دو نقطه در جاده تهران و یک نقطه نیز در جاده ملایر درنظر گرفته شد که پس از ارزیابی همه جوانب، یک نقطه از این سه مورد به مساحت ۵۰ هکتار برای این کار خریداری شد. سال ۹۱، سیدمسعود عسگریان، شهردار وقت همدان از آغاز طراحی پروژه میدان میوه و ترهبار جدید همدان خبر داد.
سپس در سال ۹۲، جعفرپور، معاون وقت خدمات شهری شهرداری همدان اعلام کرد: میدان بار میوه و تره بار همدان به عنوان بزرگترین میدان بار غرب کشور تا دو سال آینده با امکانات ویژه در محل جدید در مسیر آزادراه همدان- تهران احداث خواهد شد.
همان سال شهردار وقت امید داشت طی مدت ۲۴ ماه آینده اجرای فاز نخست غرفهها را بتوان انجام داد اما در ادامه پیگیریها سال ۹۳، قدیمی، مدیرعامل وقت سازمان میوه و تره شهرداری همدان همچنان خبر داد: میدان بار جدید همدان سه سال دیگر به بهره برداری می رسد. یعنی سال ۹۶ باید میدان جدید به بهره برداری می رسید اما با گذشت هفت سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه چندی پیش شورانشینان از تعیین تکلیف این پروژه دم زدند.
هر چند شورای شهر همدان سال ۹۷، در صحن علنی شورا اعلام کرد: شهرداری بیخیال پروژه میدان میوه و ترهبار جدید شده است و باید رفع موانع و تکمیل پروژه مورد توجه قرار گیرد اما به نظر می رسد تذکر و ابرازنگرانی به تنهایی جوابگو نیست و باید یک مسئول به جد وارد عمل شود و این مشکل را رفع کند. به نظر مدارا با سرمایه گذار دیگر جواب نمی دهد چراکه با گذر زمان پروژه تعریف شده ماهیت خود را از دست می دهد و ساختش دیگر پاسخگوی نیازهای شهر نخواهد بود.
کنسرسیوم نتوانسته انتظارات مدیریت شهری را برآورده کند
معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان در این باره در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در پروژه میدان میوه و ترهبار همدان کنسرسیوم نتوانسته انتظارات مدیریت شهری را برآورده کند، مطرح کرد: از روند پیشرفت فیزیکی پروژه میدان میوه و تره بار جدید همدان ناراضی هستیم.
عزیزالله یوسفی با اشاره به اینکه پروژه میدان میوه و تره بار همدان قرارداد بین شهرداری و کنسرسیوم است، اظهار کرد: طی جلساتی که در شورای شهر و فرمانداری برگزار شد، مقرر شد این پروژه تا پایان خردادماه بتواند پیشرفت داشته باشد اما این کنسرسیوم به تعهدات خود عمل نکرد و مجدداً در هفته گذشته در جلسهای که با ریاست فرماندار همدان و اعضای شورای شهر همدان برگزار شد، مباحث طراحی و قیمت بیان و قرار شد کنسرسیوم به تعهدات خود مبنی بر احداث و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه اقدام کند.
وی با تأکید بر اینکه این کنسرسیوم نتوانسته آنچه انتظار مدیریت شهری بوده، برآورده کند، درباره فسخ قرارداد این پروژه، تصریح کرد: اگر مدیریت شهری و استان به این نتیجه برسد که این قرارداد باید فسخ شود، حتماً انجام میشود.
یوسفی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه کمتر از ۱۰ درصد است، ادامه داد: این درحالیست که تاکنون باید حداقل یکی از لاین های غرفهها آماده میشد که متأسفانه محقق نشده است.
وی با اشاره به اینکه مساحت کل بنای میدان میوه و تره بار جدید همدان ۹۴ هزار مترمربع خواهد بود، اظهار کرد: زمین این پروژه ۵۳.۵ هکتار است که ۱۷۵ غرفه به مساحت ۶۳ هزار مترمربع در آن طراحی شده و بخش های متعدد خدماتی، غرفههای خرده فروشی و فضاهای اداری با زیربناهای مختلف دیده شده است.
این مقام مسئول یادآور شد: سرمایهگذاری اولیه براساس برآوردی که در سال ۹۵ صورت گرفته، حدود ۱۵۲ میلیارد تومان بوده که آورده سرمایه گذار ۱۲۵ میلیارد تومان و آورده شهرداری ۴۲ میلیارد تومان است اما متأسفانه دچار افزایش نامتعارف هزینههای مصالح شدیم که قطعاً در این پروژه تأثیر خواهد داشت.
وی با بیان اینکه انتظار داشتیم طبق برنامه یک بخش از این پروژه تمام میشد، درباره پیشبینی زمان اتمام این پروژه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کنسرسیوم به تعهدات خود عمل نمیکند، نمیتوانیم پیشبینی دقیقی از زمان اتمام پروژه داشته باشیم.
پیشرفت ۴۵ درصدی سایتموزه میدان امام
معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان درباره پروژه سایت موزه میدان امام خمینی(ره) نیز یادآور شد: این پروژه در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
وی با اشاره به اینکه مشغول مناقصه برای انتخاب پیمانکار هستیم، بیان کرد: متأسفانه سه جانبه بودن قرارداد این پروژه باعث شد کارها طولانی شود اما در نهایت مدیریت شهری به این نتیجه رسیده که از منابع داخلی این پروژه را به اتمام برساند.
یوسفی خاطرنشان کرد: پروژه سایت موزه میدان امام در قالب قرارداد سه جانبه بین راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری اجرایی شد که دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار از منابع بازآفرینی برای این پروژه تخصیص یافت که متأسفانه به دلایل فنی پروژه دچار مشکل شد و قرارداد اولیه با پیمانکار خاتمه یافت.
وی گفت: در حال حاضر مدیریت شهری تصمیم گرفته که پروژه سایت موزه میدان امام را از منابع داخلی به اتمام برسانیم که هم اکنون ۴۵ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان اعتبار لازم برای اتمام این پروژه را ۴.۵ میلیارد تومان دانست و افزود: به علت افزایش بسیار زیاد قیمت مصالح ممکن است افزایش داشته باشد.
پیشرفت ۸۳ درصدی پل سردار همدانی
وی از پیشرفت ۸۳ درصدی پل سردار همدانی خبر داد و گفت: از اسفند سال گذشته به دنبال خرید کابل برای مدول چپگرد این پل هستیم اما به علت مسائل تحریم و کرونا هنوز موفق به خرید نشدهایم.
یوسفی با اشاره به اینکه نظر مشاور بر تهیه کابل خارجی است، افزود: ۲۰ تا ۲۵ شهریورماه کابلها به محل کارگاه وارد و پیشبینی میشود فاز اول پل سردار همدانی در دهه فجر امسال به بهرهبرداری برسد.
وی با تأکید بر اینکه تلاش داریم این اتفاق در دهه فجر بیفتد، بیان کرد: در حال حاضر پروژه فعال است و رمپها و پیادهرو سازی در حال اجراست و تلاش داریم این اتفاق بیفتد اما وضعیت اعتباری مناسب نیست و از طرفی کرونا هم مباحث کارگری را تحت تأثیر قرار داده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: اعتبار اولیه پل سردار همدانی حدود ۴۳ میلیارد تومان بوده که با توجه به افزایش قیمت ها تاکنون عملکرد ما به صورت نقدی و تهاتری قابل قبول است.
اتمام پروژه هدایت آبهای سطحی
معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان در بخش دیگری به اجرای پروژه هدایت آبهای سطحی در همدان اشاره کرد و گفت: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت دارد و تقریباً تمام شده است.
وی یادآور شد: پروژه هدایت آبهای سطحی یکی از پروژههای اثرگذار در جمع آوری و جلوگیری از سیلاب بوده که با بیش از ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در راستای رفع مشکل آب زدگی و سیلابی شدن بلوار شهید مطهری، بلوار ۹ دی و چمران و رسالت انجام شد.
انتهای پیام
نظرات