به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شیمی بازار، مهمترین توصیه سازمان بهداشت جهانی در جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از ماسک، شستن مداوم دستها و استفاده از انواع محصولات شوینده و ضدعفونی کننده برای دستها و سطوح بود. به همین دلیل تقاضا برای خرید مواد شیمیایی ضدعفونی کننده و به خصوص خرید متانول با شیب تندی افزایش پیدا کرد.
در نتیجه تولیدکنندگان و عرضهکنندگان با کمبود جدی موجودی این محصولات مواجه شدند و قیمت این مواد نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرد.
وقتی از بازار مواد ضدعفونی کننده صحبت میکنیم، منظورمان خرید مواد شیمیایی است که میکروارگانیسمها را از بین میبرند و از گسترش بیماریهای عفونی جلوگیری میکنند. ضدعفونی کننده به طور کلی به یک ماده شیمیایی ابلاغ میشود که برای از بین بردن همه میکروارگانیسمهای بیماریزای شناخته شده روی سطح اجسام بیجان مانند سطوح کاشی، سرویس بهداشتی، مبلمان، ابزارآلات و غیره استفاده میشود.
در این رابطه سازمان بهداشت جهانی آمار جالبی منتشر کرده است. اگر هر فردی در دنیا بخواهد یک بطری کوچک مواد ضدعفونی کننده همراه داشته باشد، ما به ۳۸۵ میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده نیاز داریم. اما این رقم در مقایسه با آنچه پرسنل بیمارستانها و کادر درمان در دوران همهگیری ویروس کرونا نیاز دارند، بسیار ناچیز است. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی میکند کادر درمان در حدود ۲/۲ میلیارد لیتر مواد ضدعفونی کننده در ماه نیاز داشته باشند که این عدد چیزی در حدود ۳۵ میلیارد لیتر در سال است.
به گفته تحلیلگران بازار Arizton Advisory and Intelligence تا پیش از همهگیری ویروس کرونا تولید جهانی ضدعفونی کنندهها کمتر از ۳ میلیارد لیتر در سال بوده و همین امر به خوبی نشان میدهد که چرا اکنون جهان با کمبود شدید این مواد مواجه است.
پیشبینی افزایش ارزش بازار مواد ضدعفونی کننده در جهان
همان طور که اشاره کردیم، پژوهشها و تحقیقات تا به امروز نشان داده است که آلودگی ویروس کرونا در غالب موارد از طریق تماس با سطوح و اشیاء آلوده منتقل میشود. این ویروس به راحتی توسط ضدعفونی کنندههای شیمیایی غیرفعال میشود و به همین دلیل به طور قابل توجهی افزایش تقاضا برای مواد ضدعفونی کننده را شاهد هستیم.
بازار جهانی مواد ضدعفونی کننده در سال ۲۰۱۹ ارزشی به میزان ۶۶/۰ میلیارد دلار داشت. پیشبینی میشود که این بازار تا پایان سال ۲۰۲۰ به ارزش ۷۸/۰ میلیارد دلار برسد و نرخ رشد مرکب سالانه آن به ۱۷ درصد برسد.
انتظار میرود که این بازار با همین درصد رشد به ثبات برسد و در سال ۲۰۲۳ ارزشی معادل ۰۴/۱ میلیارد دلار پیدا کند.
در بازار محصولات ضدعفونی کننده، آمریکای شمالی بزرگترین سهم را در سال ۲۰۱۹ در اختیار داشت. انتظار میرود در دوران پیش رو آسیا و اقیانوسیه رشد بیشتری را در این بازار تجربه کنند.
در سالهای گذشته کشورهای توسعه یافته در راستای توسعه بهداشت و سلامت عمومی جامعه از این محصولات به میزان زیادی استفاده میکردند. به همین دلیل انتظار میرود که نرخ رشد کمتری را نسبت به بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تجربه کنند. همین امر مانع تغییر گسترده و عدم تعادل شدید در بازار این مواد در کشورهای توسعه یافته میشود.
در شرایط پرتلاطم و حتی غیرقابل پیشبینی امروزی فرصتهای بازار، اگر سریع شناسایی نشوند، خیلی زود از دست میروند و زیانهای جبرانناپذیر آن، گریبانگیر کسب وکارهای کوچک و بزرگ میشود. به همین دلیل خریداران و فروشندگان به مرجعی نیاز دارند تا از آخرین قیمتها، آمار و اطلاعات معتبر و قابل تحلیل به سرعت آگاه شوند.
در ایران، سایت شیمیبازار یکی از منابع آنلاین معتبری است که با تحلیل دقیق بازار و بررسی شرایط آن، به مقایسه کیفیت و قیمتهای محصولات شیمیایی میپردازد و بروزترین اخبار و اطلاعات معتبر و موثق این صنعت را در اختیار ذینفعان این عرصه قرار میدهد.
وضعیت بازار مواد ضدعفونی کننده در ایران
در ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای خرید محصولات شیمیایی شوینده و ضدعفونی کننده از جمله متانول افزایش قابل توجهی یافت. بسیاری از شهرها و استانهای کشور به محصولات دسترسی نداشتند و یا با افزایش غیرقابل کنترل قیمت مواجه شدند. حتی کادر درمان نیز از این قاعده مستثنی نبودند و در این زمینه محدودیتهایی جدی را تجربه کردند.
اما پس از گذشت حدود دو ماه نگرانیها تا حدود زیادی برطرف شد و فعالان بخش خصوصی اعلام کردند پتانسیل زیادی در زمینه تولید محصولات ضدعفونی دارند و با آمادگی به این بازار بازگشتند؛ در نتیجه شرایط بازار به تعادل قطعی رسید. شوکهای قیمتی هم کاهش جدی پیدا کرد تا جایی که پس از تامین نیازهای داخلی، مسئولان تجارت خارجی کشور اعلام کردند ظرفیت افزایش صادرات مواد ضدعفونی کننده وجود دارد.
ایران در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار محصولات بهداشتی به خارج از کشور صادر کرده اما در سال جاری این عدد به حدود یک و نیم میلیارد دلار افزایش پیدا میکند. البته این موضوع یک پیش شرط مهم دارد و آن هم تأمین قطعی نیاز داخلی است.
در سالهای پیشین شرکتهای ایرانی در حوزه صادرات محصولات بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی کننده در میان کشورهای منطقه فعالیت قابل توجهی داشتند. در صورتی که در شرایط خاص کنونی این شرکتها بتوانند نیاز داخل را به طور کامل تامین کنند و بازار داخلی را به ثبات قطعی برسانند، در بازارهای بینالمللی هم حضوری فعال پیدا خواهند کرد.
سایت شیمی بازار نیز امید دارد که در آیندهای نه چندان دور تبدیل به بزرگترین مارکت آنلاین صنایع شیمیایی خاورمیانه و کشورهای حوزه CIS شود و زمینهساز و یاریرسان حضور شرکتهای ایرانی در بازارهای بینالمللی باشد. برای آشنایی بیشتر با امکانات پلتفرم شیمی بازار و دریافت اطلاعات دقیقتر، میتوانید به وبسایت شیمی بازار به آدرس www.chemibazar.com مراجعه کنید یا از طریق تلفن ۰۲۱۸۷۷۰۰۴۷۶ با ما در ارتباط باشید.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات