• چهارشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99052216720
  • منبع : نمایندگی ایلام

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان خبر داد:

ایلام، جزء سه استان برتر کشور در تعداد سمن‌ها است

ایلام، جزء سه استان برتر کشور در تعداد سمن‌ها است

ایسنا/ایلام معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام با بیان اینکه استان ایلام نسبت به جمعیت 157 هزار نفری جوان جزء سه استان برتر از نظر افزایش کمی سمن‌ها است، گفت: خانه جوانان در شهرستان چرداول و مهران بیش از 60 درصد پیشر فت فیزیکی در حال ساخت است و خوش بین هستیم که این دو خانه تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

«محمدرضا تردست» با حضور در ایسنا،  اظهار کرد:  19تا 25 مرداد به نام هفته تشکل‌های اجتماعی و روز 22 به نام روز تشکل‌ها در تقویم نامگذاری شده است و یادآور این مهم است که سازمان ‌های مردم نهاد به عنوان بازوان پرتوان دولت‌ها در کشور ما و کشورهای در حال توسعه منشاء خیر و برکت بودند و توانسته‌اند فعالیت‌های ماندگاری را از خود به جا بگذارند.

وی گفت: تجربه جهانی نشان داده که در هر جا که تعداد سازمان های مردم نهاد بیشتر باشد بزهکاری و آسیب های اجتماعی نیز به حداقل ممکن رسیده است و  چه بسا در برخی از کشورها یک نفر به عنوان عضو حقیقی یا حقوقی و عضو سازمان مردم نهاد در بیش از 20 و حتی بیشتر تشکل عضویت داشته و به نوعی تمام مایحتاج خود را از طریق این تشکل‌ها تامین می‌کند.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام با بیان اینکه در طی چند سال گذشته در کشور ما اقدامات خوبی در دادن مجوز به سازمان های مردم نهاد از طریق وزارت کشور ، سازمان محیحط زیست، وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی انجام شده است، تصریح کرد: به صورت خاص وزارت ورزش و جوانان متولی دادن مجوز به جوانان 18 تا 35 ساله ای است که نسبت به محیط پیرامون خود دغدغه‌مند هستند.

تردست ادامه داد: در استان ایلام تاکنون 69 سازمان مردم نهاد ورزش و جوانان در موضوعات مختلف اعتقادی  و مذهبی، زیست محیطی، گردشگری، فرهنگی، هنری، ادبی و حوزه فضای مجازی، علمی پژوهشی، کارهای خیریه و عام المنفعه، سلامت اجتماعی و موضوعات حجاب و عفاف، امور بانوان ایثار و شهادت،کاهش  آسیب‌های اجتماعی عدالت آموزشی، کسب و کار و کارآفرینی و توسعه ورزش همگانی و مهارت‌های زندگی فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد متشکل از عده ای از جوانان است که به صورت غیردولتی، غیر انتفاعی و غیرسیاسی فعالیت می‌کنند و بدون چشم داشت مالی دغدغه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دارند و واسطه بین دولت‌ها و مردم هستند.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام درباره گستره جغرافیایی این تعداد سمن، گفت: این تشکل‌ها در همه جای استان فعالیت دارند و بیشترین تعداد سمن ها مربوط به مرکز استان به تعداد 45 سمن است.

تردست تصریح کرد: وظیفه ورزش و جوانان در قبال سازمان های مردم‌نهاد جوانان، صدور مجوز ، توانمندسازی در قالب دورهها  و کارگاه های آموزشی و حمایت از طرح های و ایده‌های جوانان عضو است.

وی با بیان اینکه دبیر 40 سمن از این سمن ها بر عهده بانوان است که می‌توان در کشور از آن به عنوان یک الگو نام برد، ادامه داد: استان ایلام نسبت به جمعیت 157 هزار نفری جوان جزء سه استان برتر از نظر افزایش کمی سمن ها است.

تردست با تاکید بر اینکه سازمان های مردم نهاد دغدغه‌مند هر کدام دارای یک یا چند ایده هستند و ما وظیفه داریم حداقل  حمایت مادی و معنوی را از این طرح ها و برنامه های داشته باشیم، تصریح کرد: در خیلی از استا نها واحدهای تولیدی و شرکت ها و صنایع به کمک سارمان‌های مردم نهاد آمده ‌اند اما در استان ما متاسفانه فعلا حمایتی برای اجرایی شدن طرح‌های عام المنفعه سمن‌ها ندیده‌ایم و صرف حمایت‌ها حمایت‌‍‌های قطره چکانی دولتی بوده است.

وی ادامه داد: از اواخر سال 98 و تاکنون از سوی سمن ها در مقابله با کرونا فعالیت‌های متعددی انجام شده که می‌توان به گند زدایی  وضدعفونی کردن معابر، توزیع ماسک و تهیه پک های آموزشی برای مردم اشاره کرد.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام گفت:  یکی از فعالیت‌های سمن‌ها در ماه رمضان  ایجاد پایگاه ها به منظور جمع آوری کمک‌ها و توزیع بسته های غذایی در بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا بود که  در این راستا 1500 بسته مواد غذایی در قالب پویش «همت جوانانه و کمک مومنانه» جمع‌آوری و توزیع شد.

تردست گفت:  در هفته ازدواج انجام شد با افتخار صد در صد فعالیت‌های جوانان به سازمان های مردم نهاد واگذار شد و بازخورد مناسبی هم داشت و کارها بااثربخشی بیشتر و با هزینه کمتر انجام شده و این مهم از کارکردهای سمن‌ها است که در ایلام محقق شد.

وی ادامه داد: هر ساله انتخاباتی اعضای مجمع سازمان های مردم نهادداریم که 9 نفر را توسط این افراد انتخاب می‌شود و رئیس مجمع را اتنخاب می‌کنند که نماینده تام الاختیار سازمان های مردم نهاد فعالیت می‌کنند.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام از انتخاب 4  نفر از اعضای سازمان های مردم نهاد به عنوان عضو ستاد ساماندهی امور جوانان خبر داد و گفت:  عضویت این جوانان از طرف استاندار و فرمانداران ابلاغ شده تا بتوانیم به آنها در تصمیم گیری و تصمیم سازی رسمت بدهیم.

تردست تصریح کرد: در حال حاضر خانه جوانان ایلام به عنوان یکی از بهترین پاتوق‌های جوانان در سطح کشور شناخته شده که مکانی مناسب برای انجام فعالیت‌های مختلف ادبی، هنری و فرهنگی و هر برنامه غیرسیاسی و غیرانتقفاعی برای جوانان است  که مدیریت آن توسط سمن ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هدف ورزش و جوانان این است که در همه‌ی شهرستان‌ها خانه جوانان احداث شود و خانه جوانان در دو شهرستان چرداول و مهران بیش از 60 درصد پیشر فت فیزیکی در حال ساخت است و خوش بین هستیم که این دو  خانه تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام با بیان اینکه سمن‌های استان در سال 98، در مناطق سیل‌زده علاوه بر کمک‌های عام‌المنفعه، 37 برنامه حمایتی و نشاط‌افزایی را اجرا کردند،  تصریح کرد: برگزاری 15 کارگاه دانش‌افزایی و 27 طرح خلاقانه و کارآفرینی تحت عنوان کارگاه‌های دانش‌افزایی ، برگزاری  141 برنامه در هفته ازدواج و  205 برنامه در هفته جوان از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.

تردست شرکت سمن‌های استان در 10 دوره توانمندسازی در خارج استان، اجرای 174 برنامه در مناطق آسیب‌پذیررا از دیگر فعالیت‌های انجام شده عنوان کرد و گفت:  یک برنامه تحت عنوان پاتوق‌های فرهنگی مهارتی در دستور کار داریم که خوشبختانه اعتبار این فعالیت توسط سازمان های مردم نهاد تامین شده و  در ابتدا در سه شهرستان ایلام، سیروان و ملکشاهی به عنوان پایلوت انتخاب می‌شود.

 وی تصریح کرد: هر چند کرونا باعث شده که این کار کند پیش برود اما نیازسنجی رشته های مهارتی اجرایی شده و خوراک مربوط به نیاز جوانان برای اجرای این مهارت ها با همکاری قابل تقدیر مربیان فنی و حرفه ای فراهم شده و به زودی با رعایت پروتکل های بهداشتی این فعالیت جدید کلید خواهد خورد و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال در این سه شهرستان جوان بدون مهارتی نداشته باشیم.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام از جوانان علاقمند دعوت کرد به عنوان عضو سمن فعالیت کنند یا اگر علاقمند به تاسیس سمن هستند با مطالعه شرایط به ورزش  وجوانان مراجعه کنند تا شاهد باشیم هر جوان ایلامی عضو یک سازمان مردم نهاد  جوانان باشد و با دغدغه‌مندی توان خود را برای اثیرگذاری در استان به کار بگیرد چون باور ما این است که مشکلات  باید با ایده های جوانان خلاق حل شود و با نقش بی‌بدیل خود به کمک دولت‌ها بیایند.

وی با اشاره به صحبت رئیس جمهور مبنی بر اینکه «سازمان های مردم نهاد نه تنها می‌توانند دولت یار باشند، بلکه می‌تواننددولت ساز باشند» گفت: این نشانه نوع نگاه دولت به سمن‌ها در جهت اعتلای نقش آفرینی در سطح جامعه است.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام تصریح کرد: در محرم امسال هم با توجه به ضرورت رعایت پروتکل‌ها سمن‌ها پای کار خواهند آمد و با ضدعفونی کردن محل‌های عزاداری و توزیع ماسک نقش خود را ایفا خواهند کرد و شاهد ایفای این نقش به بهترین شکل خواهیم بود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha