• چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042519045
  • خبرنگار : 71605

نگرانی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از "فقدان استقلال" در سیستم قضایی ونزوئلا

نگرانی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از "فقدان استقلال" در سیستم قضایی ونزوئلا

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد، استقلال سیستم دادگستری ونزوئلا "به طرز قابل توجهی تضعیف شده" و باعث نقض مصونیت و نقض حقوق بشر شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از "خبرگزاری فرانسه"، سند ۱۵ صفحه‌ای میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ماه سپتامبر به دستور شورای حقوق بشر سازمان ملل تهیه شد و امروز در مقابل این شورا قرائت خواهد شد.

این سند یک هفته بعد از آن منتشر شد که دیوان عالی ونزوئلا، متشکل از قاضی‌های وفادار به نیکولاس مادورو، به خوان گوایدو دستور داد از جایگاهش به عنوان رهبر حزب اصلی اپوزیسیون، کنار برود.

در همین حال، گزارش دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل حاکی از آن است که باچله، "نگران فقدان استقلال در سیستم دادگستری ونزوئلا باقی می‌ماند".

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بیان می‌کند که استقلال سیستم دادگستری ونزوئلا به خاطر عدم ایمنی تصدی قاضی‌ها و دادستان‌ها، عدم شفافیت در فرآیند تعیین، شرایط کاری بی‌ثبات و دخالت سیاسی، تضعیف شده است.

در این گزارش آمده: این شرایط جلوی ایفای نقش کلیدی دادگستری را به عنوان یک بازیگر مستقل در حفظ حقوق بشر می‌گیرد و به مصونیت و تداوم نقض حقوق بشر، کمک می‌کند.

نهاد سازمان ملل همچنین عنوان کرده، افرادی که ادعا شده قربانی نقض حقوق بشر هستند، در دست‌یابی به عدالت دچار سختی شده‌اند.

گزارش فوق می‌افزاید: دادستان کل ونزوئلا باید "سطح بالای مصونیت برای قتل‌ها در زمینه اعتراض، عملیات امنیتی، ادعای خشونت و بدرفتاری بر مبنای جنیسیت" را کاهش دهد.

گزارش باچله حاوی ۱۲ پیشنهاد است که در بین آن‌ها تکمیل اصلاحات قضایی اعلام شده در ماه ژانویه به منظور تضمین استقلال سیستم، بی‌طرفی، شفافیت، دسترس‌پذیری و تأثیر، به چشم می‌خورد.

باچله همچنین از ونزوئلا خواست گزارش جامعی درباره بازجویی‌ها و پیگردهای مجرمانه با توجه به مرگ‌های اتفاق افتاده "در زمینه اعتراضات بین سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹" تحویل دهد و افزود: شهروندان دیگر نباید توسط دادگاه‌های نظامی محاکمه شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha