• جمعه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99033018808
  • خبرنگار : 50039

نماینده آستارا در مجلس:

برای ایجاد منطقه آزاد آستارا نمی شود شتابزده عمل کرد

برای ایجاد منطقه آزاد آستارا نمی شود شتابزده عمل کرد

ایسنا/گیلان نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: آستارای امروز از ظرفیت های ممتازی برای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی و تجاری برخوردار است که نمی شود در این زمین شتابزده عمل کرد.

غلامرضا مرحبا در نخستین نشست خود با خبرنگاران خبرگزاری ها، اظهار کرد: آستارا به عنوان تنهاترین شهر مرزی در کشور است که به شکل تؤامان از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی فعال برخوردار است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سه پایانه مرزی، مسافری و بار در مرز زمینی آستارا با کشور جمهوری آذربایجان فعال است، ادامه داد: بندر تجاری با سه پست اسکله، پایانه غلات جدیدالاحداث بندر و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با کشورهای حوزه دریای خزر در کنار بارانداز ریلی آستارا – آستارا بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با دو پایانه بار و غلات که نقطه اتصال کریدور شمال – جنوب می باشد، همگی مبین پتانسیلی بی مثال است که متأسفانه تصمیم گیران ایجاد منطقه آزاد اقتصادی و تجاری کشور از آن غافل شده اند.

وی ادامه داد: احداث و فعال شدن واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی هودول، دهکده توریستی و گردشگری حیران، موقعیت استثنایی تالاب استیل، سواحل این بندر مرزی در کنار هتل های بین المللی و لوکس موجود در این شهرستان نیز می توانند، نقش بسزایی را در ایجاد "منطقه آزاد اقتصادی و تجاری آستارا" ایفا کنند.

بسیاری از زیرساخت های ایجاد منطقه آزاد آستارا مهیاست

مرحبا در بخش دیگر سخنان خود به اتفاقات دهه هفتاد در مجلس شورای اسلامی و دخالت برخی از مقامات در موافقت نکردن با ایجاد منطقه آزاد آستارا اشاره و خاطرنشان کرد: طی این دو دهه بسیاری از زیرساخت ها در این شهرستان مهیا شده است و هم اکنون پیگیر این مهم هستیم و نمی شود در این زمینه با مطالعه غیر دقیق و شتابزده ورود کرد.

برخی استان ها دارای دو و یا سه منطقه آزاد هستند

وی تبادل فناوری، صادرات کالاهای تولید داخل و ایجاد شرایطی برای واردات برخی کالاها را از اهداف ایجاد مناطق آزاد عنوان و تصریح کرد: در برخی از استان ها از قبیل هرمزگان (کیش، قشم و پارسیان) و سیستان و بلوچستان (هامون و چابهار) دو و یا سه منطقه آزاد تعریف و راه اندازی شده است و مبین این موضوع است که وجود منطقه آزاد انزلی هیچ مانعی برای ایجاد منطقه آزاد آستارا نخواهد بود.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به افرادی که ایجاد مناطق آزاد در کشور را تجربه ای غلط می دانند، گفت: نباید ایراد در جانمایی های ایجاد این مناطق، دلیلی برای فرار از مسئولیت ها و اشتباهات باشد و با نگاه به سیاست های ایجاد مناطق آزاد اروند و جلفا در کشور و الگوبرداری از سیاست های 27 منطقه آزاد کشور ترکیه و سایر مناطق جهان، بسترهای لازم عمران و آبادانی کشور را فراهم کنیم.

وی موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی آستارا را یک ظرفیت بی مثال در سطح کشور دانست و افزود: در وضعیت کنونی تحریم ها باید از همجواری زمینی، دریایی و ریلی آستارا با کشورهای تازه استقلال یافته حوزه قفقاز و آسیای میانه نهایت استفاده را داشته باشم.

غلامرضا مرحبا در بخش پایانی سخنان خود خواستار توجه بیشتر سازمان بنادر و دریانوردی به بندر آستارا شد و اضافه کرد: تجارت در آستارا تاریخی و ریشه ای است و باید منطقه ویژه اقتصادی آستارا به جایگاه واقعی خود برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha