اکنون اکثر سازمانها، نهادها و ادارهها، در بخشهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی، با رسیدن به درکی درست از اهمیت جایگاه روابط عمومی و اهمیت توجه به ارتقاء آن، باور کردهاند که حضور کارشناسان و صاحبنظران علم ارتباطات در راس واحد روابط عمومی یک سازمان، تسهیل کننده دستیابی به موفقیتهای درونسازمانی و تعاملات برونسازمانی است.
شاید در گذشته نه چندان دور، روابط عمومی در یک سازمان محلی برای تبعید نیروهای غیرهمراه، ناکارآمد و فاقد تخصص به شمار میرفت و حتی فضای اداری آن نیز برای مدیران مهم نبود؛ اما امروز شاهد رسیدن مدیران به درکی صحیح از اهمیت و جایگاه روابط عمومی هستیم به نحوی که مسئول و کارشناس این بخش، به جای یک تبلیغاتچی ساده، به مشاوری امین و همراه و اقدامات روابط عمومی به تاثیرگذارترین فعالیتها، بدل شده است.
اگرچه هنوز این باور وجود دارد که روابط عمومی به عنوان یک نهاد کاملا تخصصی، هنوز مسیری طولانی را برای رسیدن به جایگاه شایسته خود در پیش دارد اما باید پذیرفت که در آستانه سال ۱۴۰۰، نگاهها معطوف به لزوم بسترسازی رشد این نهاد شده است.
نامگذاری یک روز به نام ارتباطات و روابط عمومی و طراحی و برنامه ریزی برای برگزاری برنامههایی در قالب هفته بزرگداشت ارتباطات و روابط عمومی، نشانهای مهم از همین باور رو به تعالی است.
استاندار فارس در این ارتباط با گرامیداشت روز ۲۷ اردیبهشت، طی پیامی، روابط عمومی را آیینه تمام نمای رفتار سازمانی دانسته و شاه بیت ماموریتهای آن را ایجاد تفاهم نظر و تقویت ادراکی درست و دو طرفه، در بیرون و درون سازمان، دانسته است.
عنایتالله رحیمی با تاکید بر اینکه صداقت و شفافیت، در مسیر جلب اعتماد و ایجاد تفاهم و رسیدن به اهداف متعالی هر سازمان، باید در دستور کار روابط عمومی باشد، تاکید کرده که جایگاه واقعی روابط عمومی در صدر و قله هر سازمان است.
رحیمی با تاکید براین نکته که در دنیای مدرن، فهم و درک جایگاه روابط عمومی از بدیهیات و الزامات حکمرانی خوب و حکومت قانون است، تحقق این مهم را منوط به توانایی و هنر فعالان این حوزه دانسته است.
استاندار فارس اعتقاد دارد که در دولت تدبیر و امید شاهد تلاش و پیگیری عالمانه و آگاهانه در مسیر تعالی جایگاه روابط عمومی و هموارکردن مسیر اطلاع رسانی شفاف و تاثیرگذار و اعتمادسازی هرچه بیشتر در جامعه بودهایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با گرامیداشت هفته روابط عمومی و ارتباطات، روابط عمومی را حلقهای مهم از زنجیره فعالیت تاثیرگذار سازمان دانسته و گفت: نهاد روابط عمومی در سازمانها از یک طرف زمینهساز جذب منابع بهتر و کارآمدتر برون سازمانی و از طرف دیگر تسهیل کننده برقراری ارتباط مطلوب و مشارکت بیشتر درون سازمانی است.
صابر سهرابی یادآور شد: اطلاع رسانی به مدیران، آینده نگری، نظریه پردازی، پیشگیری از بحران، فرهنگ سازی، ایجاد اعتبار و حل و فصل بحران ها و.. بخشی از وظایف روابط عمومی برای کمک به مدیران در اتخاذ تصمیمات نهایی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به اینکه روابط عمومی عهده دار بخشی از وظایف مدیرت سازمان است، گفت: مدیریت ارتباطات یک سازمان و گروه های اجتماعی مرتبط با آن سازمان، به نوعی تسهیل و تقویت کننده تلاش مدیران سازمانها برای دستیابی به اهداف تعریف شده است.
رئیس دانشگاه شیراز نیز عملکرد روابط عمومی در برقراری ارتباط با مردم را به آیینه تشبیه و تاکید کرد که روابط عمومی بازتابدهندهی اوضاع داخلی هر سازمان و رابط پرقدرت آن، برای برقراری ارتباط دوسویه با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام است.
حمیدرضا نادگران در پیامی برای بزرگداشت هفته روابط عمومی و ارتباطات، ضمن تاکید بر لزوم درک صحیح جایگاه روابط عمومی و تمرکز بر ارتقاء و پاسداشت آن، اعلام کرد: اهمیت این هدفگذاری در نهادهای بزرگ و مؤثری چون دانشگاهها دوچندان است.
او تاکید کرد: روابط عمومی دانشگاه میتواند دستاوردهای علمی و فناوری دانشگاهی را که از ویژگیهای شایستهی یک جامعهی پیشرفته است، با نیازهای روز جامعه هماهنگ و همسو کرده و از یکسو با بهکارگیری دانش و امکانات روز، نقش بیبدیلی در امر دادهپردازی از نیازهای جامعه و امکانات موجود ایفا کرده و از دیگرسو میتواند توانمندیهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه و همچنین دستاوردها و خدمات ارزندهی آن را بهخوبی به جامعه معرفی و بدینترتیب پیوند مستحکمی، میان اهداف دانشگاه با مطالبات بیرونی برقرار کند.
او ادامه داد: باتوجه به گستردگی محیط درون دانشگاه و فعالیتهای متنوعی که در آن انجام میشود، ضرورت قدرت و پویایی این واحد را بیشتر میکند. از همینروست که در ساختار و چارت کنونی دانشگاه، مدیریت روابط عمومی و مدیریت حوزهی ریاست، بر عهدهی یک فرد گذاشته میشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در پیام خود به این مناسبت، با اشاره به جایگاه رسانه در دنیای امروز به واسطه تلاش دست اندرکاران حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی، خدمت در روابط عمومی سلامت را مسئولیتی دشوار و در عین حال تاثیرگذار دانست.
مهرزاد لطفی در پیام خود تاکید کرد: آنچه ما را به نحو گسترده ای با دنیای امروز پیوند داده و آحاد بشر را همچون حلقه هایی از زنجیره انسانی به هم مرتبط کرده، به نحوی که خود را در دهکده ای جهانی متصور می شویم، قدرت نوظهوری به نام رسانه است.
وی در این پیام آورده است: اما قدرت رسانه در دنیای کنونی و نقش و جایگاه کارآمدی که در پیشبرد اهداف توسعه جوامع ایفا می کند، مرهون درهم آمیختن هوشمندانه دانش، همت و هنر فعالان این عرصه است که توانسته اند با گسترش علم ارتباطات در عرصه های مهم اجتماعی، آن را به دانشی اگرچه نوظهور، اما قدرتمند و متعالی ارتقا بخشند.
لطفی در بخشی از پیام خود با یادآوری اینکه علوم ارتباطات و روابط عمومی به عنوان هنر هشتم از سوی برخی صاحبنظران تعریف شده، اضافه کرده است: خدمت در روابط عمومی حوزه سلامت، مسئولیتی سنگینتر محسوب میشود زیرا در کنار ضرورت اِشراف بر مسایل این عرصه و مجهز بودن به دانش گسترده، نیازمند حس دغدغه مندی نسبت به رسالت ارزشمند سلامت مردم است.
او موفقیت روابط عمومی حوزه سلامت را در عبور نظام سلامت از چالشهای مختلف بسیار تاثیرگذار دانسته و خاطرنشان کرده است: پیشبرد موفقیت در این حوزه همتی شبانه روزی و عالی را می طلبد.
لطفی با اشاره به بروز پاندمی کروناویروس در جهان و اپیدمی این بیماری در ایران، نقش روابط عمومی در ارتقاء آگاهیهای جامعه و اطلاع رسانی دقیق، شفاف و تاثیرگذار را بسیار با اهمیت و البته موفق توصیف کرده است.
به گزارش ایسنا، اهمیت جایگاه روابط عمومی، خصوصا در عصر حاضر بیش از هر زمان برای جامعه روشن شده و این امر مسئولیت فعالان این عرصه را حساستر و دشوارتر از گذشته کرده است.
نظرات