به گزارش ایسنا، بنابراعلام کارگزاری مهرآفرین، از مهمترین قابلیتهای متمایز این سامانه نسبت به سایر سامانهها، ایجاد امکان فروش آسان سهام عدالت با بهرهگیری از روشی ساده و کاربردی برای سهامدارانی است که ممکن است دانش و تخصص کافی برای انتخاب سهام بهمنظور فروش نداشته باشند.
در سامانه سهام عدالت مهرآفرین، سهامدار میتواند تنها با انتخاب درصد فروش درخواستی تا سقف ۳۰ درصد، اقدام به فروش سهام نماید. بهعنوان نمونه چنانچه سبد سهام عدالت یک سهامدار فرضی ارزشی در حدود ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال داشته باشد، در حال حاضر امکان فروش حداکثر ۳۰ درصد آن یعنی رقمی در حدود ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال برای سهامدار امکانپذیر است.
با استفاده از روش فروش آسان در سامانه سهام عدالت مهرآفرین، سهامدار میتواند بر روی کادر تعیینشده در این سامانه، به سادهترین شیوه ممکن، درصد دلخواه خود را انتخاب و پس از مشاهده تعداد و سهمهای پیشنهادی سامانه، اقدام به نهایی سازی فروش خود نماید.
وجه حاصل از فروش سهم نیز، ظرف چند روز کاری بهصورت پیشفرض به شمارهحساب به نام سهامدار که پیشازاین در سامانه سازمان خصوصیسازی ثبتشده است، واریز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات اکسون بهعنوان مجری پیادهسازی این سامانه در مصاحبه با ... اظهار داشت، بهزودی قابلیتهای جدید و متمایز دیگری به این سامانه افزوده خواهد شد. این قابلیتها، سهامداران را در تصمیمگیری بهتر بهمنظور مدیریت داراییها و سبد سهام عدالت خودیاری خواهند نمود.
هم اکنون سامانه سهام عدالت مهرآفرین با آدرس اینترنتیhttps://mehrbroker.com/sahamedalat در دسترس عموم میباشد و تمامی سهامدارانی که پیشازاین آزادسازی مستقیم را انتخاب نمودهاند، امکان دسترسی به این سامانه را خواهند داشت.
فرزاد برنا در ادامه افزود، متاسفانه در طی چند روز اخیر که امکان فروش سهام عدالت برای سهامدارانی که در سامانه سازمان خصوصیسازی، گزینه سهامداری مستقیم را انتخاب کردهاند، ایجادشده است، برخی از مراجعین با مشکلات متعددی مواجه شدهاند.
این مشکلات فارغ از سامانههای ارائهشده توسط کارگزاریها و عموما به دلیل وجود مشکلات و ناهماهنگیها از سمت شرکت سپردهگذاری مرکزی بوده است. مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات اکسون در ادامه به برخی از شایعترین مشکلات و راهکارهای برطرف سازی آن از جانب سهامداران اشاره نمود.
دسته اول: خطای عدم تطابق کد ملی و شماره موبایل:
برخی سهامداران در ورود به سامانه، با خطای عدم تطابق کد ملی و شماره موبایل برخورده کردهاند. این مشکل زمانی رخ میدهد که شماره موبایل ثبتشده در سامانه سهام عدالت خصوصیسازی (samanese.ir) برای آن کد ملی، به نام خود آن سهامدار نبوده باشد؛ بنابراین تا زمانی که سامانه مذکور در دسترس است، این افراد باید فورا نسبت به درج شماره تلفن همراه به نام خود سهامدار و شماره شبای بانکی صحیح در سامانه samanese.ir اقدام نمایند.
بهمحض اینکه از سوی نهادهای متولی، زیرساخت لازم در اختیار شرکتهای کارگزاری قرار بگیرد، مراجعین با این خطا مواجه نخواهند شد و در همان لحظه میتوانند شماره تلفن همراه خود را اعلام نمایند. به عبارتی رفع این مشکل اندکی صبر از جانب سهامداران و همت بیشازپیش دوستان شرکت سپردهگذاری مرکزی را میطلبد.
دسته دوم: خطای فاقد سهام عدالت:
افرادی که با خطای عدم وجود کد ملی مواجه میشوند به این خاطر است که یا مشمول سهام عدالت نیستند، یا روش آزادسازی مستقیم را انتخاب نکردهاند.
البته، اگر فردی روش آزادسازی مستقیم را پس از تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۳۱ انتخاب کرده باشد، ممکن است بازهم با این خطا مواجه شود ولی احتمالا از انتهای خردادماه اطلاعات وی وارد بورس خواهد شد و خواهد توانست با مراجعه به سامانههای سهام عدالت هر شرکت کارگزاری، سهام خود را مشاهده و مدیریت نماید.
دسته سوم: مشمولین زیر ۱۸ سال که سیمکارت به نام خود ندارند
دارندگان سهام عدالت زیر ۱۸ سال، در حال حاضر به دلیل عدم دارا بودن سیمکارت به نام خود، در استفاده از خدمات غیرحضوری سامانههای سهام عدالت شرکتهای کارگزاری محدودیت دارند.
برای این افراد، هنوز از مراجع رسمی اظهارنظری نشده است اما شرکت اکسون میتواند پیشنهاد دهد که افراد بین ۶ تا ۱۸ سال اقدام به تهیه سیمکارت دانشآموزی به نام خودنمایند. چراکه نهتنها برای سهام عدالت، بلکه برای سایر خدمات غیرحضوری در کشور، وجود سیمکارت به نام خود افراد کمککننده خواهد بود.
راه دیگری که شرکت اکسون به آن فکر کرده است، این است که افراد زیر ۱۸ سال در سامانه سجام ثبتنام نمایند و ولی یا قیم آنها تلفن خود را ثبت نمایند؛ اما این روش باید توسط مراجع ذیصلاح اعلام شود و در آن صورت، زیرساخت شرکتهای کارگزاری متناسب با آن بروز خواهند شد.
دسته چهارم: مشمولینی که کلا سیمکارت به نام خود ندارند
این دسته از افراد باید نسبت به سیمکارت به نام خود اقدام نمایند. اگر معذوریتهایی مانند عدم امکان خروج از منزل دارند، میتوانند از فروشگاههای اینترنتی اپراتورهایی مثل همراه اول، ایرانسل یا رایتل نسبت به ثبتنام اینترنت اقدام نمایند. نهتنها برای سهام عدالت، بلکه برای سایر خدمات غیرحضوری در کشور، وجود سیمکارت به نام خود افراد نیاز است.
برنا در انتها افزود، چنانچه مراجعین در مراجعه با سامانه سهام عدالت مهرآفرین با آدرس اینترنتیhttps://mehrbroker.com/sahamedalat با هر یک از خطاها و مشکلات مذکور برخورد نمودند، میتوانند از پس از رفع مشکلات و انجام اقدامات ذکرشده، با مراجعه مجدد به سامانه، نسبت به نهایی سازی ثبتنام خود اقدام نمایند.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات