سید خلاق میرنیا در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ایران در مجموع هفت درصد منابع ارزش افزا و یک درصد جمعیت جهان را دارا است، اظهار کرد: این بدان معناست که زمینه توسعه وجود دارد و اگر مدیریت درست انجام شود، میتوان این سرمایه را به ارزش افزوده تبدیل کرد.
وی افزود: در بخشی از یک کشور اگر بخواهیم سرمایه نهفته به سرمایه عملی (بالفعل) تبدیل شود هیچ چیز بهتر از آموزش نیست که بتواند نسلی را برای رشد و توسعه اقتصادی تربیت کند.
*کارآفرینی در جامعه دانشگاهیی ما نهادینه نشده است
رییس اسبق دانشگاه مازندران با بیان اینکه اکثر افرادی که میتوانند باعث پیشرفت شوند، آموزش دیده دانشگاهی و یا فنی و حرفهای هستند، تصریح کرد: امروز نگرش دنیا تغییر کرده است و دیگر افتخار دانشگاهها این نیست که چه تعداد دانشجوی دکتری گرفتهاند بلکه افتخار به این است که چه تعداد دانشجوی دکتری به سراغ کار آفرینی رفته اند، نکتهای که هنوز در جامعه ما و جامعه دانشگاهی ما نهادینه نشده است.
*چرا دانشگاههای مازندران جز دانشگاههای برتر کشور نیست؟
دانشیار خاکشناسی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه مازندران جز استانهای دارای ظرفیت های بالای علمی در کشور است بیان کرد: اگر مراکز آموزشی به گونهای تعریف میشدند که از ظرفیت دانشگاهی استفاده شود، به طور یقین میتوان گفت که استان مازندران میتواند تمام نیازهای غذایی کشور را برطرف کند.
میرنیا گفت: به عبارتی امنیت غذایی ایران در گرو استان مازندران است که متاسفانه، نه دانشگاههای استان مازندران جز دانشگاههای برتر کشور بوده و نه استان مازندران جز استانهای توسعه یافته است.
وی علت آن را از نوع نگاه مدیران ارشد کشور دانست و ادامه داد: استان مازندران و ظرفیت های موجود در این استان جدی گرفته نشده است و ضرورت ندیدهاند که این استان دانشگاههای قوی داشته باشد؛ البته دانشگاه صنعتی نوشیروانی اخیرا گام خوبی از نظر ردهبندی ملی و جهانی گام خوبی داشته است که امیدوارم همین روند در آینده ادامه یابد.
*حرکت دانشگاه های مازندران به سمت دانشگاه های نسل سه و چهار
قائم مقام اسبق سازمان محیط زیست کشور با اشاره به برنامه ششم توسعه که مقرر شد دانشگاهها ۵۰ درصد اعتبارشان را خود به دست بیاورند و دولت دیگر پولی در اختیار دانشگاهها قرار نمیدهد، اظهارکرد: دانشگاههای مازندران برای ماندن در عرصه رقابت باید به سمت دانشگاه نسل ۳ و ۴ حرکت کنند و با ایجاد ساز و کار مناسب، به غیر از دریافت شهریه نوبت شبانه و پردیس، به درآمد پایدار برسند.
* آموزش عالی کشور باید از دادن مدرک تقلبی جلوگیری کند
وی با اشاره به نیاز اراده محکم برای ساماندهی آموزش عالی کشور افزود: آموزش عالی کشور باید از دادن مدرک تقلبی جلوگیری کند، اگر امروز شخصی به جرم صدور مدارک دانشگاهی قلابی در دادگاه حاضر میشود در حقیقت باید تمام اشخاص مسئول مرتبط با این موضوع پاسخگو باشند.
میرنیا گفت: دلیل اینکه امروز آموزش عالی کشور ضعیف است و دانشگاهها نقشی سازنده نمیتوانند در کشور داشته باشند، صدور مدارک قلابی و بی ارزش برای افراد دارای نفوذ و لابیگر است.
وی افزود: لابی گری برای گرفتن مدارک قلابی سبب بی اعتباری مدارک واقعی دانشگاهی در جامعه گردیده است.
* دانشگاه های کم و با کیفیت راهکار بحران آموزش عالی کشور
رییس اسبق دانشگاه معین منطقه دو کشور در ادامه بهترین راه برون رفت از شرایط حاکم بر آموزش عالی کشور را کم شدن دانشگاهها و بنیادی شدن آنها و افزایش کیفیت دانست و خاطرنشان کرد: شفافیت بهترین کار است؛ باید مقررات جذب و نظارت اعضای هیات علمی جدی گرفته شود.
وی افزود: به این منظور که هر کسی نباید فکر کند توان و یا شایستگی تربیت نسل جوان را دارد، بلکه در درجه اول خود باید شرط فرهیختگی را داشته باشد.
معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تاکید بر کیفینگری بر عملکرد دانشجویان و لزوم در قید نمره نبودن آنها تصریح کرد: دانشجو ابزار نیست که هر کسی بخواهد از هویت آن و احساسش، با اطلاعات اشتباه، برای رسیدن به امیال و اهداف سیاسی و اجتماعی خود، سو استفاده کند؛ روشی که متاسفانه در جهان سوم بیشتر مطرح است.
انتهای پیام
نظرات