• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99061813731
  • خبرنگار : 71610

با وعده‌های نانوشته روسیه

لاوروف پرونده کردهای سوریه را با دمشق در میان گذاشت

لاوروف پرونده کردهای سوریه را با دمشق در میان گذاشت

یک رسانه عرب زبان اعلام کرد که گفت‌وگوهای هیئت روس در دمشق طبق وعده‌های پیشتر وزیر خارجه روسیه به شورای سوریه دموکراتیک، شامل پرونده کردها و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) نیز بوده است.

به گزارش ایسنا، شبکه العربیه اعلام کرد که گفت‌وگوهای هیئت روس به ریاست یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور با مقامات دمشق شامل پرونده کردهای سوریه و نیروهای سوریه دموکراتیک نیز بوده اما این گفت‌وگوها چندان عمیق نبودند.

در همین راستا، ریاض درار، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک (مسد) اظهار کرد که لاوروف قول‌هایی را به این شورا درباره حضور و مشارکت جدی آن در روند سیاسی این کشور در ژنو داده است.

درار در این باره تصریح کرد: هیئت ما پس از توافق اخیر میان شورای سوریه دموکراتیک و حزب اراده خلق سوریه به ریاست قدری جمیل در روسیه با چند تن از مقامات مسکو دیدار کردند. حزب اراده خلق یک نسخه از این توافق را به رهبری روسیه داد تا از بندهای آن مطلع شود و این پیش‌نویس توافق با مواضع مثبت آنها ماجه شد و به همین دلیل پس از آن لاوروف با هیئت‌های هر دو طرف دیدار کرد.

وی ادامه داد: دیدار با لاوروف مثبت بود و وعده‌هایی داده شد مبنی بر اینکه وزیر خارجه روسیه طرف‌های دیگر را تشویق به مشارکت شورای سوریه دموکراتیک در فعالیت‌های روند سیاسی سوریه در ژنو کند و همچنین روند سیاسی را به سمت ایده‌هایی سوق دهد که در پیش‌نویس توافق مذکور آمده است اما هیچ سند مکتوب یا برگه امضا شده‌ای درباره این وعده‌ها وجود ندارد.

درار افزود: تغییرات فوری و رقابت مداوم بین مسکو و واشنگتن، علاوه بر مداخله آنکارا در بحران سوریه، ممکن است مانع هرگونه پیشرفت واقعی در زمینه مشارکت نمایندگان شمال و شرق سوریه در روند سیاسی مورد حمایت سازمان ملل باشد.

این مقام کرد سوری ادامه داد: ما معتقدیم که مسکو می‌تواند با این موضوع مقابله کند اما نمی‌دانیم این اتفاق چگونه رخ خواهد داد.

رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک در ادامه اظهار کرد: نظام سوریه و نمایندگان آن نسبت به پیش‌نویس توافق مذکور اعلام بی‌طرفی کرده‌اند و سفر لاوروف به دمشق تنها مختص حضور ما در روند سیاسی ژنو نبوده اما پیش‌نویس توافق میان شورای سوریه دموکراتیک و حزب اراده خلق بخشی از گفت‌وگوها میان او و مقامات دولت سوریه را به خود اختصاص داد.

شورای سوریه دموکراتیک ابتدای ماه جاری میلادی پیش‌نویس توافقی را با حزب اراده خلق در روسیه امضا کردند که ازجمله مهمترین بندهای آن حفظ تمامیت ارضی سوریه و وحدت آن و همچنین به رسمیت شناختن تمامی تشکیلات قومی و مذهبی این کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha