• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99031911450
  • خبرنگار : 50159

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع‌طبیعی جهاددانشگاهی:

ایده‌های پژوهشگران جوان واحد زنجان با تامین منابع به نتیجه می‌رسد

ایده‌های پژوهشگران جوان واحد زنجان با تامین منابع به نتیجه می‌رسد

ایسنا/زنجان مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع‌طبیعی جهاددانشگاهی، رمز موفقیت حوزه پژوهش واحد زنجان را استفاده از نیروهای جوان دانست و گفت: این ایده‌های ارزشمند با تامین منابع به نتیجه خواهد رسید.

داراب یزدانی دیروز (۱۸ خرداد) در حاشیه بازدید از عملکرد مرکز خدمات تخصصی پایش محصولات کشاورزی و فرآوری غذایی جهاددانشگاهی زنجان، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اقداماتی که تا به امروز در حوزه پژوهش جهاددانشگاهی زنجان صورت گرفته، بسیار ارزشمند و در سطح عالی بوده است، افزود: معتقدیم دلیل این موفقیت، استفاده از نیروهای جوان و همراهی مسئولان جهاددانشگاهی زنجان بوده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه جهاددانشگاهی زنجان توانسته است از ظرفیت‌هایی که در زمینه منابع انسانی حوزه پژوهش بوده، به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و به پرورش ایده‌های ناب در این زمینه بپردازد، تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه ایده‌های پژوهشگران جهاددانشگاهی زنجان مربوط به تامین منابع مالی است و بی‌تردید در صورت تامین این منابع، شاهد به نتیجه رسیدن عمده این ایده‌های ارزشمند خواهیم بود.

این مسئول با بیان یکی از مباحثی که همواره در این نهاد انقلابی به آن پرداخته شده، موضوع استفاده از تکنولوژی‌های جدید و های‌تک بوده است، ادامه داد: خوشبختانه جهاددانشگاهی زنجان توانست در این بخش با کارهای ارزشمندی که در حوزه نانو حس‌گرهای الکتروشیمیایی حکاکی شده مولکولی انجام داده، به دستاوردهای خوبی دست یابد.

وی اظهار کرد: این دستاوردها از چند جهت حائز اهمیت بود، اول اینکه بحث گرافن توسط خود جهادگران زنجان محقق شد و دوم اینکه دانش حکاکی مولکولی بر روی گرافن و تشخیص دقیق مواد در محیط‌ها و ترکیبات مختلف به سرانجام رسید و این اقدام دارای تنوع بالایی است که دانش فنی آن توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی زنجان ایجاد شده و این دانش هم‌اکنون در مرحله تجاری‌سازی است.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع‌طبیعی جهاددانشگاهی در ادامه، از مطرح بودن بحث کشاورزی هوشمند طی دو سال اخیر خبر داد و با یادآوری اینکه در برنامه ششم توسعه نیز مقرر شده به میزان ۶۰۰۰ هکتار به ظرفیت گلخانه‌های کشور افزوده شود، عنوان کرد: موضوعی که در این زمینه بیش از همه حائز اهمیت بود، بحث افزایش راندمان و هوشمندسازی گلخانه‌ها بود که در همین راستا و با توجه به ظرفیت‌هایی که در واحدهای مختلف جهاددانشگاهی وجود داشت و از طرفی بومی نبودن و وارداتی بودن گلخانه‌ها باعث شد تا بر روی هوشمندسازی سیستم نگه‌داری گلخانه‌ها مطالعاتی صورت گیرد.

یزدانی با بیان اینکه با تجهیز گلخانه‌ها به سیستم هوشمند می‌توان همه فاکتورهای محیطی و اقلیمی را در گلخانه‌ها کنترل کرد، افزود: در همین راستا نیز پژوهشگران جوان و مستعد جهاددانشگاهی زنجان توانستند این هوشمندسازی را پیاده کنند، به همین خاطر این اقدام می‌تواند الگو و نمونه بارزی برای ایجاد تکنولوژی‌های بومی توسط جهادگران باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه محصولات کشاورزی، مهم‌ترین موضوعی که سال‌ها مطرح بوده و از آن به عنوان یک دغدغه در این بخش یاد می‌شود، بحث سالم بودن این محصولات است، تصریح کرد: موضوع اصلی در این زمینه، این است که بتوانیم این اطمینان را به مصرف‌کننده بدهیم که محصول مورد نیاز وی از سلامت کامل برخوردار است.

این مسئول ادامه داد: در ابتدای امر باید بتوانیم با ایجاد سامانه یکپارچه نسبت به معرفی محصول سالم اقدام کرده و آن را به دست مصرف‌کننده برسانیم. علاوه بر این باید بتوانیم در کنار آن نسبت به ساخت حس‌گرهایی که بتواند سلامت محصول را تضمین کند، اقدام کنیم، این در حالی است که تا به امروز در کشور ورود جدی به این موضوع نشده که خوشبختانه جهاددانشگاهی زنجان در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته و به بخشی از دانش فنی آن دست یافته است.

وی با یادآوری اینکه ایجاد شبکه محصولات سالم از دو سال پیش در جهاددانشگاهی زنجان کلید خورد، اظهار کرد: موضوعی که در این خصوص همواره دغدغه صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده، بحث اطمینان نداشتن از نبود سموم و فلزات سنگین در محصول خریداری شده از کشاورز بوده است، به همین خاطر ایده ایجاد شبکه محصولات سالم در راستای پایش این محصولات در دستور کار جهادگران زنجان قرار گرفت.

یزدانی در همین رابطه یادآور شد: این اقدام امروز در قالب سامانه‌ای تعریف شده تا علاوه بر شبکه‌های آزمایشگاهی، خریدار نیز بتواند عضو این سامانه شده و مبادله محصولات انجام شود که خوشبختانه این کار حجیم و سنگین تا به امروز بیش از ۳۵ درصد توسط جهاددانشگاهی زنجان پیش رفته و امیدواریم تا نیمه‌های امسال شاهد رونمایی از این سامانه باشیم.

این مسئول با یادآوری اینکه اولویت این نهاد انقلابی، استفاده از ظرفیت‌های علمی جهاددانشگاهی است، بیان کرد: یکی از این ظرفیت‌ها که به خوبی در واحد زنجان به آن پرداخته شده، در زمینه پرورش قارچ گانودرما به دلیل برخورداری این محصول از خواص منحصر به فرد در حوزه درمانی بوده است که جهادگران زنجان، تلاش وافری در این زمینه داشتند.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع‌طبیعی جهاددانشگاهی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جهاددانشگاهی در عرصه پژوهش، دوری از موازی‌کاری و تداوم‌بخشی به کارهای فاخر است، خاطرنشان کرد: معتقدیم با موازی‌کاری نمی‌توان خلاءهایی را که در حوزه‌های مختلف وجود دارد را پر کرد، به همین خاطر جهاددانشگاهی زنجان در زمینه پرورش قارچ گانودرما باید بیشتر بر روی بحث فرآوری و چرخه آخر زنجیره تولید این محصول متمرکز شود تا بتواند این زنجیره را کامل کرده و عملکرد موفقی در حوزه درمانی این محصول به جا بگذارد.

گفتنی است، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع‌طبیعی جهاددانشگاهی ضمن بازدید از سالن پرورش قارچ گانودرما، در جریان عملکرد مرکز خدمات تخصصی پایش محصولات کشاورزی و فرآوری غذایی جهاددانشگاهی زنجان، از جمله شبکه محصولات سالم، نانو حس‌گرهای الکتروشیمیایی حکاکی شده مولکولی، سامانه پایش و مدیریت هوشمند گلخانه و نیز بسته‌بندی محصولات سالم غذایی قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha