محسن بخشنده در گفتوگو با ایسنا در خصوص عکاسی خبری در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: ثبت عکسها در آینده تاریخ را روایت میکند و عکاسان با عکاسی از کرونا روایتی را در تاریخ به ثبت میرسانند. وضعیتی که برای مردم در این حوزه به وجود آمده است باید روایت شود، چرا که در تاریخ بیسابقه است و عدهای به این خاطر این امر را مهم میدانند که این بیماری تمام دنیا را به صورت مشترک درگیر کرده است.
وی در خصوص نقش عکاسان در ثبت بیماری کرونا، افزود: یکی از مهمترین کارهایی که در این دوران باید انجام میشد بحث عکاسی از موضوع کرونا است؛ عکاسان زیادی این کار را انجام داده و به آن پرداختهاند و به عقیده من سالهای بعد دیده میشود که عکاسان چه نقش پررنگی در روایت و ثبت این تاریخ داشتهاند.
این عکاس خبری در خصوص جذابیت عکاسی از کرونا، اضافه کرد: جذابیت این کار این است که عکاسان با عکاسی از این موضوع و درگیری کشورها با این بیماری روایتی را برای ثبت در تاریخ دارند، عکاس کاری تاریخی انجام میدهد و با ثبت لحظهها، بعدها عکسها سندیت پیدا کرده و مورد قضاوت قرار میگیرند.
بخشنده در مورد خطرات عکاسی از کرونا، عنوان کرد: نمیتوان گفت خطرات پروسه عکاسی از موضوع کرونا به اندازه کادر درمان خطرناک است، اما عکاسان نیز کمتر از آنها خطر را درک نمیکنند، برای مثال بسیاری از عکاسان از فضاهای پزشکی و درمانی عکاسی کردهاند و این عکاسی خطراتی را به دنبال دارد؛ ولی این رسالتی است که هر عکاسی روی دوش خود احساس میکند که این احساس عملا باعث میشود عکاسان ریسک این کار را بپذیرند.
وی ادامه داد: متاسفانه عکاسان اولویتشان بیشتر اوقات حفظ جانشان نیست، اگر اولویت آنها حفظ جان باشد عکاسی قانون و قواعد پیدا میکند. بیشتر عکاسان برای اینکه از ثبت این اتفاق جهانی عقب نمانند بدون قاعده و قانون خاصی شروع به عکاسی میکنند؛ منظور من از قوانین حداقل اقداماتی است که عکاسان باید برای حفظ جانشان انجام دهند.
این عکاس خبری تصریح کرد: مانعی برای عکاسی از این موضوع نبوده و همیشه تمام هماهنگیها به خوبی انجام شده است، چرا که بخشهای درمانی نیز برای ثبت این اتفاق در مراکز درمانی و دیده شدن تلاشهای کادر درمان همیشه همپا بودهاند و خوشبختانه همکاریهای خوبی صورت گرفته است.
عکاسی از کرونا شبیه به عکاسی جنگ است
بخشنده در خصوص تجربه عکاسی از کرونا، خاطرنشان کرد: شاید بسیاری از عکاسان در این دوره تجربه عکاسی جنگ نداشته باشند، ویژگی عکاسی جنگ این است که همیشه در معرض خطر هستید؛ عکاسی از بحث کرونا نیز شبیه به عکاسی جنگ است با این تفاوت که در جنگ جبهه دشمن مشخص است و میدانید که خطرات کجا شما را تهدید میکند، اما در بحث عکاسی از کرونا جبهه مشخص نیست و خطراتش ناپیداست.
وی ابراز عقیده کرد: به نظر من همانطور که این بیماری بر روی ابعاد زیادی از زندگی انسانها تاثیر گذاشت و زندگی انسانها را متفاوت کرد، این اتفاق همچنین در عکاسی رخ داد و برای عکاسان خبری تجربه متفاوت و خاصی را نسبت به دیگر شرایط رقم زد.
انتهای پیام
نظرات