• دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99032616549
  • خبرنگار : 50046

وقتی کرونا زیبایی را از منحصر بفردترین فرش جهان می گیرد

وقتی کرونا زیبایی را از منحصر بفردترین فرش جهان می گیرد

ایسنا/خراسان شمالی دویدوخ روستایی است در منتهی‌الیه خراسان شمالی، در منطقه جرگلان و در نزدیکی مرزهای ایران و ترکمنستان، روستایی که اهالی آن را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند.

دویدوخ همان جایی است که یکی از منحصربه فردترین دست بافته‌های دست بشر در آن جا خلق می‌شود، قالیچه‌های ابریشمی دو رو که هر طرف آن طرح، نقش و رنگ متفاوتی دارد، قالیچه‌هایی که بدین لحاظ در جهان بی‌نظیرند.

بیشتر طرح‌هایی که در این قالیچه‌ها بافته می‌شود، ذهنی هستند که دانش آن نسل به نسل به دختران و زنان هنرمند انتقال یافته‌ و مشتریانی از داخل و خارج کشور دارد که هزاران کیلومتر آن سوتر از روستای کوچک دویدوخ این هنر آنها را شیفته ذوق و هنر دختران ترکمن و تابلو فرش‌های ابریشمی کرده است.

دار قالی ترکمنی معمولا بر روی زمین پهن می‌شود، اما به علت نوع خاص بافت آن که در پایان یک رج از یک طرف قالیچه باید رج دیگر را از سوی دیگر با نقشی متفاوت زد، به صورت عمودی برپا می‌شود، شاید یک طرح خشتی در یک سوی قالیچه و در طرف دیگر طرح آهو که در ذهن آن هنرمند نقش بسته است.

اما اکنون اوضاع تولید این هنر برجسته و هنرمندان آن در این منطقه بهاری نیست و این هنر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

ویروس کرونا از دیگر عواملی است که سبب شده تا وضعیت فروش این نوع از فرش را بد از بدتر کند و خرید و فروش آن را در روستای دویدوخ به صفر برساند که وجود این مشکلات زمینه نگرانی در خصوص افول این هنر را به وجود آورده است.

خبری از مشتری برای خرید فرش دویدوخ نیست

چابک دهیار روستای دویدوخ در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این روستا دارای ۵۶۰ خانوار است، گفت: حداقل ۴۵۰ خانوار در این روستا، فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ را می بافند.

وی با بیان اینکه در زمان گذشته مشتریان خارجی برای خرید فرش دویدوخ به روستا مراجعه می کردند، اظهارکرد: از زمان اعمال تحریم ها، تعداد این مشتریان بسیار کم شد و وضعیت بعد از شیوع ویروس کرونا نگران کننده شده است.

چابک افزود: چند ماهی است که مشتری به روستا برای خرید فرش های دیدوخ مراجعه نکرده است و حتی همان چند مشتری ثابتی که از شهر مشهد برای خرید به دویدوخ می آمدند، خبری از آن ها نیز نیست.

در صورت فروش فرش، بازگشت پول بعد از ۱۸ تا ۲۴ ماه خواهد بود

محمد فروز یکی از تولیدکنندگان و خریداران فرش دویدوخ نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: ویروس کرونا، وضعیت خرید و فروش فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ را خیلی خراب کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت فرش ها نیز به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: اگر فرشی هم خریداری شود، به صورت مدت دار است و بعد از گذشت ۱۸ تا ۲۴ ماه پول آن به بافنده پرداخت می شود.

فروز با بیان اینکه برای بافت یک تخته فرش یک در یک و نیم حدود پنج کیلوگرم نخ مصرف می شود که با بخش رنگ رزی آن، هزینه حدود چهار میلیون تومانی به بافنده تحمیل می شود، گفت: اگر فرش دویدوخ با طرح سنتی بافته شود یک سال و اگر با طرح های جدید بافته شود بیش از یک و نیم سال به طول خواهد انجامید.

وی با طرح این سوال خاطرنشان کرد: حال برای بافنده صرفه اقتصادی دارد، فرشی که بافت آن بعد از یک تا یک و نیم سال به اتمام می رسد به صورت مدت دار به فروش برساند؟

فروز در ارتباط با بافت فرش هایی که به صورت دستمزدی نیز انجام می شود نیز اظهارکرد: بافت فرش به این شکل نیز به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد چراکه فقط حدود هفت میلیون تومان برای فرش های دو رویه ریزبافت از سوی تولیدکننده پرداخت می شود و بافت این فرش نیز فقط یک و نیم سال طول می کشد.

وی افزود: در سال های گذشته بافت این نوع از فرش ها، قسمتی از زندگی بافندگان روستا را جبران می کرد اما در حال حاضر خیر. هم اکنون تولید فرش متوقف نشده است ولی هزینه خانوار از روش هایی همچون کارگری تامین می شود.

به گفته فروز، در روستای دویدوخ در حال حاضر حداقل ۵۰ تخته فرش بافته شده وجود دارد حال بماند هنوز فرش‌هایی که بافت آن ها به پایان نرسیده است.

فرش های دویدوخ خریداری شده در انبار دپو شده اند

یزدانی یکی دیگر از تولید و خریداران فرش دویدوخ نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر فروش فرش دویدوخ وضعیتی ندارد و خرید و فروش انجام نمی شود.

وی افزود: تعدادی فرش در گذشته خریداری شده است اما به علت شیوع ویروس کرونا و تحریم ها هنوز به فروش نرفته و همچنان دپو شده هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha