هر زمان نامی از کشکان به میان میآید خاطرهبازی ویرانیهایش دل هزاران و اگر اغراق نباشد میلیونها نفر به درد میآید.
مگر میشود خروارخروار گلولایهای خشم رودخانه کشکان را که عیدی فروردینش به مردم پلدختر بود از ذهنها پاک شود یا پدری که پاره تن خود را مقابل دیدگانش امواج خروشان با خود برد و ...
جای سیلی سهمگین کشکان هنوز هم بر صورت پلدختر باقی مانده و زخم کاری آن با هزاران مرهم تاکنون التیامی ندیده و باید به دنبال نوشدارویی برایش بود.
دروغ نگفتند که سالی که نکوست از بهارش پیداست، ۹۸ با سیل پنجم و دوازدهم فروردین در پلدختر شروع شد و با سیل اسفند نیز تمام شد و آنچه باقی ماند کشکان بود و ...
چند روزی بیشتر به شروع فصل بارشها باقی نمانده و بیم این میرود که دوباره کشکان سرکش شده و طغیان کرده و با خرابیهای خود یادگاری دوباره در ذهنها ثبت کند.
تابآوری رودخانه کشکان به ۱۰۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است
رضا میرزایی مدیرعامل سابق شرکت آب منطقهای لرستان ۲۳ مهرماه سال گذشته در حاشیه بازدید محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامهوبودجه از مناطق سیلزده معمولان گفته بود: تابآوری رودخانه کشکان به ۱۰۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.
وی ادامه داد: بعد از سیلاب به لحاظ اینکه اکثر دیوارههای حفاظتی ما تخریب شده تابآوری رودخانه کشکان از ۲۴۰۰ مترمکعب به ۱۰۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده بنابراین با یک سیل معمولی تلفات جانی و هم مالی خواهیم داشت.
حال با توجه به اینکه در سیلاب سال گذشته دبی این رودخانه به ۳۰۰۰ متر مکعب در ثانیه رسید و خرابیهای زیادی به همراه داشت، اگر تابآوری کشکان ۱۰۰۰ مترمکعبی باشد قطعا با بارشهای نه چندان زیاد نیز خسارات جبرانناپذیری را به زیرساختهای در دست اجرا و نیمهتمام پلدختر و چگنی شاهد خواهیم بود.
تاخیر در راهاندازی پلهای ارتباطی بین روستایی بیشترین نگرانی فرماندار
حسن رضاییان فرماندار پلدختر نیز در این رابطه به ایسنا گفت: شرکت آب منطقهای در بحث ساماندهی رودخانه کشکان در حد وسع به نقاط حادثهخیز ورود پیدا کرده و کارهای خوبی نیز انجام داده است.
وی بیان کرد: دایکهای حفاظتی مورانی و کیانآباد انجام و در حال اجرا بوده، بابازید و دیوار ساحلی ضلع شرقی پلدختر تکمیل شده است؛ ضلع غربی نیز ادامه کار در حال انجام است.
رضاییان در ادامه با تاکید بر اینکه اداره کل راهداری و حملو نقل جادهای در روند احداث پلها باید سرعت عمل قابل قبولی داشته باشد، گفت: پل بن لار هنوز تکمیل نیست؛ چون بازه زمانی و فرصت قابلقبول برای پروژهها تعریف شده باید برای ارتباط مردم کارها هرچه زودتر به نتیجه برسند و تمام شوند.
فرماندار پلدختر افزود: در جاهایی مانند پران پرویز پیمانکار در حال انجام کار است ولی باید سرعت عمل را بیشتر کند و کار به جایی برسد که در زمان بارندگی مشکلی برای مردم ایجاد نشود.
وی همچنین اضافه کرد: ساماندهی و لایروبیهایی در مسیر رودخانه کشکان انجام شده ولی تکمیل نیست و نیاز به اعتبار بیشتر دارد؛ آنچه الان بسیار مهم است اهتمام بیشتر در ساماندهی رودخانه است.
فرماندار با بیان اینکه در مناطقی مانند چم مهر کار احداث دایک حفاظتی رو به اتمام است و فقط پلها هستند که راهداری باید سرعت عمل بیشتر را کند.
وی تاخیر در راهاندازی پلهای ارتباطی بین روستایی را بیشترین نگرانی خود اعلام کرد و یادآور شد: امیدواریم کار احداث این سازهها هر چه سریعتر به اتمام برسد.
پلهایی که فرماندار پلدختر از آنها به عنوان نگرانیاش یاد میکند نگرانی و دغدغه این روزهای اکثر مردم روستایی شهرستان نیز هست.
لایروبی آنچنانی صورت نگرفته است
قدرتالله ترابینژاد فرماندار چگنی نیز خواستار تسریع در روند اجرای پروژههای سیل در این شهرستان در بخش راهداری و حملونقل جادهای و آب منطقهای شد.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی رودخانه کشکان گفت: در حوزه شهرستان با توجه به اعتباراتی که از سیل در نظر گرفته شده بود کارهایی انجام و در برخی نقاط نیز اصلاح مسیر داشتهایم ولی این اصلاح مسیر خیلی چیز مهمی نیست.
ترابینژاد با بیان اینکه دیوارسازی مسیر رودخانه کشکان به سمت اپیسازی است، افزود: خطر کشکان همیشه وجود دارد و این رودخانه با توجه به حوزه گستردهای که دارد باید بیش از پیش به آن توجه کرد.
این مسئول اضافه کرد: برخی پلهای شهرستان که سال گذشته آب برد هنوز ساخته نشدهاند مانند حیات الغیب و دو آب؛ مشکلات زیادی داریم در بحث پلهای ارتباطی داریم.
فرماندار یادآور شد: اگر بارندگیهای زیادی امسال داشته باشیم برای تردد مردم با توجه به اینکه پلها هنوز ساخته نشدهاند و لایروبی آنچنانی نیز صورت نگرفته است قطعا به مشکل بر خواهیم خورد.
وی تصریح کرد: کار سنگین است و اعتبار چند هزار میلیاردی نیاز دارد طوری نیست که با اعتبار کم بتوان خسارات سیل ۹۸ را جبران کرد.
این مسئول اضافه کرد: اولویت ما ساخت و تکمیل پلها است و همتی روی آنها گذاشتهایم.
فرماندار چگنی با تاکید بر تسریع در تکمیل پروژهها قبل از بارندگیها، گفت: انتظار داریم دستگاههای اجرایی بهخصوص آبمنطقهای و راهداری در اتمام و تکمیل پروژههای سیل اهتمام ویژهتری داشته باشند.
رفتار کشکان قابل پیشبینی و کنترل نیست
انجام و احداث دیواره حائل در مسیر رودخانه کشکان ضرورتی انکارناپذیر بوده که نادیا امرایی، معاون فرمانداری پلدختر نیز با تائید این موضوع گفت: در بحث اجرای دیوارهای حائل حفاظت از جادهها در محور پلدختر خرمآباد تنها راه این است که اعتباری برای آن لحاظ شود.
وی ادامه داد: ۲۲ کیلومتر از مسیر نیاز به دیوارهای حائل حفاظت از جادهها دارد اما متأسفانه تاکنون هیچ اعتباری برای این کار اختصاص داده نشده و قرارداد خاصی هم برای آن نبستهاند.
معاون فرمانداری پلدختر با اشاره به بحث ساماندهی کشکان نیز افزود: این رودخانه همیشه رسوبات بسیار بالایی با خود میآورد؛ وقتی بارندگی زیاد باشد بستر را پر میکند یعنی عملاً لایروبی خیلی آنچنان پرفایده نیست.
امرایی یادآور شد: بیشتر بحث اجرای دیوار حائل در این زمان بهتر است تا اینکه کف رودخانه را پاک کنیم.
این مسئول گفت: هیچ کاری انجام نشده است و اینها کارهای مسکن مانندی هستند و درمان قطعی نیستند.
وی با بیان اینکه رفتار کشکان قابل پیشبینی و کنترل نیست، بیان کرد: نزدیک به فصل بارش هستیم و اگر الآن هم اعتبار بدهند شاید فایده نداشته باشد.
اگر از ابتدای امسال این ۲۲ کیلومتر دیوارهسازی همانند دیواره ساحلی شهر پلدختر انجام میشد شاید الان دغدغهها از کشکان بسیار کمتر و کمتر میشد.
اتمام لایروبی در چهار نقطه کشکان
داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقهای لرستان در خصوص لایروبی کشکان نیز به ایسنا گفت: ۴۵ میلیارد تومان به ما دادند و آن را در بحث لایروبی در سطح استان هزینه کردیم.
وی بیان کرد: اعتبار خاصی برای لایروبی به ما نمیدهند ولی با ماده ۱۰ توانستیم از ۹۸ میلیارد که دادند ۴۵ میلیارد آن را در سطح استان هزینه لایروبی کنیم.
حسن نژاد با بیان اینکه وسعت کشکان زیاد است، ادامه داد: در چهار نقطه کشکان لایروبی تمام شده است.
این مسئول گفت: متأسفانه بودجه خاصی برای دیواره سازی و لایروبی نداریم؛ بودجه خاصی در این زمینه به آب منطقهای تا سال گذشته ندادهاند.
یکهزار و ۸۹ میلیارد تومان خسارت در جریان سیلابهای سال گذشته به تأسیسات آبی استان لرستان در ۱۱۰ نقطه وارد شد که میتوانست خیلی این عدد کمتر باشد.
باید برای ۴۸ کیلومتر دیوار حفاظتی احداث کنیم
عارف امرایی، معاون راهداری و حملونقل جادهای لرستان در گفتوگو با ایسنا در خصوص اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل گفت: سیلی که در اسفند و فروردین ۹۸ داشتهایم حدود ۳۸۰۰ میلیارد خسارات به زیرساختهای استان در حوزه راهداری وارد کرد.
وی بیان کرد: از این میزان حدود ۲۳۰ میلیارد تومان دولت اختصاص داده یعنی چیزی حدود ۸ درصد خسارات اعتبار ابلاغ شده که اندکی از خسارت را توانست جبران کند.
امرایی اضافه کرد: در مسیر خرمآباد به سمت پلدختر حدود ۴۸ کیلومتر درگیر با رودخانه کشکان است که باید برای این ۴۸ کیلومتر دیوار حفاظتی درست کنیم تا جاده ما استحکام داشته باشد.
این مسئول گفت: بررسیهایی که انجام دادهایم در حدود ۲۰ کیلومتر از آن خیلی ضروری است که دیوار حفاظتی احداث شود که با توجه به هزینههای سرسامآور و شرایط اقتصادی حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.
وی با بیان اینکه برای انجام دیوارهسازی کامل ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است، گفت: این ۲۰ کیلومتر بر اثر سیل بهطور کامل تخریب شد که توانستیم بهصورت موقت آن را بهسازی و روکش کنیم.
امرایی اظهار کرد: برای ادامه کار بهشدت نیازمند اعتبار هستیم؛ الآن خیلی از پروژهها را شروع کردهایم اما اگر اعتبارات تکمیلی ابلاغ نشود عملیات اجرایی این پروژهها تعطیل خواهند شد.
کشکان یک تهدید برای محور مواصلاتی خرمآباد پلدختر است
وی با بیان اینکه هر دستگاهی یک وظیفه سازمانی دارد، افزود: اگر آب منطقهای به وظیفه سازمانی خود عمل کند حتماً در سیل احتمالی خسارت به حداقل خواهد رسید.
این معاون اداره کل راهداری و حملونقل جادهای لرستان گفت: جادههای ما از استحکام کافی برخوردار نیستند و با سیلابهای خیلی کوچک احتمال دارد کلاً تخریب شوند بخصوص در مسیر رودخانه خرمآباد به سمت پلدختر که کشکان یک تهدید برای این محور مواصلاتی است.
امرایی تاکید کرد: احداث جاده جدید زمانبر است و شاید چند سال زمان بهطول بینجامد و نباید جاده قدیم هم فراموش شود.
برآیند صحبتهای معاون اداره کل راهداری و حملونقل جادهای لرستان این است که کشکان تهدید جدی برای مسیر قدیم پلدختر خرمآباد بوده و احداث محور جدید نیز زمانبر و جاده قدیم هم قابل فراموشی نیست، ولی آنچه در این بین اهمیت فراوانی دارد ضرورت ایمنسازی مسیر فعلی است چرا که مسیر اصلی خیلی از مردم شهرستانهای چگنی و پلدختر بوده ولی با نبود اعتبار کافی آیا میشود آن را انجام داد؟
بازسازی محور قدیم، مطالبه جدی مردم
سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس نیز با تاکید بر اینکه مطالبه جدی مردم است که این جاده بازسازی شود، گفت: ساخت محور جدید شاید 3 تا ۵ سال طول بکشد و ضرورت دارد مسیر قدیم بازسازی و ایمنسازی شود.
وی بر ضرورت احداث دیوارههای ساحلی در مسیرقدیم خرمآباد پلدختر تاکید کرد و گفت: باید در قسمتی از محور که آب آن را تخریب کرده همانند تنگ تیر و ملاوی دیواره احداث شود.
این نماینده مجلس با اشاره به روند احداث پلهای تخریب شده در جریان سیل نیز افزود: در عملیات ساخت پلهایی همچون پران پرویز، برگلان سوخته و چندمورد دیگر باید سریعتر تسریع شود و اعتبار بیشتری برای این کار در نظر گرفته شود.
کاظمی تاکید کرد: پلدختر عامل ارتباط استانهایی همچون ایلام، خوزستان و کرمانشاه بوده و اهمیت مسیر قدیم خرمآباد پلدختر به این دلیل است.
وی با تاکید دوباره بر اینکه تا زمانی که جاده جدید ساخته میشود باید ایمنسازی در جاده قدیم انجام شود، بیان کرد: چندین بار در خصوص این مسیر استراتژیک با وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای صحبت کردم و موارد را گوشزد کردهام.
به هر حال باید بر این موضوع اذعان داشت که فصل بارشها نزدیک است و کشکان دیگرتاب و تحملی ندارد و با بارشهای خیلی معمولی سرکشیاش همانند سال گذشته طغیان کرده و خسارات جبرانناپذیری را به همراه خواهد داشت پس تا دیر نشده باید اقدامی اساسی انجام داد.
انتهای پیام
نظرات