• شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99022719247
  • خبرنگار : 50115

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان:

سهم اصفهان از تسهیلات مقابله با کرونا مشخص نیست

سهم اصفهان از تسهیلات مقابله با کرونا  مشخص نیست

ایسنا/اصفهان معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان با پیش بینی افزایش نرخ بیکاری استان در فصل بهار، گفت: حدود ۱۰ هزار اشتغال در حوزه تولیدکنندگان لباس های بهداشتی، لوازم پزشکی، پارچه ای و اقلام ضدعفونی‌کننده ایجاد شده، هم‌چنین به دنبال صادرات این اقلام برای حفظ اشتغال ایجاد شده هستیم.

حسن قاضی‌عسگر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش نرخ بیکاری اصفهان در فصل زمستان، اظهار کرد: در پاییز سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری استان اصفهان ۱۴.۷ درصد بود که با اقدامات صورت گرفته در سه ماهه پایانی سال گذشته این نرخ به حدود ۱۰.۳ درصد رسید.

وی با اشاره به این‌که برنامه ما چنین بود که نرخ بیکاری استان را تا پایان سال گذشته تک رقمی کنیم، اما محقق نشد، تصریح کرد: متاسفانه با شیوع کرونا و به دنبال تعطیلی صنایع و اصناف تعداد بیکاران استان افزایش یافت تا جایی که حدود ۶۵ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در استان ثبت نام کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه با وجود کرونا، تعدادی اشتغال در حوزه تولید ماسک پارچه ای، پزشکی و تولید مواد و محلول ضدعفونی کننده و ... در استان ایجاد شد، توضیح داد: حدود ۱۰ هزار اشتغال در حوزه تولیدگان لباس های بهداشتی، لوازم پزشکی، پارچه ای و اقلام ضدعفونی‌کننده ایجاد شده، همچنین به دنبال صادرات این اقلام برای حفظ اشتغال ایجاد شده هستیم و امیدواریم بتوانیم به برنامه عادی خود بازگردیم.

وی با پیش بینی اینکه در فصل بهار به دلیل تداوم کرونا نرخ بیکاری استان افزایش خواهد یافت، پیش بینی کرد، نرخ بیکاری اصفهان در بهار امسال به حدود ۱۳ درصد برسد، اما برای رهایی از این مشکل برنامه اشتغالی به وزارت کشور ارسال کرده‌ایم و به دنبال تامین اعتبار آن هستیم، از سوی دیگر فعالان اقتصادی برای اشتغالزایی باید وارد عرصه شوند.

قاضی عسگر افزود: با شیوع و تداوم کرونا پیگیر حل مشکلات تک تک صنایع، اصناف و تولیدکنندگان استان هستیم.

وی در خصوص وعده دولت برای پرداخت تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی به تولیدکنندگان برای مقابله با آثار کرونا، تصریح کرد: هنوز سهم اصفهان از این تسهیلات مشخص نیست، اما امیدواریم از منابع درستی این اعتبار تامین شود.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان توضیح داد: برای تامین این تسهیلات راه های گوناگونی همچون استقراض از بانک مرکزی پیشنهاد شده که به دلیل تبعات تورمی بالا مخالف آن هستیم، از سوی دیگر راهکارهایی پیشنهاد شده که در صورت اجرا، می توانیم با حداقل تبعات سوء اقتصادی کرونا را پشت سر گذاشته و وارد پساکرونای بهتری شویم.

وی با تاکید بر این‌که برخی مشکلات از جمله بالا بودن نرخ بهره در کشور وجود دارد که اجازه نمی‌دهد مسئله اشتغال و بیکاری به صورت ریشه‌ای حل شود، تاکید کرد: البته نکته مثبت کرونا باعث شده تا کشور از وابستگی به نفت تا حدی رهایی پیدا کرده و آن را به حداقل برساند و امیدواریم این سیاست تداوم یابد.

قاضی عسگر هم چنین با تاکید بر این‌که به دلیل واقعی شدن نرخ ارز، واردات بی‌رویه به کشور کمتر شده است، اظهار کرد: مشکل اصلی امروز تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است که باعث شده در بسیاری از زمینه ها به خصوص زمینه هایی همچون حوزه داروسازی، تامین داروهای دامپزشکی، سموم کشاورزی و ... که دانش آموختگان ما می توانند فعال شوند و از توانمندی آنها استفاده شود، اقدام به واردات با ارز ارزان قیمت می کنند که موجب انتقال اشتغال به خارج از کشور می‌شود. 

وی اظهار کرد: تخمین زده شده محصولاتی که با ارز نیمایی وارد می شوند درصد کمی از آنچه با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شوند تفاوت قیمت دارند که نشان می‌دهد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از ریشه و مبنا اشتباه بوده و باید با کنار گذاشتن این سیاست، از هدر رفت منابع و اشتغال داخلی جلوگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان درباره اینکه برنامه توسعه اشتغال در حوزه خدمات و گردشگری به دلیل کرونا دچار مشکل شده است، توضیح داد: استانداری اصفهان با مشارکت جدی بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی برنامه ای را برای حوزه گردشگری تدوین کرد که کرونا مانع اجرای آن شد، اما اکنون همه چیز مهیاست که با بهبود شرایط کرونا بتوانیم حوزه گردشگری را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه به صنعت گردشگری در زمان وقوع حوادث همچون کرونا ضربه شدیدی وارد می شود، تصریح کرد: نباید تمام تخم مرغ ها را در یک سبد بگذاریم و باید در زمینه های دیگر همچون توسعه صنایع سبز و کم آب‌بر ورود پیدا کنیم و به دنبال گسترش آن باشیم، بنابراین با خروج صنایع آلاینده از استان و جایگزینی صنایع سبز در شعاع ۵۰ کیلومتری به دنبال توسعه اشتغال هستیم.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه پوشاک یکی از پتانسیل های استان اصفهان است، گفت: به همین منظور به دنبال راه اندازی شهرک پوشاک هستیم که اکنون با عدم موافقت محیط زیست مواجه شده و به دنبال مکان‌یابی جدیدی برای این شهرک هستیم.

وی تاکید کرد: کرونا نشان داد که صنعت پوشاک با ارزش افزوده بالا، منجر به اشتغال سریعی می شود و اکنون در حوزه ماسک‌های پارچه‌ای نیروها و امکانات زیادی مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha