• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99030602743
  • خبرنگار : 50004

جاده‌ها می‌کشند یا راننده‌ها؟

جاده‌ها می‌کشند یا راننده‌ها؟

ایسنا/آذربایجان شرقی اگر تعطیلات در همه جای دنیا به معنی خوش گذرانی باشد، اما برای عده‌ای نیز معنی متفاوتی دارد، به این معنی که در تعطیلات دو روزه در کنار هم جمع شده و با تابوت‌های فلزی به استقبال مرگ می‎روند، به راستی جاده‌ها می‌کشند یا راننده‌ها؟

آمارهای زیادی در خصوص تصادفات جاده‌ای و تلفات جانی و مالی آن شنیده‌ایم، اما اخبار سوانح جاده‌ای هرگز کهنه نمی‌شوند، چرا که ما انسان‌های فراموشکاری هستیم و به هنگام نشستن پشت فرمان ماشین، پایمان را تا بی‌نهایت بر روی پدال گاز فشرده و بساط نابودی خودمان و دیگران را فراهم می‌کنیم.

مصدوم شدن 54 نفر و فوت شش نفر در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی در دو روز تعطیلاتی که می‌توانست با رانندگی ایمن، خاطره خوشی را رقم بزند، آمار تامل‌برانگیزی است که نشان می‌دهد یک جای کار همیشه می‎لنگد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: با وجود هشدارهای همه ساله برای جلوگیری از حوادث ترافیکی که با اندکی رعایت قوانین رانندگی و توجه به هشدارهای پلیس و آگاهی از توان و میزان ایمنی خودرو می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد، بیش از نیمی از موارد تصادفات به علت خطای انسانی روی می‌دهند و این خطاها هم منجر به آسیب خود راننده و خانواده وی شده و هم می‌تواند منجر به آسیب افراد دیگر که در جاده در حال رانندگی ایمن هستند، شود.

سن مرگ و میر حوادث ترافیکی در دنیا به 5 تا 29 سال رسیده است

به گفته فرزاد رحمانی، در حال حاضر سن مرگ و میر حوادث ترافیکی در دنیا به پنج تا ۲۹‌سال رسیده و کودکان هم ‌درگیر شده‌اند، به طوری که اکثر اوقات هیچ وسیله ایمنی در داخل خودرو برای حفظ ایمنی کودکان وجود ندارد و چیزی که مشاهده می‌شود، بچه‌های سر پا در خودروهای در حال حرکت بوده یا سر و گردن کودکان بیرون از سانروف و یا بیرون از پنجره خودرو است که اندکی ترمز ناگهانی خودرو منجر به پرت شدن بچه به خیابان یا ماندن زیر ماشین می‌شود.

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی نیز با اشاره به آمار جان باختگان تعطیلات دو روزه عید فطر می‌گوید: متاسفانه طی این دو روز و تا ساعت ۲۲:۰۰ دوشنبه، پنجم خرداد ماه بر اثر حوادث رانندگی، شش نفر جان باخته و ۵۴ نفر تحت مراقبت‌های درمانی اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.

به گفته وحید شادی‌نیا، حوزه شهرستان اهر در این میان، یکی از پر حادثه‌ترین محورهای رانندگی بوده و 17 نفر از مصدومان در سه فقره حادثه رانندگی در محورهای مواصلاتی شهرستان اهر و طی روز گذشته، مصدوم شده‌اند.

انحراف به چپ، رتبه اول علت تصادفات جاده‌ای در استان

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی با تشریح علل تصادفات عید فطر در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی به ایسنا می‌گوید: علت تمامی سوانح جاده‌ای استان طی سه روز گذشته، خطای انسانی و عواملی مانند انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم بود.

سرهنگ رضا کریمی نژاد می‌افزاید: به عنوان مثال، مشکلی در سه راهی هریس وجود ندارد و هر راننده‌ای که از سمت فرعی می‌آید باید حق تقدم را رعایت کند که در حادثه روز گذشته در این محور، راننده به دلیل رعایت نکردن حق تقدم و توقف نکردن، وارد جاده اصلی شده و با خودرو نیسان برخورد کرده بود.

او، انحراف به چپ را از علل تصادفات محور میانه و چاراویماق عنوان کرده و می‌گوید: علت حوادث جاده‌ای در محور اهر در طول تعطیلات نیز، انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو بود.

رانندگان آذربایجان شرقی، عجول هستند

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی، عجله و شتاب و نداشتن صبر و حوصله را از دیگر علل وقوع حوادث متنوع دانسته و می‌افزاید: رانندگان در استان ما معمولا با صبر و حوصله رانندگی نمی‌کنند و میانگین سرعت وسایل نقلیه در محورهای استان از میانگین کشوری حدود ۱.۵ کیلومتر بیشتر است.

او از افزایش 25 درصدی تردد طی روزهای اخیر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داده و می‌گوید: سال گذشته، عدم توجه به جلو ناشی از خوردن و آشامیدن، استفاده از تلفن همراه و یا صحبت با سرنشینان وسیله نقلیه رتبه اول علل تصادفات جاده‌ای در استان بود؛ طی دو ماه گذشته نیز  انحراف به چپ رتبه اول علت تصادفات جاده‌ای در استان است.

او، تخطی از سرعت مجاز و یا خواب‌آلودگی را یکی از علل مهم در تصادفات و علت واژگونی وسیله نقلیه در ۴۹ درصد از تصادفات عنوان کرده و ادامه می‌دهد: ۳۲ درصد از تصادفات جاده‌ای در فروردین و اردیبهشت و ۲۰ درصد از تصادفات در پنج روز نخست خرداد امسال در آذربایجان شرقی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

کریمی نژاد در خصوص اثرات سوانح رانندگی در جامعه، متذکر شد: تصادفات هشت درصد از تولید ناخالص کشور را از بین می‌برند؛ یک نفر کشته نیز، ۵.۲ میلیارد تومان هزینه به جامعه تحمیل کرده و به طور متوسط ۱۵ الی ۲۰ درصد از مجروحان حوادث دچار معلولیت شده و هزینه‌های روحی و روانی به جامعه و خانواده خود تحمیل می‌کنند.

کریمی نژاد ۳۳ سازمان را در  کاهش آمار حوادث رانندگی دخیل دانسته و می‌گوید: برای کاهش تلفات حوادث ترافیکی باید تمامی این دستگاه‌ها پای کار باشند.

او از افزایش تیم گشت پلیس راه استان از 70 به 120 تیم به دنبال افزایش تردد و تعطیلات تابستانی خبر داده و می‌گوید: ماموران راهنمایی و رانندگی در پایگاه‌های پلیس راه‌ با هرگونه تخلفات حادثه ساز و کسانی که جان مردم را به خاطر می‌اندازند، بنابر قانون برخورد می‌کنند.

او در خاتمه بیان می‌کند: بیشتر تصادفات جاده‌ای در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد، از این رو باید ایمنی محورهای مواصلاتی افزایش یافته و هم‌چنین ۱۱۳ نقطه حادثه خیز استان را با همکاری سازمان‌های مرتبط، ایمن سازی کرد.

وی بر ضرورت رعایت  سرعت مجاز را به خصوص در جاده‌های استان تاکید می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha