• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99061209096
  • خبرنگار : 50165

برای اولین‌بار در ایران محقق شد؛

ساخت نانوحس‌گرهای حکاکی ‌شده الکتروشیمیایی به همت جهاددانشگاهی زنجان

ساخت نانوحس‌گرهای حکاکی ‌شده الکتروشیمیایی به همت جهاددانشگاهی زنجان

ایسنا/زنجان رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان، از ساخت فناورانه نانوحس‌گرهای حکاکی ‌شده الکتروشیمیایی خبر داد.

کامران جعفری ظهر امروز (۱۲ شهریورماه) در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که مشترک با دومین جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به ثبت سه طرح از جهاددانشگاهی زنجان در ستاد اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: سه طرح تولید نیمه‌صنعتی سامانه هوشمند مدیریت و پایش پارامترهای محیطی مصرف انرژی، شبکه محصولات کشاورزی سالم و طرح تولید فناورانه ساخت نانوحس‌گرهای حکاکی‌ شده الکتروشیمیایی در سامانه نیپا در راستای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان ثبت شد که پس از پالایش، امسال طرح تولید فناورانه ساخت نانوحس‌گرهای حکاکی ‌شده الکتروشیمیایی مطابق با بررسی‌های انجام ‌شده و تفاهم‌نامه جهش تولید، برای اجرا انتخاب شد.

وی افزود: طرح فناورانه نانوحس‌گرهای حکاکی‌ شده الکتروشیمیایی منطبق با نام‌گذاری سال‌های حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید است. همچنین این طرح  بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نیز سیاست‌های کلی اشتغال است.

این مسئول ادامه داد: افزایش ظرفیت صادرات، افزایش ظرفیت تولید داخلی، مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی و افزایش نفوذ فناوری‌های نوین که سیاست‌های کلی نظام برای جهش تولید است نیز مطابق با طرح فناورانه نانوحس‌گرهای حکاکی ‌شده الکتروشیمیایی است.

رئیس جهاددانشگاهی زنجان در ادامه با اشاره به مزایای استفاده از الکترود، تصریح کرد: در حال حاضر مواد مورد نیاز برای آنالیز در سایر روش‌ها قیمت بالایی داشته و تجهیزات گران و پیشرفته‌ای را نیازمند است. همچنین در استفاده از سایر روش‌ها زمان‌ اندازه‌گیری بسیار بیشتر بوده و نیروی انسانی با مهارت بالا را برای آنالیز می‌طلبد که با استفاده از این روش، علاوه‌ بر اینکه مشکلات مذکور حل می‌شود، نیاز بازار نیز مرتفع شده و دست‌یابی به این دانش ‌فنی و توسعه آن، ارزآوری را برای کشور به همراه دارد. همچنین این روش کاربری راحت‌تری نسبت به سایر روش‌ها داشته و الکترود آن قابل حمل است.

جعفری با مقایسه روش اندازه‌گیری دیگوکسین با استفاده از LC-MASS و الکترود دیگوکسین طراحی ‌شده، یادآور شد: در روش LC-MASS هزینه آنالیز هر نمونه ۲.۵ میلیون تومان و قیمت خود دستگاه ۴.۵ میلیارد تومان است و فقط ۱۵ آزمایشگاه توانایی انجام آن را دارند و تاریخ انقضای هر کیت ۹۶ تایی آن که ۱۰ میلیون تومان است، یکساله  بوده و چند ماه پس از انقضا به ایران می‌رسد ولی با استفاده از الکترود دیگوکسین طراحی‌شده، هزینه‌های آزمایش تا یک‌هشتم کاهش، سرعت پاسخ‌گویی ۲۰ برابر افزایش و هزینه تامین تجهیزات حداقل تا یک‌پنجم کاهش می‌یابد و سازمان پزشکی‌قانونی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت‌های داروسازی نیز می‌توانند از این فناوری استفاده کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: توسعه دانش فنی در ایجاد فصل مشترک ماده شیمیایی - نانوساختار با ویژگی‌ها و عملکرد مطلوب جزو محاسن این دستاورد است که آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، آزمایشگاه‌های غذایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت‌های داروسازی، کارخانجات سرب و روی، سازمان آب شهری، منطقه‌ای و روستایی، جهادکشاورزی، محیط زیست و آزمایشگاه‌های آب، خاک، کشاورزی و مواد غذایی می‌توانند از آن استفاده کنند.

این مسئول، ساخت گرافن، طراحی الکترود با استفاده از نانوکامپوزیت مس‌ اکسید و پودر گرافن، ثبت اختراع الکترود، طراحی‌ دستگاه‌های قابل حمل آشکارساز که جریان را بر حسب ولتاژ اندازه‌گیری می‌کند، طراحی نرم‌افزار برای تبدیل نتایج و پیک‌ها به عدد نهایی و طراحی اپلیکیشن موبایل اندروید و IOS در فازهای آتی را گام‌های اجرایی دست‌یابی به دانش نانوحس‌گرها اعلام کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد کار پیشرفت داشته و حداقل دو و حداکثر سه الکترود از ۳۵ الکترود پیش‌بینی شده، قابلیت رونمایی در دهه‌فجر امسال را خواهد داشت. قابل ذکر است  دوسوم هزینه‌های طرح توسط جهاددانشگاهی تامین شده و ۳۰ درصد مابقی برای تکمیل پروژه و ثبت پتنت بین‌المللی الکترود طراحی ‌شده از محل اعتبارات استانی مصوب جهش تولید، امسال به میزان ۵۲۰ میلیون تومان تامین خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha