• پنجشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99060605056

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان خبرداد:

پیگیری 81 طرح اولویت دار اقتصادی در استان قم

پیگیری  81 طرح اولویت دار اقتصادی در استان قم

ایسنا/قم مدیرکل اقتصاد و دارایی استان ذی حسابان را بازوی نظارتی قوه مجریه دانست.

عادل علیپور با حضور در ایسنای قم، با اشاره به نقش ذیحسابان در دستگاههای اجرایی، گفت: ذیحسابان کارمندان اداره کل امور اقتصادی و دارایی هستند که به عنوان بازوی نظارتی قوه مجریه، با استقلال کاری و بر اساس قانون، بر امور مالی دستگاههای استان نظارت می کنند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان قم افزود: همانگونه که دیوان محاسبات به عنوان دستگاه نظارتی مجلس در اذهان عمومی مطرح است، ادارات امور اقتصادی و دارایی استانها نیز به واسطه نقش ذیحسابان، بازوی نظارتی قوه مجریه هستند.
وی از برگزاری هر دو هفته یکبار جلسات تخصصی ذیحسابان در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خبر داد که با حضور مدیران مالی دستگاهها  و ذیحسابان با هدف به روز رسانی اطلاعات قانونی ایشان برگزار می شود.

وی گفت: رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند و می توانند در مدیران حساسیت ایجاد کنند تا امور را پیگیری کنند.
وی افزود: همکاران امور مالیاتی هم در دستگاه ما وظیفه وصول درآمدها را دارند و میزان سهم استان ها از مالیات از طریق دولت به استان ابلاغ می شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم گفت: سیاست گذاری درباره دریافت درآمد که انجام می شود، توسط اداره ما اجرایی می شود.
علی پور ادامه داد: گمرک نیز از مجموعه های زیرنظر ما بوده و بخش باقیمانده واگذاری اموال دولتی به بخش خصوصی انجام خواهد شد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی بوده و از دیگر واحدهای زیرمجموعه ما بورس است.
وی ادامه داد: بازار سرمایه را دارای شرایط خاص خود دانست وو بیان کرد: این اتفاقاتی که اخیرا در بازار بورس رخ داده است، اتفاق تازه ای نیست و
علی پور اضافه کرد: اموال تملیکی هم که توسط مراجع قضائی اخذ می شود، از طریق اداره اقتصاد و دارایی اعمال می شود.
وی تصریح کرد: در بین سهامداران قم 42 درصد روش مستقیم و 58 درصد روش غیرمستقیم فروش سهم عدالت را انتخاب کردند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم تاکید کرد: قم نخستین استانی بود که صورتحساب های مالی بورسی خود را ارائه داد و 5 هزار و 231 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده بود.
علی پور بیان کرد: چند سالی است که اوراق تسویه جایگزین وجوهات نقد شده و بدهی دستگاه ها با اوراق تسویه تهاتر می شود، این سهم سقف استانی ندارد و غیر از اعتباراتی است که استان تعلق می گیرد.
وی اضافه کرد: ما استان نخستینی بودیم که توفیق پیدا کردیم در جذب اوراق پیشگام باشیم و بیش از 156 میلیارد تومان در سال گذشته تهاتر انجام شده و رتبه هشتم کشوری را کسب کردیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم با اشاره به سامانه یاور اضافه کرد: این سامانه به سرمایه گذاران مشاوره می دهد، میانگین رسیدگی ما به شکایات 12 روز بود که در این زمینه رتبه ششم کشوری را کسب کردیم. البته در پی این هستیم که این میانگین را از 12 به 5 روز برسانیم.
علی پور عنوان کرد: هر دو هفته یک بار جلسه ذی حسابان استان تشکیل می شود و تمامی قوانین و مقررات در این جلسات بازخوانی می شود؛ در دستگاه هایی که موردنظارت ما بوده است، هیچ مفسده و مشکل مالی بوجود نیامده است، اگر جایی غیر از این دیده شده از وظیفه نظارتی ما خارج بوده است.
وی اظهار داشت: بانک در یک سقفی می تواند به سرمایه گذاران تسهیلات بدهد، اما اگر توجیهی نداشته باشد، دچار مشکل می شود، ما این آسیب شناسی ها درباره همایش فرصت های سرمایه گذاری انجام دادیم و در حال حاضر هر کس تقاضای سرمایه گذاری کند هم باید اهلیت داشته باشد و هم اعتبار سنجی شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم تصریح کرد: عمده هدف ما در همایش فرصت های سرمایه گذاری این بود که سرمایه داران داخلی را دعوت کنیم، حتی ما در صدد دعوت از سفرای خارجی در کشور و حتی سفرایی خود در خارج از کشور داشته باشیم.
علی پور تصریح کرد: 81 طرح اولویت دار استان شناسایی شد که ارزش آن بیش از 16 هزار میلیارد تومان بود؛ اگر این رقم به روزرسانی شود، بالای 30 هزار میلیارد خواهد بود.
وی ادامه داد: تصمیم استان بر این است که فرض ما بر این است که همایش فرصت های سرمایه گذاری برگزار شده است و طرح های این همایش را به صورت انفرادی دنبال خواهیم کرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم یادآور شد:الکترونیکی کردن واگذاری سرمایه های اراضی ملی از کارهایی است که باید صورت گیرد. اخیرا به صورت مجازی دوره آموزشی این امر برای کاربران دستگاه های دولتی برگزار کرده ایم و در حال حاضر به صورت آزمایشی در استان به اجرا درآمده است.
علی پور اضافه کرد: اگر نیروگاه خورشیدی قم افتتاح شود، بزرگترین نیروگاه خورشیدی آسیا خواهد بود و قم در بین استان های فارس، سمنان، کرمان، یزد و قم از استان های آفتابی کشور هستند که بیشترین آن برای قم است، تنها بندر خشک قم را سلفچگان دارد و دیگر مزایای این شهرک سرمایه گذاران را ترغیب می کند.
وی بیان کرد: برای الکترونیکی کردن خزانه 5 استان پایلوت قرار گرفتند که از جمله آن ها قم بود، این امر در تسریع و تسهیل امور بسیار موثر است. در گام نخست صدور چک از خزانه حذف شد و در حال حاضر از طریق استانداری به صورت سامانه ای جابجایی پول را داریم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم با بیان اینکه حواله ها هم در حال حاضر الکترونیکی صادر می شود، مطرح کرد: ما در حال حاضر هیچ کاری را به صورت دستی انجام نمی دهیم و کاملا به صورت الکترونیکی در حال انجام است.
علی پور خاطرنشان کرد: دستگاه ها تا دو سال فرصت دارند که اموال خود را مولد سازی کنند، در این طرح یا باید وسایل خود را مورداستفاده قرار دهند، یا اینکه این اموال فروخته شده و به حساب دولتی واریز شود.
وی بیان کرد: برخی از دستگاه ها در بهترین جای شهر به وصعت بسیار بالایی زمین در اختیار دارند، این دستگاه ها اگر نتوانند در راستای طرح مولد سازی از این فضا استفاده کنند، به دستگاه های نیازمند خواهیم داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha