به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، آژانس کاوشهای هوافضای ژاپن یا "جاکسا"(JAXA) و شرکت خودروسازی تویوتا نام مستعار رسمی کاوشگر قمری دور برد و سرنشیندار خود که با فناوری "سوخت سلولی وسیله نقلیه برقی"(FCEV) کار میکند را "لونار کروزر"(Lunar Cruiser) گذاشتند.
اگر انسانها میخواهند روی ماه حضور مداوم داشته باشند، چیزی بیشتر از ساخت موشک، کاوشگرهای رباتیک و فرودگرها برای رسیدن این مهم لازم است.
برای این کار همچنین به توسعه حملو نقلهای سطحی لازم است که میتوانند مانند هماتایان زمینی خود، همان کارها را انجام دهند تا از جامعه جدید قمری پشتیبانی کنند.
از تاریخ ۱۳ ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی، جاکسا و تویوتا به عنوان بخشی از "تیم ژاپن" با یکدیگر همکاری کردهاند تا یک کاوشگر تحت فشار توسعه دهند و آن را طی دهه آتی راهاندازی کنند.
این کاوشگر سرنشیندار با برد ۱۰ هزار کیلومتر، به لطف سیستم سوخت سلولی/ خورشیدی خود تقریبا به اندازه دو مینیبوس است و میتواند دو مسافر را حمل کند. البته این تعداد در مواقع اورژانسی تا ۴ نفر هم میرسد.
با استفاده از ترکیب سوخت سلولی و پانلهای خورشیدی، لونارکروزر میتواند آب را تصفیه کرده و به هیدروژن برگرداند تا برد طی مسافت خود را افزایش دهد.
بنا بر اعلام جاکسا، نام "لونارکروزر" از خودرو شاسی بلند تویوتا لندکروز گرفته شده و به دلیل آشنایی آن با تولیدکنندگان و عموم مردم انتخاب شده است.
در حال حاضر تویوتا و جاکسا با استفاده از شبیهسازیهای رایانهای قدرت این وسیله نقلیه و عملکرد اتلاف حرارت آن طی حرکت را آزمایش میکنند.
همچنین برای طراحی فضای داخلی این کاوشگر از واقعیت مجازی و ماکتهای کامل نیز استفاده میکنند.
علاوه بر این، آنها در حال ساخت اجزایی برای انجام آزمایشهایی با تاکید ویژه بر ساخت نمونه اولیه لاستیکهای قمری هستند.
جاکسا و تویوتا در یک تلاش بزرگتر، در حال بحث و بررسی در مورد ایجاد جامعهای در سطح ماه هستند.
انتهای پیام
نظرات