به گزارش ایسنا، توسعه چهارمحال و بختیاری و خروج از بنبست یکی از آرزوهای دیرینه مردم این استان بوده و بالا بودن ضریب محرومیت این استان باوجود ظرفیتهای عظیم طبیعی و انسانی در طول چهاردهه گذشته نسبت به سایر استانها بالاتر بوده است.
پروژههای مهم و تاثیرگذاری در چهارمحال و بختیاری به دست مسئولان ارشد کشوری در سفرهای مهم استانی کلنگزنی شد و هر ساله قول تکمیل این پروژهها به مردم داده میشد، اما پس از مدتی مشاهده میشد این پروژهها پیشرفت چندانی ندارند و یا عملا به علت کمبود اعتبارات متوقف شدهاند.
پروژه آبرسانی محور بن - بروجن یکی از پروژههای حیاتی برای تامین آب شرب سالم نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری است، این پروژه مصوبه دو دولت را دارد و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۳ در استان آغاز شده است، انتظار بیش از ۱۰ ساله مردم این استان برای اتمام این پروژه پس از وعده روسای جمهور دولتهای دهم و یازدهم در حال تبدیل شدن به یک رویا است.
طبق اخبار منتشر شده بر روی رسانههای چهارمحال و بختیاری استاندار سابق این استان قول اتمام و بهرهبرداری از این پروژه را در سال ۹۷ به مردم داده بود، اما پیشرفت فیزیکی این پروژه همچنان ۷۰ درصد است، حال باید منتظر ماند تحقق وعده استاندار فعلی برای اتمام این پروژه تا پایان دولت محقق میشود یا نه
یکی دیگر از پروژههای زیرساختی و تاثیرگذار برای مردم چهارمحال و بختیاری راهآهن مبارکه به سفیددشت است، مردم پس از سالیان متمادی منتظر شنیدن سوت قطار در این استان برای خروج از بن بست هستند، اما باید دید که این رویا تا چند سال آینده محقق میشود؟
قطعا حضور سرمایهگذاران بخش خصوصی در چهارمحال و بختیاری مستلزم فراهم شدن زیرساختهایی از جمله راه، راهآهن، آب، برق و ... است، اما نبود این زیرساختها موجب شده سرمایهگذاران تمایل چندانی برای سرمایهگذاری در مناطق محرومی از جمله این استان نداشته باشند.
اتمام پروژههای عمرانی در گرو تامین اعتبار است
علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیتهای پروژههای نیمهتمام در استان، اظهار کرد: این استان ظرفیتهای بسیار خوبی دارد، اما زیرساختهای لازم برای بهرهگیری از این زیرساختها در سالهای قبل ایجاد نشده بود، به همین دلیل پروژههای عمرانی متعددی در طول یک دهه اخیر در سطح استان کلنگزنی و عمدتا به علت محدودیتهای مالی مشمول زمان شده و در روند بهرهبرداری از آن ها مشکلاتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۳۱ پروژه نیمهتمام در سطح چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای اتمام و بهرهبرداری از آنها نیازمند بیش از ۵۰۰۰ میلیاردتومان اعتبار هستیم، از این تعداد ۱۷ پروژه ملی و ۱۴ پروژه ملی استانی شده هستند که از پروژههای مهم، تاثیرگذار و پیشران توسعه استان بهشمار میروند.
شهریارپور پروژه راهآهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد، محورهای ارتباطی و ترانزیتی استان، سد باباحیدر، پروژه آبرسانی بن- بروجن ، احداث ۳۴۴۰ واحد مسکن محرومین و پروژههای فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی را از مهمترین پروژه های عمرانی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مجموع اعتبارات عمرانی استان سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیاردتومان است که جوابگوی نیاز اعتباری پروژههای نیمه تمام استان نیست، اگربخواهیم تمام پروژههای عمرانی نیمهتمام استان را به بهرهبرداری برسانیم، حداقل نیازمند پنج برابر اعتبارات سالانه استان هستیم تا نیاز اعتباری آنها را تامین کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری افزود: برای تکمیل پروژه راهآهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد تا پایان سال ۹۷ فقط ۴۰ میلیاردتومان اعتبار اختصاص پیدا کرده بود، در حالی که نیاز اعتباری برای تکمیل این پروژه حدود ۶۵۰ میلیاردتومان برآورد شده است که با رایزنیهای صورت گرفته مسئولان استانی طبق تفاهمنامهای بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد اعتبار مورد نیاز طرح در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ تامین شود، امسال در قانون بودجه برای این پروژه تا به حال ۲۵۰ میلیاردتومان مصوب و تخصیص داده شد، همچنین مقرر شده ۲۰۰ میلیاردتومان دیگر برای اجرای این پروژه به اعتبار قبلی اضافه شود.
ریلگذاری راهآهن پس از تکمیل زیرساخت بعد از سال ۱۴۰۰ آغاز میشود
وی خاطرنشان کرد: مقرر شده است مابقی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت پروژه احداث راهآهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد نیز تا پایان دولت تامین شود، همچنین هماهنگیهای لازم با قرارگاه خاتمالانبیا برای ریلگذاری پس از تکمیل زیرساخت این پروژه انجام شده و این قرارگاه برای ریلگذاری پروژه اعلام آمادگی کرده است.
شهریارپور در خصوص پروژه آبرسانی بن - بروجن، یادآور شد: در حالی که بر اساس برآوردهای انجام شده تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه نیازمند ۶۵۰ میلیاردتومان اعتبار بود، اما تا پایان سال ۹۷ حدود ۲۱۴ میلیاردتومان اعتبار اختصاص پیدا کرده بود، هماکنون این پروژه نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است که با تامین آن، پروژه تا پایان دولت به بهرهبرداری میرسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پروژه آبرسانی بن - بروجن جزو ۳۱ پروژه اولویتدار دولت در سطح استانهای کشور تعیین شده که با تامین اعتبار آنها باید تا پایان دولت به بهرهبرداری برسند.
وی در پایان با اشاره به روند تکمیل پروژه محور مواصلاتی شهرکرد- بروجن - لردگان، گفت: مجموع اعتبار اختصاص یافته به این پروژه تا قبل از سال ۹۷ حدود ۱۴۱ میلیارد تومان بود، در سال ۹۸ اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز معادل ۱۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شده، با این وجود تکمیل پروژه نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است که پیگیریهای لازم برای تامین آن صورت گرفته است.
پروژه انتقال آب بن - بروجن به عنوان پروژه اولویتدار برای اتمام در پایان دولت دوازدهم معرفی شده است
همچنین پیش از این، اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری در دیدار با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرده بود که اجرای پروژههای عمرانی نظیر پروژه انتقال آب بن - بروجن و راهآهن برای چهارمحال و بختیاری اهمیت بالایی دارد.
استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرده بود: پروژه انتقال آب بن - بروجن به عنوان پروژه اولویتدار برای اتمام در پایان دولت دوازدهم معرفی شده است، بنابراین نیاز است اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه هرچه سریعتر اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: اتمام پروژه راهآهن شهرکرد - مبارکه - سفید دشت یکی از مطالبات اصلی مردم چهارمحال و بختیاری است و سالیان متوالی مردم چشمانتظار اتمام این پروژه هستند، برای اتمام این پروژه تا سال ۱۴۰۰ نیازمند مساعدت سازمان برنامه و بودجه در تخصیص 100 درصدی اعتبارات هستیم.
عباسی در خصوص سایر مصوبات سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به چهارمحال و بختیاری، عنوان کرده بود: در حال حاضر اتمام پروژههای عمرانی در این استان نظیر تونل زره، دانشکده بروجن، محور شهرکرد، بروجن به لردگان، احداث مسکن محرومان و ... برای کاهش ضریب محرومیت در این استان ضروری است، متاسفانه این استان در سالهای گذشته از مسیر توسعه کمی عقب بوده است.
انتهای پیام
نظرات