• چهارشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 99052216378
  • خبرنگار : 71489

توضیح وزیر ارتباطات درباره گرانفروشی دو اپراتور تلفن همراه

توضیح وزیر ارتباطات درباره گرانفروشی دو اپراتور تلفن همراه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پرونده تخلف دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان ارجاع داده شده است و روز گذشته این سازمان، قطعیت گرانفروشی را تشخیص داد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران در واکنش به طرح موضوع قهر وی در فضای مجازی و برخی رسانه ها گفت: قهر برای بچه ها است و طبیعتا بچه هستند و حوصله زیادی دارند و برای خودشان خبرسازی های می‌کند؛ خیر من قهر نکردم بلکه سه هفته درگیر بیماری شدید بودم و واقعاً حال جسمی مساعدی نداشتم و پس از آن نیز به دلیل رعایت پروتکل های دولت و حفظ سلامت مسئولان تا زمانی که گواهی سبز سلامت خود را ارائه دهم در جلسات حضور نداشتم اما در محل کار خودم حضور داشتم و من فکر می کنم که طرح این موضوع به عنوان قهر بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای است که همواره اطراف ما وجود دارند و عده ای دوست دارند این مطالب را منتشر کنند.

وی همچنین درباره تخلفات اپراتورهای تلفن همراه در زمینه گرانفروشی خاطر نشان کرد: گزارش‌های سال مالی که از سوی شرکت‌های اپراتورها اعلام شده است و بر اساس آن مالیات پرداخت می‌کنند، حاکی از سودهای چند هزار میلیارد تومانی در سال گذشته دارد. از سمتی دیگر نیز شیوع کرونا استفاده مردم از اینترنت را بالا برده است و بر اساس گزارش‌هایی که وجود دارد در برخی از ماه‌ها درآمد آن‌ها رشد ۴۰ درصدی داشته است.

وی افزود: هزینه‌های اپراتورها مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی ثابت است، اما درآمدشان رشد داشته است؛ بنابراین افزایش تعرفه آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد. برخی اپراتورها عنوان کردند برای حمایت از محتوای داخلی و رشد پیام‌رسان این اقدامات را انجام داده‌اند، اما باید گفت در تمام مدت بیش از یک ماهی که تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده است نه تنها در مصرف پیام‌رسان‌های داخلی رشدی اتفاق نیفتاده، بلکه استفاده از پیام‌رسان خارجی نیز با کاهش مواجه نشده است.  

وزیر ارتباطات تاکید کرد: با توجه به اعمال سیاست محدودسازی بسته‌های اینترنت، بر اساس آنچه اتفاق افتاده، عملا مصرف ترافیک داخلی در برخی اپراتورها کاهش پیدا کرده و در واقع این سیاست بر ضد خودشان عمل کرده است. بحث دیگر در حوزه مقررات است که اقدام انجام شده، خلاف مقررات وضع شده است. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای برخورد با این تخلف، اختیاری تا حد جریمه دو میلیارد تومانی را داشت که انجام شد. پس از آن از دولت درخواست شد اختیارات بیشتری به این وزارتخانه بدهد تا بتواند با تخلفات، جدی‌تر برخورد کند که روز گذشته  این مصوبه صادر شد و بر اساس آن اگر تا ۴۸ ساعت بسته‌ها به حالت اول برنگردد، ما مجاز هستیم روزانه برای همراه اول حدود ۱۷‌ میلیارد تومان و برای اپراتور ایرانسل ۱۲ میلیارد تومان جریمه اعمال کنیم.

جهرمی با بیان اینکه مردم به دنبال این هستند تا بدانند اعمال جریمه‌ها چه سودی به حال آن‌ها خواهد داشت، اظهار کرد: این جریمه‌ها به این دلیل است که اپراتورها را ملزم به تبعیت از مقررات کند. بحث دیگر تخلف اپراتور ها از مقررات است؛ پرونده تخلف این دو اپراتور به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان ارجاع داده شده است و روز گذشته این سازمان، قطعیت گرانفروشی را تشخیص داد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: از آن‌جا که آماری در این خصوص ارائه نشده است، سازمان تنظیم مقررات حجم گران فروشی اپراتورها را مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان استحصال و به سازمان تعزیرات ارسال کرده است؛ دادگاه درباره گرانفروشی برگزار شده و قطعا دادگاه هم مطابق با ضوابط احکامی صادر خواهد کرد که هیچ کسی جرأت نکند بر خلاف مقررات و در جهت سوم مردم در کشور عمل کند؛ در هر صورت یک اتفاق ناخوشایندی است که افتاده است. بازار اپراتورها دولتی نیست و خصوصی و در دست مردم است. ما به طور جدی ناظر این بازار هستیم و با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha