• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99052720232
  • خبرنگار : 30054

پارامترهای کنترل قبل از تعویض کاتالیست یا کاتالیزور

پارامترهای کنترل قبل از تعویض کاتالیست یا کاتالیزور

مبدل کاتالیستی قطعه‌ی مصرفی است که در مسیر اگزوز کلیه خودروها قرار داره و ۹۰% گازهای سمی حاصل از احتراق موتور را به گازهای بی اثر و کم خطر تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ایران دلکو، کاتالیست‌ها پس از مدتی کارایی لازم را نداشته و عملکرد بهینه خود را از دست می‌دهند پس برای جلوگیری از آلودگی هوا و سلامت خودرو باید این قطعه تعویض گردد.

تصویر شماتیک از کارکرد مبدل کاتالیستی

بیایید نگاهی به عواملی که ممکن است موجب خرابی و عدم کارایی کاتالیست شوند، بیاندازیم. عوامل تخریب مبدل‌های کاتالیستی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

عوامل غیر قابل کنترل

کاتالیست با توجه به استانداردهای آلایندگی طول عمر مختلفی دارد. به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود کاتالیست مطابق استاندارد یورو ۴ طراحی و ساخته‌شده یعنی میزان آلایندگی خودرو در شرایط استاندارد از نظر سلامت موتور و دیگر قطعات خودرو و البته سوخت مناسب تا ۱۰۰ هزار کیلومتر، بایستی در محدوده تعیین شده توسط استاندارد قرار گیرد در نتیجه اگر میزان پیمایش خودرو بیش از میزان تعیین شده باشد مبدل کاتالیستی آن باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم تعویض گردد.

عوامل قابل کنترل

پارامترهای بسیاری وجود دارند که ممکن است موجب عملکرد نادرست کاتالیست و یا تخریب آن شود که در ادامه به آنها اشاره شده است. در صورتی که خودرو در آزمون آلایندگی مردود شده باشد پیش از تعویض کاتالیست، بایستی تمامی پارامترهای قابل کنترل در خودرو را بررسی و ارزیابی و هر گونه مشکل فنی را رفع کنید.

۱. نشتی مبدل کاتالیستی (کاتالیزور)

یکی از عوامل افزایش آلایندگی و عملکرد نادرست کاتالیست، وجود نشتی در آن است. نشتی ممکن است از محل اتصال سنسورهای اکسیژن، اتصالات ورودی و خروجی کاتالیست و یا قسمت‌های دیگر باشد که در صورت وجود آن باید بلافاصله آن را برطرف نمود.

در اغلب موارد این مشکل موجب افزایش چند برابر میزان مجاز استاندارد آلایندگی اکسیدهای نیتروژن (NOx) می‌گردد.

۲. عملکرد نادرست شمع‌ها

شمع موتور خودرو از جمله قطعات مصرفی موتور است. زمانی که موتور خودرو دچار نقص فنی شود و یا تعویض شمع‌ها به موقع صورت نگیرد، میزان ترکیب سوخت و هوا نیز مختل شده و مصرف سوخت بالا می‌رود که در نتیجه آن میزان آلایندگی افزایش می‌یابد.

۳. دمای موتور و پدیده ناک (ضربه) و میس‌فایر

ناک به حالتی گفته می‌شود که در آن مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر زودتر از زمان جرقه زنی شمع منفجر می‌شود در واقع در اثر پدیده ناک، تنش و فشار زیادی به موتور وارد شده و دمای آن به شدت افزایش می‌یابد که نه تنها مشکلاتی را برای قطعات داخلی موتور ایجاد می‌نماید بلکه موجب تخریب مبدل کاتالیستی می‌گردد و در موارد افزایش بیش از حد دما، امکان ذوب شدن کاتالیست (میس فایر) نیز وجود دارد.

تصویر کاتالیست ذوب شده

۴. آلودگی فیلتر هوا

یکی از بزرگترین دلایل تعویض منظم فیلتر هوا، کاهش مصرف سوخت است... کاهش ورود هوای تمیز به موتور توسط فیلتر هوای کثیف موجب کاهش جریان هوای ورودی به موتور شده که این امر باعث نیاز بیشتر به سوخت است تا شمع قادر به جرقه زدن باشد که خود باعث ایجاد خفگی و مشکلاتی برای موتور می‌شود.

جرقه زدن شمع به این صورت، باعث فشار به موتور و حتی خاموشی آن نیز می‌شود که خود افزایش مصرف سوخت را در پی دارد. افزایش جریان ورودی هوا به موتور، باعث عملکرد صحیح آن شده که موجب مصرف سوخت کمتر و کاهش میزان آلایندگی می‌شود.

۵. خطای احتمالی در ECU خودرو

ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. هنگامی که در سیستم ECU خطایی بروز کند و سیستم دچار اختلال گردد، فرمان‌های صادره به سنسورهای تعبیه شده دچار اختلال شده و موجب عملکرد ناصحیح موتور می‌شود که بر اثر این موضوع، میزان نسبت سوخت و هوا از حالت بهینه خارج شده و مصرف سوخت بالا می‌رود که در نتیجه میزان آلایندگی نیز افزایش می‌یابد.

۶. عملکرد نادرست سنسورهای خودرو مثل سنسور اکسیژن، سنسور موتور پله‌ای، سنسور دریچه گاز و...

در سیستم خودرو، سنسورهای بسیاری جهت کنترل عملکرد خودرو وجود دارند که هر چه تعداد این سنسورهای کنترلی بیشتر باشد، ECU یا همان کامپیوتر خودرو درک بهتری از شرایط موتور خواهد داشت.

اگر به هر دلیلی یکی از سنسورها عملکرد مناسبی نداشته باشد و دچار مشکل گردد، کارکرد بهینه موتور مختل شده و منجر به ارسال سیگنال نادرست به ECU می‌گردد که در نتیجه افزایش مصرف سوخت و افزایش میزان آلاینده‌ها را در پی دارد.

آشنایی با تولیدکننده دانش بنیان این قطعه محیط زیستی

ایران دلکـو یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانش بنیان کاتالیست خودرو و موتورسیکلت در ایران و خاورمیانه است که در سال ۱۳۷۰ با تولید دلکو خودروهای پیکان و نیسان جونیور تاسیس گردید و از سال ۱۳۸۴ تحت لیسانس شرکت Interkat آلمان اولین مبدل کاتالیستی را به بازار ارائه نموده و تاکنون در راستای هدف خود برای رسیدن به آسمانی آبی و حفظ محیط زیست با توجه به استانداردهای روز دنیا و هماهنگی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با محیط‌زیست، تمامی کاتالیست‌های خود را با الزامات آلایندگی تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

ایران دلکو به منظور فرهنگ‌سازی شناخت کاتالیست و مصرف این قطعه زیست محیطی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا برای نسل آینده آسمانی آبی و آینده‌ای سبز فراهم سازد. ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی...

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با واحد فروش به شماره ۵۶۲۳۱۴۳۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

سایت:   /http://fa.irandelco.com    اینستاگرام:   /https://www.instagram.com/irandelco

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha