• چهارشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99032818191
  • خبرنگار : 71516

گرینبلات: امیدوارم به زودی در کنیسه‌ای در امارات عبادت کنم

گرینبلات: امیدوارم به زودی در کنیسه‌ای در امارات عبادت کنم

فرستاده سابق آمریکا در روند صلح خاورمیانه ابراز امیدواری کرد که به زودی در کنیسه‌ای در امارات عبادت کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی چاپ لندن، جیسون گرینبلات، فرستاده سابق آمریکا در روند صلح خاورمیانه در گزارشی نوشت: "یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن جمعه مقاله‌ای را برای یک روزنامه اسرائیلی نوشت. در طول سه سالی که در کاخ سفید فعالیت کردم تلاش کردم تا اسرائیل و همسایگان عربش را به هم نزدیک کنم. با اینکه مقاله این سفیر کافی است تا در تلاش‌هایم و تلاش‌های دولت دونالد ترامپ شک کنم اما به این مقاله به دید مثبت نگاه می‌کنم. برای من خوشایند است که العتیبه مستقیما مردم اسرائیل را مورد خطاب قرار داد. علاوه بر این، مقاله او خوب نوشته شده بود و خالی از مسائلی بود که بیشتر مواقع در اظهارات دیپلمات‌ها و سیاستمدارانی می‌بینیم که درباره نزاع اسرائیل و فلسطین صحبت می‌کنند.

من به شدت با بخش‌هایی از مقاله سفیر مخالفم. با نظر او مخالفم که می‌گوید اعمال حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری غیرقانونی است. دولت آمریکا نیز مثل من فکر می‌کند. من به شخصه این طرح را تأیید می‌کنم اما نظر شخصی من مهم نیست. من اسرائیلی نیستم و تصمیم پیشبرد این طرح باید از سوی دولت اسرائیل اتخاذ شود. من به شدت با به کارگیری اصطلاح "سرزمین فلسطین" مخالفم. این سرزمین فلسطین نیست. این سرزمینی است که درباره آن اختلاف وجود دارد. تنها راه برای حل این اختلاف نشستن دو طرف بر سر میز مذاکرات و تلاش برای رسیدن به حل و فصل است اما ما موفق نشدیم دو طرف را قانع کنیم.

مخالفت فلسطین

رهبری فلسطین دچار دودستگی شده است. بین رام الله و غزه شکاف و دودستگی وجود دارد. رهبری رام الله با رؤیای ترامپ برای صلح قبل از اینکه منتشر شود، مخالفت کرد، تشکیلات خودگردان بارها با تمام طرح‌ها و افکار دولت‌های سابق آمریکا مخالفت کرد. رهبری رام الله نباید علیه اتفاقاتی که در این سرزمین می‌افتند و رخدادهای اسرائیلی‌ها از حق وتو استفاده کند. ما برای حمایت از فلسطینی‌ها دوره طولانی (چهار سال) به آن‌ها مهلت دادیم که می‌توانند در اثنای آن اصلاحات را انجام دهند.

من می‌دانم که دوستان و هم‌پیمانان ممکن است درباره مسائل مهمی در اختلاف باشند. امارات هم‌پیمان و دوست مهم آمریکا است. در نهایت امارات حق دارد کاری که برایش خوب است و به آن ایمان دارد، انجام دهد. همانطور که به حق اسرائیل در اتخاذ تصمیمات احترام می‌گذارم به حق امارات نیز احترام می‌گذارم.

همانطور که در مقاله سفیر آمده است امارات به لطف رهبری محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی تغییرات عمیقی را طی سال‌های اخیر درباره اسرائیل و اقلیت یهود انجام داده است. محمد بن زاید یک رهبر پراگماتیک است. قصد و نیت او متحد کردن منطقه و پیشبرد آن به سمتی مثبت است. اگر اسرائیل انتخاب کرد که قانون اسرائیل را بر مناطق مختلف حاکم کند امیدوارم پیشرفت بزرگ در روابط میان اسرائیل و امارات ادامه داشته باشد. این پیشرفت برای منطقه به دلایل مختلف از جمله امنیت مهم است.

پایبندی به پیشرفت

نباید فراموش کنیم که العتیبه ژانویه با سفرای عمان و بحرین برای شرکت در اعلام طرح ترامپ به کاخ سفید رفت. من به خاطر این اقدام تاریخی آن‌ها احترام زیادی به آن‌ها می‌گذارم. آن‌ها مورد استقبال گرم حاضران قرار گرفتند. باید همچنان برای آن‌ها دست زد. آن‌ها با تمام بندهای طرح موافقت نکردند اما با این حال آمدند تا از ما حمایت کنند.

امیدوارم که امارات به ارتقای "خانه ادیان ابراهیمی" (پروژه امارات برای احداث سه عبادتگاه ادیان ابراهیمی در کنار هم) ادامه دهد. صحبت درباره مسجد و کنیسه و کلیسا است. من زمانی که بتوانم در در کنیسه‌ای در امارات عبادت کنم همانطور که یک سال پیش در بحرین عبادت کردم متأثر و هیجان زده می‌شوم.

به رغم اختلافات وسیعی که درباره مسائل متعدد داریم من همواره شاکرم که کشورهای مشخصی در منطقه همواره آماده مذاکرات صریح و صادقانه هستند.

همگی اذعان می‌کنیم که راه صلح بسیار پیچیده و دشوار است. تمام منطقه پیچیده است اما این مذاکرات و مسائلی که دوستم یوسف درباره آن صحبت کرد باید بررسی شوند تا بتوانیم پیشرفت کنیم."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha