مسعود خداپناه در نشست خبری که امروز (سوم شهریورماه) در مرکز جامع علمی کاربردی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سالهای اخیر در دانشگاه علمی کاربردی روند ارتقای کیفیت آموزشی و نزدیک کردن آموزش به مهارت را در دستور کار خود قرار دادیم. دانشگاه علمی کاربردی اهمیت ویژهای به مهارت آموزی میدهد و به این دلیل بیشتر رشتههایی که در این دانشگاه وجود دارند، دارای دوره کارورزی هستند. از آنجایی که دانشگاه مراکز خود را در نهادها و دستگاههای خصوصی راهاندازی میکند، بنابراین هزینهای برای دولت در بر ندارد. دانشگاه علمی کاربردی باید تقاضامحور و پاسخگوی تقاضای صنعتی، خدماتی و تولیدی باشد. در مراکز ما رشتههایی که داوطلب ندارند به راحتی حذف و رشتههای جدید جایگزین میشوند. تلاش ما بر این است که بیشترین تقاضای آموزشی مهارتی را به سرانجام برسانیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: برای ارتقای آموزش مهارتی، سالانه در مراکز علمی کاربردی اقداماتی انجام میشوند؛ یکی از این اقدامات ارتقای سطح مدرسان است. سالانه کد مدرسانی که نتوانند سطح کیفی مد نظر را رعایت کنند، باطل میشود. سال گذشته حدود هزار و ۳۰۰ کد باطل شد و به جای آن هر سال مدرسین جدید به کار گرفته میشوند. برای امسال نیز از شهریورماه فراخوان مدرس داده میشود. دومین اقدام دانشگاه، اصلاح مواد درسی است که در هر رشته تحصیلی ارائه میشوند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با اشاره به افزوده شدن چند رشته جدید در سال تحصیلی آینده، بیان کرد: امسال در کشور ۸۳۰ رشته جدید به مراکز علمی کاربردی افزوده میشود. در استان خوزستان نیز حدود ۲۳ تا ۲۴ رشته جدید به مراکز علمی کاربردی افزوده میشود.
خداپناه با بیان اینکه از سه سال تحصیلی گذشته تاکنون ۲۰ هزار فارغالتحصیل داشتیم، ادامه داد: پیش از این متقاضیان دانشگاه ما عمدتا شاغلان بودند اما اکنون سن دانشجویان کاهش یافته و عمده متقاضیان، فارغالتحصیلان دبیرستانها و هنرستانها هستند.
وی با اشاره به فعال بودن ۱۵ مرکز علمی کاربردی در استان، تصریح کرد: ثبتنام در مقطع کاردانی از چهارم شهریور آغاز میشود و تا ۱۱ شهریور ادامه دارد. همچنین پذیرش مقطع کارشناسی از ۱۱ تا ۱۷ شهریور انجام میگیرد. کد رشته محلهای ما در ۱۵ مرکز استان، ۲۴۶ کد رشته است که از این تعداد ۶۶ درصد کد رشتهها، کاردانی و مابقی کارشناسی هستند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با اشاره به فعالیتهای آموزشی دانشگاه در ترم گذشته، گفت: شیوع کرونا باعث شد که زیرساخت آموزشهای مجازی در دانشگاه ایجاد شود. ترم گذشته فیلمهای آموزشی و محتواهای درسی تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گرفت. خوشبختانه در استان ما بدون هیچ تنشی کلاسها و امتحانات برگزار شدند و جزو دانشگاههای موفق در این زمینه بودیم. البته دروس عملی به صورت حضوری، با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از دانشجویان ارائه شدند. دروس عملی دانشجویان فارغالتحصیل نیز تا مهر ماه کاملا ارائه میشوند. همچنین همه داوطلبان در امتحانات شرکت کردند؛ ما دو نوع آزمون داریم یک آزمون که شامل ۲۳ عنوان درسی و کشوری است و مابقی داخلی هستند. همه دانشجویان در امتحانات کشوری و داخلی شرکت کردند.
خداپناه در خصوص ترم تحصیلی آینده، بیان کرد: ترم تحصیلی جدید از شنبه ۱۵ شهریور آغاز میشود. کلاسهای نظری ترم آینده کاملا مجازی هستند و پیشنهاد دادیم دروس نظری - عملی و دروس عملی در این ترم کمتر ارائه شود، مگر اینکه موارد خاصی وجود داشته باشد. همچنین اجازه دادیم که بخشی از دروس عملی شبیهسازی شوند تا کمترین آسیب را در این بخش داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، وی در خصوص شهریه ترم آینده دانشگاه علمی کاربردی نیز گفت: دانشجویان برای ترم تحصیلی آینده میتوانند برای ۷۰ درصد از شهریه کل تحصیل، از صندوق رفاه دانشجویان وام دانشجویی دریافت کنند. مذاکراتی هم با بانکها داشتیم که برای مابقی شهریه بتوانند به دانشجو وام بدهند. همچنین شهریه ترم آینده بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. ما تا سال گذشته یکی از دانشگاههایی بودیم که کمترین میزان شهریه را از دانشجو دریافت میکردیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت اقتصادی و شیوع کرونا، آیا دانشگاه علمی کاربردی دچار ریزش دانشجو شده است؟ گفت: بخشی از ریزش دانشجو به دلیل کاهش نرخ رشد جمعیت است که در نتیجه باعث کاهش تقاضا میشود. دلیل دیگر کاریابی است؛ با توجه به شرایط کاریابی پس از تحصیل، تقاضا برای تحصیل در رشتههای نظری کاهش یافته است. اما خوشبختانه در دانشگاه ما کاهشی وجود نداشته است. سال گذشته نیز توانستیم ۶ هزار دانشجو جذب کنیم.
خداپناه در پایان با اشاره به آموزشهای کوتاهمدت، گفت: آموزشهای کوتاهمدت مهارتی را از سال گذشته آغاز کردیم. امسال نیز این دورهها به صورت مجازی ادامه پیدا میکنند. حدود ۸۰۰ دوره کوتاهمدت در دانشگاه مصوب شده است که امیدواریم بتوانیم بخشهایی از آنها را امسال برگزار کنیم. لازم نیست که حتما مقطع کاردانی یا کارشناسی ارائه دهیم، گاهی کافی است که دورهای برگزار کنیم تا منجر به اشتغال شود و از این طریق، توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای افراد را دنبال کنیم.
انتهای پیام
نظرات