• دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99040201227
  • خبرنگار : 50233

درنگی در سهم استان سمنان از گلوگاه قانونگذاری و اهمیت آن

درنگی در سهم استان سمنان از گلوگاه قانونگذاری و اهمیت آن

ایسنا/سمنان انتخابات هیات رئیسه کمیسیون های مجلس یازدهم برگزار شد و سهم استان سمنان از از آن یک دبیری کمیسیون بود.

از کمیسیون‌های مجلس به عنوان موتور محرکه مجلس در بحث وضع قوانین و اتاق فکر قوه مقننه یاد می‌کنند و از این رو حضور نمایندگان در سطوح بالای این کمیسیون‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که نمایندگان مردم می‌توانند در این گلوگاه‌های قانونگذاری با کار کارشناسی بر روی طرح‌ها و لوایح؛ آنها را برای تصویب در صحن مهیا کنند.

انتخابات هیات رئیسه کمیسیون های مجلس یازدهم در سال نخست این مجلس برگزار شد و سهم استان سمنان از از آن یک دبیری کمیسیون بود.
اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان تنها نماینده از چهار نماینده استان بود که در سال اول توانست به هیات رئیسه یکی از کمیسیون‌های مجلس یازدهم برسد.اردشیر مطهری دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی مردم شناسی و کارشناسی ارشد جامعه شناسی گرایش آسیب شناسی اجتماعی است و فرمانده و جانشین نیروی انتظامی منطقه گرمسار، فرمانده قرارگاه ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، فرمانده قرارگاه ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده گشت های انتظامی تهران بزرگ، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ و...از جمله سوابق اجرایی اوست.

سهم نمایندگان استان از کرسی‌های مهم مجلس یازدهم در مقایسه با سال نخست مجلس قبلی که علاوه بر ورود یکی از نمایندگان استان به هیات رئیسه مجلس، در همان سال نخست، نائب‌رئیسی کمیسیون امنیت ملی و دبیری کمیسیون اقتصادی به نمایندگان استان رسید، کمتر شده است. اگرچه برخلاف دوره قبل که دو تن از نمایندگان استان دارای سابقه نمایندگی مجلس بودند و همین در انتخاب آنها موثر بود اما در دوره یازدهم شاهد ورود چهار چهره جدید از استان به مجلس یازدهم بودیم.
به نظر می‌رسد با توجه به توانمندی نمایندگان استان، در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌ها در سال‌های باقیمانده از این مجلس که به صورت سالانه برگزار می‌شود به مرور سهم استان از کمیسیون‌ها بیشتر شود.

اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان که سابقه فرماندهی انتظامی را در کارنامه خود داشته متناسب با شناخت خود از فضای اجتماعی به کمیسیون اجتماعی رفته و از همین رو در همان سال نخست توانسته به عنوان دبیر کمیسیون،به هیات رئیسه این کمیسیون راه بیابد.

عباس گلرو نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه نیز با توجه به پیشینه سال‌ها فعالیت به عنوان دیپلمات همانگونه که پیش‌بینی می‌شد راهی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شده است، کمیسیونی که هر ساله نمایندگان زیادی متقاضی عضویت در آن هستند. در مجلس دهم ابوالفضل بیگی نماینده مردم دامغان که سابقه چندین دوره نمایندگی مردم را در کارنامه خود داشت، در سال نخست به عنوان نائب رئیس این کمیسیون انتخاب شد.
نماینده سمنان،مهدیشهر و سرخه در دوره دهم به عضویت کمیسیون بهداشت و درمان درآمده بود و در اجلاسیه سال سوم نیز به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شد. در مجلس نهم نیز نماینده دامغان در کمیسیون بهداشت تا نائب رییسی کمیسیون نیز رسید.
‌عباس گلرو نماینده این دوره سمنان، مهدیشهر و سرخه دارای دکترای علوم سیاسی است دارای سوابق سیاسی متعددی است و از همین رو در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌تواند منشا اثر زیادی باشد

علی‌اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم که دارای دکترای علوم دفاعی است و فرماندهی سپاه استان سمنان و استان مرکزی، تدریس در دانشگاه امام حسین(ع)و...از سوابق اجرایی اوست در مجلس یازدهم به عضویت کمیسیون مهم برنامه و بودجه درآمده است. علیزاده اگرچه در سال نخست نتوانسته به عضویت هیات رئیسه این کمیسیون در بیاید اما سه اجلاسیه دیگر مجلس یازدهم می‌تواند، استان سمنان را در هیات رئیسه این کمیسیون صاحب کرسی کند.
استان سمنان در دو سه مجلس اخیر همواره یک عضو در این کمیسیون داشته است. نماینده گرمسار در مجلس نهم به سخنگویی این کمیسیون نیز رسید.

علی‌اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی نیز به عضویت کمیسیون عمران درآمده است. حضور او در این کمیسیون برای استان سمنان که یکی از پنج استان مهم معدنی کشور است می‌تواند منشا اثر باشد. ضمن اینکه شهرستان‌های حوزه انتخابیه شاهرود و میامی نیز از معادن غنی زیادی بهره می‌برند.
نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس دهم در سال نخست توانسته بود به عنوان دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم انتخاب شود. کمیسیونی که استان سمنان در این دوره نماینده‌ای در آن ندارد.
علی‌اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک و از رزمندگان سال‌های دفاع مقدس است. وی که فرماندهی سپاه تهران و قرارگاه سازندگی استان های سمنان و چهارمحال و بختیاری را در کارنامه خود دارد در سال ۸۸ نیز به عنوان شهردار منطقه ۱۱ تهران انتخاب شد.

به هر روی حضور نمایندگان استان در کمیسیون‌های مهم در کنار بهره‌گیری از ظرفیت برخی از نمایندگان هم‌استانی که از حوزه‌های انتخابیه دیگر استان‌ها راهی خانه ملت شدند و مهمتر از آن همگرایی و همدلی بین نمایندگان استان می‌تواند با تغییر در معادلات، منتخبین این دوره مردم را به مهره‌ها و بازیگرهای موثرتری در پارلمان یازدهم تبدیل و در نتیجه گام‌های بلندتری برای موکلان خود بردارند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha