به گزارش ایسنا، سعید محمدی در یادداشتی با عنوان " روابط ایران و ترکیه در مسیر توسعه و تعمیق همکاری های مشترک" نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور گفتوگو با مقامات عالیرتبه ترکیه، راهی این کشور شد.
وزیر امور خارجه در سفر دو روزه کاری خود به استانبول موضوعاتی چون آخرین تحولات روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقهای و بینالمللی را با طرف ترک مورد گفتوگو و تبادل نظر قرار خواهد داد .
روابط میان ایران و ترکیه از ماهیت راهبردی برخوردار و دارای ابعاد و وجوه متنوعی است که می توان به واسطه این قبیل تماس ها به آن عمق بخشید و نسبت به گسترش و تحکیم آن به طور موثر کمک نمود . به ویژه این که :
- ترکیه به عنوان شریک استراتژیک : یکی از همسایگان مهم و تاثیرگذار ایران در تحولات منطقه ای به شمار می رود . وجود منافع و تهدید های مشترک ، سودمندی همکاری های سیاسی و اقتصادی میان دو همسایه و نیز پیوند ها و علقه های دارای تشابه عمیق فرهنگی میان مردمان دو کشور؛ بستر توسعه مناسبات و همکاری های مشارکت آمیز فی مابین را هموار نموده است .
- تماسهای منظم و فوقالعاده فی مابین مقامات ارشد سیاسی : وجود توافق و اشتراک نظر میان عالیترین مقامات در جهت پیشبرد همکاری مشترک به ویژه در راستای حل و فصل مهمترین مسائل دو جانبه ، منطقهای و بین المللی ، هم فکری موثر درحوزه سازمان همکاریهای اسلامی و دیگر نهادهای اسلامی و بینالمللی و اشتراک نظر در اکثر مسائل مرتبط با فلسطین و به ویژه هم سویی در جهت تحکیم جبهه مقاومت علیه اشغالگری و تجاوز صهیونیستها و احقاق حق فلسطینیان و نیز توافق برای توسعه همکاری ها و روابط مشارکت آمیز در حوزه اقتصادی از طریق هدفگذاری برای تحقق چشم انداز سی میلیارد یورویی و غیره تنها ؛ بخش کوچکی از شاخصه های مهم تفاهم برای ارتقاء روابط میان دو کشور است که همراه با طیف وسیعی از دیگر مسائل مورد علاقه پیوند های فی مابین را تعمیق و سطح روابط دو و چند جانبه را تحکیم مینماید.
- تنوع حوزه های ژئوپلتیک و خصوصیات جغرافیای ایران و ترکیه : می توان اذعان نمود ترکیه به عنوان پل ارتباطی ایران با اروپا و متقابلا ایران به عنوان دروازه بزرگ ارتباطی ترکیه با آسیا خصوصا با بخش های مهمی از خاورمیانه ، خلیج فارس و حتی منطقه مشترک المنافع و شرق آسیا می باشد. این پهناوری و امکانات خدادادی در پهنه جغرافیایی توان دو کشور را در راستای هم افزایی و کار مشترک برای تحقق اهداف مشترک به ویژه توسعه پایدار از طریق بهره گیری از توانمندی های متنوع فنی ، تکنولوژیک و اقتصادی تسهیل و تکمیل می نماید.
- توسعه روابط علمی و فن آوری از طریق پارک های فن آوری مشترک: به منظور تبادل دانش فنی و کمک به ارتقاء فن آوری های نوین در حوزه های مختلف و تواما تلاش برای توسعه فن آوری های دانش بنیان از طریق همکاری مشترک در پروژه های توسعه ای و گسترش زیر ساخت های علمی ، صنعتی و اقتصادی مشترک من جمله درحوز های متنوع تکنولوژیک ، بهداشت و درمان ، معدن ، صنعت و راه و ساختمان ، حوزه های هوا و فضا غیره هم از دیگر حوزه هایی است که می توان توان و بنیه طرفین را برای رسیدن به خود کفایی علمی – صنعتی از طریق تعاون و هم افزایی ارتقا بخشد .
- توسعه مبادلات مالی از طریق فعال سازی ساز و کارپول ملی در دو کشور: از جمله راه کار های مهمی است که روابط اقتصادی و تجاری فی مابین ایران و ترکیه را تسهیل و گسترش می بخشد . این اقدام در جهت توسعه ثبات و رونق در سیستم مالی دو کشورو نیز توسعه مالی مراودات اقتصادی ، تجاری و گردشگری فصل نوینی را در ارتقا مناسبات خواهد گشود . با توجه به توافق اصولی میان روسای جمهور دو کشور در این حوزه ؛ اصولا نباید فعال سازی و بهره مندی از چنین سازوکاراثر بخش و مهمی به ویژه در پاندمی کرونا بیش از این با تاخیر مواجه گردد.
- همکاری های چند جانبه در موضوع مبارزه با تروریسم و بحران در سوریه: از دیگر موضوعات مهم برای کار مشترک فی مابین موضوع سوریه و مسائل منطقهای می باشد. خصوصا این که ایران ،ترکیه و روسیه به عنوان سه کشور مهم با برقراری تماس های مشترک و گفتگو های آستانه سازکار های مشخصی را برای باز گرداندن امنیت و ثبات به سوریه و نیز مبارزه با تروریسم ایجاد نموده اند . از این جهت موضوع سوریه در واقع یکی از محور های مهم گفتوگو در تماس های میان مقامات ارشد دو کشور در سالهای اخیر بوده است . ضرورت باز گرداندن امنیت و کمک به توسعه صلح و ثبات به این کشور ، باز سازی سوریه در دوران پسا کرونا و مبارزه با تروریسم در منطقه از طریق مشارکت و همکاری دو یا چند جانبه و در نهایت تلاش برای ایجادامکانات لازم برای باز گرداندن آورگان به موطن و مامن خود نیز می تواند ساز کاری باشد که ضمن بهبود روابط میان آنکارا و دمشق روابط مشترک فی مابین ایران و ترکیه را در دیگر حوزه های مشترک منطقه ای تقویت نماید.
و ....
در پایان یاد آوری این نکته نیز مهم و ضروری به نظر میرسد که اشتراکات میان دو دولت و مردمان ایران و ترکیه و روند رو به گسترش همکاری های دو کشور بد خواهانی دارد ، به ویژه این که دشمنان روابط ایران و ترکیه همواره در تلاشند به هر طریق ممکن استحکام این روابط را تضعیف و یا از طرق عوامل مختلف به بن بست نزدیک نماید . در این راستا طراحی و اجرای کودتای 15 جولای سال 2016 نمونه ای از فعالیت های مخرب عوامل نزدیک به واشنگتن بود که با اهداف چند وجهی من جمله به زیر کشاندن دولت منتخب مردم ترکیه وسپس به روی کار آوردن ساختار نزدیک و متمایل به آمریکا به وقوع پیوست. هر چند این کودتا با حضور مردم در صحن خیابان ها و مقاومت جانانه در مقابل کودتاچیان شکست خورد اما سیاستهای تخریبی سازمان یافته علیه دولت و ملت ترکیه تا کنون هرگز پایان نیافته است . در آن ایام دولت و ملت ایران از لحظات اولیه وقوع کودتا حمایت و پشتیبانی خود را از دولت مردم نهاد و ملت ترکیه اعلام نمود تا تقویم مشترکی را برای ایجاد فصل نوین همکاری های دو جانبه بگشاید.
آن نقطه تاریخی اینک چراغ راه توسعه مناسبات و همکاری های سازنده و اثر بخش فی مابین و الگویی برای تقویت مناسبات در شرایط سخت می باشد . از این جهت باید با مدیریت انعطاف پذیر همراه با تساهل و تسامح ؛ روابط میان ایران و ترکیه را در مسیر توسعه و تعمیق همکاری های مشترک به ویژه در دوران پاندمی کرونا و پسا کرونا به سمت چشم اندازی روشن ، مطلوب و در شان دو ملت ، مدیریت و هدایت نمود .
انتهای پیام
سعید محمدی
نظرات