به گزارش ایسنا، دکتر مگردیچ تومانیان در میزگرد بررسی علل کاهش اقبال دانشجویان به رشتههای علوم ومهندسی گفت: در سال ۱۳۹۱ از طرف خانه ریاضیات اصفهان مسئله افت ریاضی در مدارس کشور مطرح شد این موضوع در جلسه شاخه ریاضی و همزمان در گروه فنی و مهندسی فرهنگستان علوم بیان شد. با هماهنگی این دو گروه مقرر شد کمیسیون پیشبرد ریاضیات کشور ایجاد شود.
وی با بیان این که این کمیسیون در سال ۹۱ تشکیل شد گفت: موضوع اصلی بحث در کارگروه این کمیسیون ارتقای ریاضیات در سطوح دبستان و دبیرستان بود. در جلسه این کارگروه تاکید شد که معلمان ریاضی مدارس باید فارغ التحصیل ریاضی باشند. در دومین جلسه هنگام بحث در مورد ریاضیات مدرسهای موضوع معلمان ریاضی و در پی آن دانشگاه فرهنگیان مطرح شد. مشخص شد که این دانشگاه از تجمیع مراکز تربیت معلم استانها و شهرستانها ایجاد شده است و معلمان و کارشناسان به هیات علمی این دانشگاه ارتقا یافتند. این دانشگاه دارای ۱۶ رشته است و دانشجویان از بدو ورود به استخدام آموزش و پرورش درمیآیند.
تومانیان با اشاره به اسامی اعضای کمیسیون و کارگروه ایجاد شده گفت: این کمیسیون و کارگروه آن ۴۰ جلسه برگزار کردهاند که آخرین جلسه آنها در تاریخ ۲۵ آبان ۹۶ بوده است.
رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم درباره عمده کارهای انجام شده در این کمیسیون گفت: در جلسات ابتدایی کمیسیون پیشبرد اساسنامه دانشگاه فرهنگیان با دقت مورد مطالعه قرار گرفت در ماده ۲۸ این اساسنامه گفته شده که دانشگاه فرهنگیان میتواند در مواری فارغ التحصیلان دانشگاهها را در اختیار گرفته و برای آنها دورههای درسی روان شناسی و تربیتی ارائه دهد و پس از موفقت آنها را به عنوان معلم به کار گیرد.
وی افزود: به علت نوپا بودن دانشگاه فرهنگیان ونداشتن امکانات دانشگاهی و مهمتر از همه نداشتن هیات علمی باسابقه فارغ التحصیلان این دانشگاه نمیتوانند معلمان با سوادی برای تدریس دروس دبیرستان مخصوصا دوره دوم باشند. به همین دلیل ماده ۲۸ راهگشای مناسبی برای دانشگاه فرهنگیان است. بر همین اساس سرپرست وقت این دانشگاه به فرهنگستان دعوت شد که پس از بحث و تبادل نظر موافقت کردند که از ماده ۲۸ نهایت استفاده را بکنند و همین کار را نیز کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به برگزاری کنفرانس دو روزه ریاضیات و چالشها در دانشگاه تربیت مدرس گفت: در این کنفرانس از دانشگاه فرهنگیان نیز دعوت شد و نتایج کنفرانس برای آنها ارسال شد. اما هیچ بازخوردی از این دانشگاه دریافت نکردیم. با اطمینان می توان گفت که اصلا نتایج این کنفرانس را ورق نزدند.
تومانیان با اشاره به این که رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان با اجرای ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه مخالف است گفت: این دانشگاه در پاسخ به دعوت فرهنگستان دو نفر را از قسمت آموزش دانشگاه فرهنگیان به فرهنگستان فرستاد که با آنها در مورد برنامههای درسی صحبت شد. از آنها پرسید شده چرا از ۱۵۵ واحد درسی فقط ۴۷ واحد به ریاضی اختصاص دارد و ۶ واحد دروس واحد اختیاری در برنامه گنجانده شده است، آنها گفتند جدول دروس از بالا مشخص شده و ما نمیتوانیم آن را تغییر دهیم.
وی در خصوص پیشنهادات کمیسیون پیشبرد ریاضی کشور به دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه هر سال به تعداد مورد نیاز یک سال بعد آموزش و پرورش از بین فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی بجز پیام نور گزینش کند و برای آنان دورههایی از دروس روانشناسی و تربیتی و غیره ارائه دهد که پس از موفقیت به آنها مدرک معلمی داده شود. سپس به استخدام آموزش و پرورش درآیند.
رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم ادامه داد: با این رویکرد اولا معلم باسواد و مناسب به آموزش و پرورش وارد میشود ثانیا دانشگاه فرهنگیان هزینه زیادی نخواهد داشت ثالثا از تعداد فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهها کم میشود و در ضمن وظیفه مهم دانشگاه فرهنگیان تربیت آموزگار برای دورههای ابتدایی و گمارده شدن به کار بسیار مهم آموزش ضمن خدمت است که باید توان خود را به انجام این وظیفه بگمارد.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم درباره تاثیر دانشگاه فرهنگیان بر سایر دانشگاههای کشور گفت: این دانشگاه دو تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت بر سایر دانشگاههای کشور دارد. تاثیر کوتاه مدت آن این است که حدود ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان رشتههای علوم پایه، ۲۰ درصد از فارغ التحصیلان فنی و مهندسی بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد فارغ التحصیلان رشتههای ادبیات و علوم انسانی جذب آموزش و پرورش میشدند که همه اینها به خیل بیکاران فارغ التحصیل افزوده میشوند. در دراز مدت به علت نبود و یا ضعیف بودن یا بی تجربه بودن کادر آموزشی دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیلان این دانشگاه معلمان با سواد و کارآمدی نخواهند بود، بنابراین دانش آموزان آینده کشور از سطح علمی مناسبی برخوردار نخواهند بود و این موضوع در تمام بخشهای دولتی و غیر دولتی اثرگذار خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این که جلسهای با رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان گذاشته شد، گفت: مجددا در این جلسه نظرات مطرح شد اما متاسفانه رئیس جدید با ماده ۲۸ موافق نبود و عمل به آن را توسط رئیس قبلی تقبیح کرد و در این جلسه توافقی حاصل نشد.
وی ادامه داد: دیداری با نماینده ولی فقیه دانشگاه فرهنگیان نیز انجام شد ایشان تمام گفتههای ما را پذیرفت و تاکید کرد که استفاده از فارغالتحصیلان دانشگاههای دولتی مفید خواهد بود اما در آخرین لحظات گفت که در این صورت ساختار فکری فارغالتحصیلان دانشگاهها کامل خواهد بود و دیگر نمیتوان بر آنها کنترل داشت.
تومانیان با اشاره به اقدامات این کمیسیون در زمینه ریاضیات مدرسهای بیان کرد: در گذشته، وزیر آموزش و پرورش وقت به کمیسیون دعوت شدند که ایشان همراه با چهار معاون خود حضور یافتند و بحثهای بسیار مناسبی شکل گرفت و قولهای خوبی داده شد اما ایشان پس از مدتی از وزارت آموزش و پرورش کناره گیری کردند. معاون وزیر و رئیس سازمان کتابهای درسی و مدیر کل سازمان کتابهای درسی نیز به این کمیسیون دعوت شدند. نامه مفصلی نیز برای مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی نوشته شد و برنامه پیشنهادی برای افزایش دروس ریاضی ارائه شد. علاوه بر آن مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی نیز به فرهنگستان علوم دعوت شد و با او به طور مفصل درباره مطالب درسی و کتابهای درسی بحث شد اما دو روز بعد ایشان به سمت دیگری منصوب شد.
این ریاضیدان ایرانی با بیان این که سرفصلهای دروس مدرسهای نیاز به بازنگری جدی دارند گفت: علاوه بر آنها سر فصلهای دروس دانشگاهی نیز باید هر چند سال یکبار مورد بازنگری قرار بگیرند. به عنوان مثال سرفصلهای درس ریاضی مهندسی در ۴۰ سال قبل نوشته شده و تاکید شده که این سرفصلها باید در چهار ساعت در هفته و با دو ساعت حل تمرین اجرا شود. اما در برخی از دانشگاهها این دروس سه ساعت پشت سر هم تدریس میشود.
وی با بیان این که در مورد کنکور بحثهای زیادی در جلسات کمیسیون پیشبرد مطرح شد، افزود: عمر کمیسیون برای کامل کردن طرحهای مختلفی که ارائه شد کفایت نکرد و فقط نامه مفصلی برای دبیر شورای انقلاب فرهنگی نوشته شد که در آن به کلاسهای تستی و بی محتوایی که توسط افراد غیر علمی به صورت چشم بندی و شعبده بازی تدریس میشود بیان شد.
وی در بخش پایانی سخنانش علاوه بر ذکر اقدامات دیگر کمیسیون پیشبرد با بیان این که کاهش تعداد دانشگاههای دولتی و غیر دولتی مورد توجه قرار گیرد گفت: ما در ایران ۲۴۲۰ دانشگاه داریم که مجموع این دانشگاهها که البته دانشگاههای علوم پزشکی در آن به شمار نمیآمدند بیشتر از دانشگاههای کشور چین است. اگر وزارت علوم فقط مادهای که در آن به لزوم داشتن سه استادیار و یک دانشیار برای ایجاد رشته اشاره شده است را رعایت میکرد، حدود ۸۰ درصد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فعلی تعطیل میشدند.
انتهای پیام
نظرات