از این باند خاکی پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و خروج متفقین از کشور برای جابجایی افسران نظامی از خرمآباد به تهران و بالعکس استفاده میشد تا اینکه شرکت ملی نفت ایران و مخابرات منطقه لرستان زمینهای فرودگاه را خریداری و بازسازی کردند و حدود ۱۸۰۰ متر از باند برای استفاده هواپیماهای کوچک پستی آسفالت و یک اتاق کوچک نگهبانی و یک ساختمان کوچک برای استراحت مسافران ساخته شد.
مدتی بعد زمینهای اطراف فرودگاه خریداری و روستای میانگلال که در مسیر باند فرودگاه قرار گرفته بود جابجا شد. نهایتاً سال ۱۳۵۵ با حضور جمعی از مسئولان شرکت نفت و سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت فرودگاه خرمآباد از وزارت نفت به سازمان هواپیمایی کشوری تحویل داده شد.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، فرودگاه خرمآباد رشد و توسعه چشمگیری داشت. ساختمان اداری جدید در سال ۱۳۶۱ احداث و پس از ۲۵ سال مجدداً سال ۱۳۸۶ساختمان جدیدتری ساخته و جایگزین اداره پیشین شد.
دی ماه ۹۲ در مراسمی طرح توسعه فرودگاه خرمآباد با حضور نماینده ولیفقیه در استان و فرمانده قرارگاه خاتمالانبیاء، استاندار، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور و نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی با اعتبار ۵۱۰ میلیارد ریال کلنگزنی شد.
این طرح شامل توسعه سطوح پروازی(تطویل باند، توسعه اپرون، بهسازی اپرون موجود، زهکشی باند، استریپسازی باند، ارتقاء مقاومت باند، بهسازی جاده حفاظتی، سرپوشیدن کانالهای عرضی فاضلاب روستایی عبوری از باند و احداث ساختمان هواشناسی) توسعه ترمینال و احداث ساختمان پاویون بوده که چندین مورد از اینها به بهرهبرداری رسیده اما تکمیل کل طرح به زمان زیادی نیاز دارد.
قرار بود فرودگاه خرمآباد با این طرح توسعه یابد و در مدت ۲۴ ماه به بهرهبرداری برسد اما هنوز کار زیادی تا ایستگاه تکمیل دارد و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی به علت ماده ۴۸(خاتمه پیمان) متوقف است. در مراسم کلنگزنی مسئولان بر تکمیل آن طبق برنامه زمانبندی تأکیدها داشتند.
حجتالاسلام والمسلمین میرعمادی، نماینده وقت ولی فقیه در لرستان در مراسم کلنگزنی ابراز امیدواری کرده بود: این پروژه به عنوان نمونه و الگو باشد و در زمان تعیین شده به بهرهبرداری برسد.
این صحبتها در حالی مطرح شد که تنها چیزی در این پروژه رعایت نشده "زمانبندی" است.
همچنین محمد رسولینژاد، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل وقت شرکت فرودگاههای کشور در مراسم کلنگزنی، وجود فرودگاه با امکانات و استاندارد لازم برای مرکز لرستان را یک سرمایه بزرگ عنوان کرد و افزود: باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد.
وی به مطالبه دیرین مردم و پیگیری مسئولان لرستان برای فراهم آمدن امکان پرواز حجاج از طریق فرودگاه خرمآباد اشاره کرد و افزود: باند پرواز این فرودگاه ۳۰۰ متر توسعه مییابد.
رسولینژاد با بیان اینکه فرودگاهها مهد توسعه هر منطقه هستند، اضافه کرد: توسعه نیافتگی و محرومیت در بعضی از مناطق کشور ناشی از نبود تجهیزات در فرودگاههاست.
حدود هفت سال از صحبتهای رسولینژاد میگذرد اما هنوز هم طرح توسعه فرودگاه خرمآباد به سرانجام نرسیده و این فرودگاه از کمبود تجهیزات رنج میبرد.
وعدههای بی سرانجام دو مدیرکل اسبق
شهرام ملکی، مدیرکل وقت راه و شهرسازی لرستان سال ۹۴ گفته بود: در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان سال ۹۵ طرح توسعه فرودگاه خرمآباد به بهرهبرداری میرسد.
علی علیخانی، مدیرکل پیشین راه و شهرسازی لرستان بهمن ۹۶ به خبرنگار ایسنا گفته بود: برای اجرای طرح توسعه فرودگاه خرمآباد بیش از ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی پیشبینیشده که از این میزان اعتبار صورت وضعیت هزینه ۵۱ میلیارد تومان آن اعلام شده است.
وی اضافه کرد: برای تکمیل طرح توسعه ۱۲ میلیارد تومان دیگر نیاز است و براساس برنامهریزیهای صورت گرفته این طرح بهطور کامل در سال ۹۷ به بهرهبرداری میرسد.
سال ۹۹ هم تقریباً به نیمه رسیده اما خبری از این وعدهها نیست و همچنان منتظر تکمیل این طرح هستیم.
غلامرضا بنیصدر، مدیر قبلی فرودگاه خرمآباد آذر ۹۷ نیز در خصوص این پروژه به ایسنا گفته بود: کل طرح حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار چندانی برای تکمیل آن باقی نمانده است.
این طرح امسال به سرانجام برسد
گودرز امیری، معاون اقتصادی استاندار لرستان اردیبهشت امسال در بازدید از فرودگاه خرمآباد گفت: تکمیل طرح توسعه مطابق با مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و دستور وزیر راه و شهرسازی امسال به سرانجام برسد.
تعطیلی یکساله پروژه
علی کاملی، مدیر فرودگاه خرمآباد در خصوص آخرین وضعیت این پروژه به ایسنا گفت: چون از روند اجرایی پروژه طی این مدت راضی نبودیم، پروژه ماده ۴۸ شد و قرار است ادامه عملیات اجرایی توسط شرکت فرودگاهها اجرا شود.
وی تصریح کرد: پیش از اینکه بهعنوان مدیر فرودگاه منصوب شوم(مهر ۹۸) پروژه تعطیل بوده و بارها با پیمانکار برای ادامه طرح رایزنی کردیم اما فایدهای نداشت.
کاملی با بیان اینکه کل پروژه حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: بدون شک اگر در سنوات گذشته روند اجرایی خوبی در پروژه شاهد میبودیم تا حالا به بهرهبرداری رسیده بود.
مدیر فرودگاه خرمآباد با بیان اینکه پیمانکار جدید طبق روال قانونی انتخاب خواهد شد، افزود: بلافاصله پس از انتخاب پیمانکار به دنبال شروع عملیات اجرایی خواهیم بود.
پروژه با هزینه پیمانکار به اینجا رسیده!
رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: کار ما با پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم بود، تمام شده و مابقی طرح را شرکت فرودگاهها انجام خواهد داد.
وی در پاسخ به پرسشی که از فعالیت پیمانکار راضی بودید؟ گفت: بله، پیمانکار همین حالا هم ۲۰ میلیارد طلب دارد و با منابع خودش کار را به اینجا رسانده است.
به گزارش ایسنا، فرودگاهی که حدود هشت دهه قدمت دارد، انتظار میرود شرایط بهتری داشته باشد و برخی نداشتن فرودگاه با امکانات لازم و پروازهای مناسب را از مهمترین موانع توسعه لرستان میدانند. طرح توسعه نیز که میخواست سبب فراز این فرودگاه باشد همچنان در حال فرود است و وعدههای جدید از راه میرسد.
انتهای پیام
نظرات