید که چند درصد مسیر مبارزه با فساد در شهرداری طی شده است، چه عددی را اعلام میکنید؟ گفت: برای اعلام درصد و نمره دادن به یک موضوع نیاز به بررسی داریم. ما در سال گذشته یک چشم انداز ۱۲ ساله در شورا تصویب کردیم و امسال میتوانیم بگوییم در این مورد باید ۱۰ واحد حرکت میکردیم ولی تنها هفت واحد حرکت کردیم و چرا این اتفاق رخ داده است. با این ارزیابی میتوان به عملکردها نمره داد.
وی در مورد اهمیت سند چشم انداز که یکی از اقدامات مهم شهرداری و شورا است، اظهار کرد: چشم انداز یعنی تفکر آینده نگری و بلند مدت؛ در کشور ما به ویژه در شهرداریها آینده نگری، بسیار ضعیف است و ما یک چشم انداز ۱۲ ساله برای شهر تدوین کردیم و تعریف و تدوین این برنامه نیز به صورت ابتکاری بوده، نه تنها از نیروهای شورا و شهرداری بلکه از تمام علاقه مندان به توسعه شهر تبریز برای مشارکت در تدوین چشم انداز دعوت کردیم و کمک گرفتیم.
بهشتی ادامه داد: برخی از شهرها همین کار را انجام دادهاند، ولی با استفاده از یک مشاور. شهرداری تبریز هم میتوانست این کار را انجام دهد اما ما با استفاده از نیروهای شهرداری، شورا و نیروهای خوش فکر شهر این برنامه را تهیه کردیم و بخشی از مجریان برنامه در تهیه آن مشارکت کردند و این موضوع در اجرای دقیق برنامه قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت. در مجموع این سند بسیار کم هزینه تهیه شده است.
وی تاکید کرد: به عنوان کسی که مسئولیت مستقیم در تدوین برنامه داشتم، اعلام میکنم در مدت یکسال که برای تدوین برنامه زمان گذاشته شده، کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است که در طول تاریخ ۱۱۳ ساله شهرداری تبریز سابقه ندارد؛ این سند یک افتخار برای شورای پنجم و شهرداری بوده و شورای ششم وقتی کارش را آغاز کرد میتواند برنامه بعدی را بنویسند. در کل این برنامه بسیار کار ارزشمند و مهمی است.
وی در پاسخ به اینکه نیروهای زیادی در شهرداری تغییر نکردهاند، چگونه برنامه محوری در شهرداری مورد اقبال قرار گرفت؟ توضیح داد: برخیها مجبور به اجرای برنامه شدند. این برنامه ۱۰ حوزه دارد که یکی از آنها مربوط به سیستم ساختاری و اداری است و شهرداری برای اجرای برنامه باید کل ساختار شهرداری را اصلاح کند. در شهرداری نیروهای بسیاری داریم که برخی از این نیروها بسیار کیفی هستند، ولی در حایشه قرار دارند، اما یک تعداد نیروها هم داریم که کیفی نیستند و مقابل تغییرات صحیح میایستند؛ خوشبختانه اغلب نیروهای کیفی شهرداری نیروهای جوان هستند و در تهیه این برنامه از نیروهای جوان سیستم استفاده کردیم.
شهردار تبریز تلاش کرده سیستمها را اصلاح کند
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه شخص شهردار بسیار با این برنامه موافق است، گفت: برخی از معاونان شهردار با طرحها و سیستمهای سنتی میخواهند شهرداری را اداره کنند، ولی شهردار تا امروز تلاش کرده تفکر گذشته نگری را از سیستم حذف کرده و سیستمها را اصلاح کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا با تغییر احتمالی شورا و شهرداری در آینده، این برنامه ادامه پیدا میکند؟ گفت: معتقدم اجرای برنامه ادامه پیدا میکند. این برنامه مانند یک غذای آماده برای شورا است، چرا باید شهرداری و شورای آینده غذای آماده را ول کند و گرسنه بماند؟ وقتی شورای پنجم آغاز شد، با تجربه شورای اول، اقدام به ابلاغ سیاستهای کلی شورا برای تهیه بودجه به شهرداری کردیم، ولی از سال ۹۸ بودجهها را بر اساس برنامه تهیه و تدوین کردیم و هیچ دلیل منطقی برای اجرا نشدن برنامه در شورا و شهرداری آینده وجود ندارد.
وی در ادامه در مورد ارزیابی خود در خصوص عملکرد شهرداری در رابطه با اخذ دیون دولتی، اظهار کرد: در بودجه کشور یک تبصره ۵ وجود دارد که مربوط به پرداخت بدهی دستگاههای دولتی به شهرداریها است که برخی شهرداریها بدهیهای خود را از این ردیف گرفتند؛ شهرداری مشهد بیش از دیگران در این خصوص فعالیت داشته و آنها توانستند چندین هزار میلیارد تومان مطالبات خود را از دولت اخذ کنند.
بهشتی افزود: همانطور که شهردار تبریز گزارش داده، تاکنون توانسته ۳۵۰ میلیارد تومان مطالبات دولتی را اخذ کند، ولی حدود ۷۵۰ میلیارد از پتروشیمی و پالایشگاه طلب دارد که باید نمایندگان مجلس در این خصوص کمک کنند. معتقدم شهردار نسبت به ادوار گذشته خیلی بهتر عمل کردهاند و شخصا در این مورد بسیار فعال بوده و از طرفی نماینده شهرداران کلانشهرهای کشور نیز هستند.
وی در مورد عملکرد شهرداری در خصوص موضوع مدیریت مالی شهرداری، نسبت به ادوار گذشته نیز تاکید کرد: باید توجه کنیم که همه شهرداریها علیرغم مشکلاتی که دارند، بهتر از دورانی هستند که شهرداریها بدون حضور شورا اداره میشدند. شهرداران در گذشته با نظر مستقیم استاندار انتخاب و اقدام میکردند اما امروز شوراها در تمام تصمیم گیریها حضور دارند.
وی با بیان اینکه برخی از ادوار شوراها قوی عمل کردند و معتقدم شورای اول سالمترین شورا در تمام دوران فعالیت شوراها بوده، ولی این به معنای متخصصترین بودن آنها نیست، افزود: دلیل آن هم این بود که خود دولت هم اطلاع نداشت که شورا چگونه باید اداره شود.
شورای پنجم بهتر از شورای چهارم است
عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه شورای پنجم بهتر از شورای چهارم است، البته برخی از اعضای شورا کارهایی میکنند که خارج از وظایف شوراست، افزود: باید بدانیم شورا چه اختیاراتی دارد و بر اساس آن باید اقدام کنیم؛ در کل شورای پنجم علاقه مند تقویت مدیریت شهری است و ما تلاش کردیم از دست شهردار بگیریم؛ در حقیقت بین اعضای شورا و شهردار تقسیم کار کردیم و در بسیاری از قسمتها تلاش شده از نظرات شهروندان نیز استفاده شود.
وی در پاسخ به اینکه وضعیت و عملکرد مالی شهرداری امروز چگونه است؟ اظهار کرد: همه شهرداریها مبنای کسب درآمدشان اشکال اساسی دارد وبنیانگذار این روش مجلس است نه شهرداری. در دهه ۶۰ وقتی مصوب شد که شهرداریها خودشان را اداره کنند، این وضعیت به وجود آمد؛ برخی از درآمدهای شهرداری کلا به نفع شهر نیست، ولی در این چهارچوب مدیران شهرداری در کسب درآمد و پرداخت هزینههای متعارف مناسب عمل کردند نه مطلوب. در این قسمت تفکر آینده نگری خیلی ضعیف است.
وی در ادامه افزود: کسانی که تفکر حفظ وضعیت موجود را دارند و به اصطلاح حوزه سیاست محافظه کار هستند، جلوی هرگونه تغییر را میگیرند، مثل، موضوع خزانه داری متمرکز که جلوی آن در تبریز گرفته شده در تهران و مشهد در حال اجراست. این تفکر گذشته نگری است. این دیدگاهها و روشها باید تغییر کند، البته شهرداری نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد.
بهشتی در مورد اینکه چه زمانی به نقطه مطلوب میرسیم، گفت: در دو سال میتوان ساختار شهرداری را اصلاح کرد. اگر شهردار تبریز میشدم که نخواهم شد، از کسانی که علاقه مند به توسعه شهر و متعصب به شهرداری هستند، حتی با توانایی علمی پایین، استفاده میکردم.
وی با بیان اینکه امروز در شهرداری به جای حدود چهار هزار نفر از چندین برابر این نیروها استفاده میشود، اما این اتفاق با وجود مشکلاتی که دارد فرصت انجام کارهای بزرگی را به شهرداری داده است، افزود: در مرکز پژوهشهای شورا در مجموع هشت نفر هستیم، رئیس مرکز، دو معاون، سه مدیر، یک کارپرداز و یک حسابدار نیمه وقت داریم و با این تعداد کارهای زیادی انجام دادیم که شهرداری نیز میتواند از این تجربه استفاده کند.
انتهای پیام
نظرات