به گزارش ایسنا، وقتی طرح و برنامهای در جهاددانشگاهی پیگیری میشود، در طول انجام آن، مرزهای میان رییس، معاون، کارشناسان و اعضای عادی از بین میرود و همه در کنار یکدیگر و برای یک هدف که همانا موفقیت در اجرای طرح و برنامه است، فعالیت میکنند؛ اینها صحبتهای دکتر مهشید منزوی، دبیر شورای علمی و سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی است و او تاکید میکند که این ویژگیها را تنها در این نهاد میتوان مشاهده کرد.
وی درباره نحوه ورود خود به جهاد دانشگاهی گفت: سال ۱۳۷۹ و بهواسطهی خانم دکتر بهلولی با کلاسهای جهاددانشگاهی آشنا شدم؛ ایشان در آن زمان اظهار کردند که تصمیم دارند مرکزی تحت عنوان جیآیاس (GIS) در جهاددانشگاهی تاسیس کنند؛ من نیز بهواسطهی اینکه تجربهی کار در مراکز فنی را داشتم و در حوزهی کاربرد ملی توسعه، از کارشناسان طراحی نقشههای جیآیاس بودم، همکاریام را با ایشان آغاز و مرکز مربوطه را در جهاددانشگاهی تاسیس کردیم؛ یعنی یکسال بعد و در سال ۸۰ مجوز این مرکز اخذ شد و من نیز بهصورت پارهوقت در جهاددانشگاهی واحد تربیتمعلم مشغول به کار شدم و اکنون ۱۹ سال از همکاریام با جهاددانشگاهی میگذرد؛ البته پیشتر همکاریهایی با برخی شرکتهای خصوصی داشتهام، اما ترجیح من این بوده که در یک مرکز دانشگاهی کار پژوهشی انجام دهم. در آن زمان آشنایی زیادی با جهاددانشگاهی نداشتم، هرچند که در دوران دانشجویی آشنایی نسبی از جهاددانشگاهی پیداکرده بودم، اما بعدها از اینکه این پیشنهاد به من شد و در جهاددانشگاهی مشغول به فعالیت و خدمت شدم، خوشحال بودم.
منزوی ادامه داد: کادرسازی و تربیت نیرو در جهاددانشگاهی طی سالهای اخیر با آنچه درگذشته بوده، متفاوت است. در گذشته حیطههای فعالیتی افراد با هم عجین بود؛ بهگونهای که افراد فرصت آموختن از یکدیگر را در این مجموعه داشتند. در آن زمان کسی به دنبال استخدام در جهاددانشگاهی نبود و افراد در پی انجام کارهای بر زمینماندهی کشور و با همین نگاه، وارد جهاددانشگاهی میشدند، اما امروز میبینیم که گروههای پژوهشی جهاددانشگاهی حتی به شیوهی جذب دانشگاهها دایر و اعضای آنها انتخاب میشوند و در حقیقت شاهد حاکمشدن فضای بروکراسی اداری بر ساختار این مجموعه نیز هستیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: فعالیتهای جهاددانشگاهی همواره با تاثیرگذاری و جریانسازی همراه بوده است؛ فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی جهاددانشگاهی نمونهی بیرونی ندارد. در کنار این دو حوزه، جهاددانشگاهی در فضای دانشگاه، موفق به انجام فعالیتهای گستردهی آموزشی شده است. از سویی، فعالیتها و برنامههای پژوهشی جهاددانشگاهی بهصورت عمیق و تاثیرگذار، به دانشگاهها راهیافته و همین امر موجب شده تغییراتی در شیوهی کار پژوهشی دانشگاهها ایجاد شود و آنها را نیز به سمت توسعهی فعالیتهای پژوهشی و اولویتدادن به این حیطه سوق داده است. در حوزهی فرهنگی نیز باید گفت توسعهی فعالیتهای فرهنگی امروز دانشگاهها، نتیجه پیگیریهای مستمر همکاران ما در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است.
دبیر شورای علمی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در مجموعهی جهاددانشگاهی، در حوزهی پژوهش و فناوری و در سطح کلان، اتفاقات خوبی رقم خورده است و محصولاتی به همت محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی تولیدشده که برای نخستینبار در کشور شاهد بهبار نشستن آنها بودهایم و این محصولات نهایتا موجب قطع وابستگی کشور به خارج شده است. در حوزهی علوم انسانی نیز جهاددانشگاهی در دههی ۸۰ موفق شد فعالیتهای معتبر و بزرگی را پیگیری کند؛ بهویژه در ۱۰ سال اخیر پژوهشهای علوم انسانی جهاددانشگاهی در جهت رفع نیازهای توسعهای در حیطهی مسایل اجتماعی حرکت کرده و توانسته تا حدودی، دغدغهی پژوهشگران در عرصهی اجتماعی را مرتفع کند.
بنا بر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، منزوی در پایان گفت: جهاددانشگاهی نهتنها در ایران، بلکه در هیچ کجای دنیا، نمونه و مانندی ندارد؛ فعالیتهای جهاددانشگاهی حیطههای بیشماری را در سراسر کشور در برگرفته و این موضوع برای این نهاد یک فرصت است و توانسته شبکهای توانمند در کشور ایجاد کند که مشابهی در کشور ندارد. امروز، جهاددانشگاهی در تمامی مناطق و استانهای کشور شعبه دارد و در تمام کشور، امور مربوط به کادرسازی، فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی را دنبال میکند. پایبندی به فرهنگ جهادی، در کنار داشتن توانمندیهای علمی، ازجملهی خصایص اعضای این مجموعه است که موجب تقویت حس یاریگری و اعتلای کشور در آنها شده است.
انتهای پیام
نظرات