• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99061712209
  • منبع : نمایندگی اردبیل

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اردبیل:

راه‌هایی که دولت برای تامین کسری بودجه در پاییز و زمستان انتخاب می‌کند

راه‌هایی که دولت برای تامین کسری بودجه در پاییز و زمستان انتخاب می‌کند

ایسنا/اردبیل عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: دولت جهت تامین کسری بودجه به ناچار مجبور به استفاده از منابع داخلی خواهد بود.

محمد روحی عیسی لو در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به مشکلات ناشی از ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا عملا استفاده از منابع خارجی و استقراض بین المللی جهت تامین کسری بودجه در سال ۹۹ منتفی خواهد بود بنابراین دولت چاره‌ای جز تامین کسری بودجه از طریق منابع داخلی نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دولت در سال آخر قرار دارد بنابراین برای دولت زیاد مهم نخواهد بود که منابع تامین کسری بودجه چقدر به حیثیت دولت لطمه وارد خواهد کرد و از طرف دیگر استقراض از منابع داخلی نیز شاید قدرت تحمل و تامین همه کسری دولت را نداشته باشد.
روحی عیسی لو ادامه داد: به نظر می رسد که دولت جهت تامین کسری بودجه از منابع داخلی از 6 طریق صرف جویی و کاهش تخصیص اعتبار فصل پاییز و زمستان دستگاه‌های اجرایی، کاهش تخصیص اعتبار نهادهایی که در تولید ناخالص ملی نقشی ندارند، انتشار اوراق قرضه عمومی، اخذ وام و استقراض از موسسات و بنگاه‌های فرادولتی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و استفاده از منابع و ذخائر قانونی نزد بانک مرکزی اقدام کند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با بیان اینکه روش‌های اول و دوم تاثیر زیادی در افزایش تورم نخواهد داشت، اظهار کرد: متاسفانه روش‌های سوم تا ششم به شدت موجب افزایش نرخ تورم می شود و این وضعیت فرآیند بودجه ریزی سال ۱۴۰۰ را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد و نقطه شروع این مشکل در زمان پیشنهاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت به مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
روحی عیسی لو افزود: در صورتی که دولت بخواهد کسری بودجه را از طریق انتشار اسکناس تامین کند این کار باعث افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی شده و در نتیجه موجب افزایش تضایفی نرخ تورم خواهد بود.
وی با بیان اینکه مصوبات اخیر مجلس مثل اخذ مالیات از مساکن خالی هیچ تاثیری در بودجه سال ۹۹ نخواهد داشت، ادامه داد: با توجه به تضاد مجلس و دولت به نظر می رسد تنظیم لایحه متمم بودجه از طرف دولت منتفی بوده و نهایتا دولت اهتمام به اصلاح بودجه خواهد کرد زیرا اصلاح بودجه مطابق قانون نیاز به مصوبه مجلس ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha