• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99022216019
  • خبرنگار : 50004

با حضور استاندار آذربایجان شرقی؛

دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه تبریز در مقابله با کرونا معرفی شدند

دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه تبریز در مقابله با کرونا معرفی شدند

ایسنا/آذربایجان شرقی دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه تبریز در مقابله با کرونا با حضور استاندار آذربایجان شرقی معرفی شدند.

21 محصول و دو طرح فناوری و پژوهشی دانشگاه تبریز با همکاری 10 شرکت‌ دانش بنیان و مرکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز، صبح امروز، دوشنبه در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز در مقابله با ویروس کرونا معرفی شدند.

دستگاه تولید ماسک سه لایه پزشکی از جمله دستگاه‌های معرفی شده بود که قابلیت تولید ماسک سه لایه و چهار لایه با ظرفیت متوسط ۴۰۰۰ عدد در ساعت را داشته و مجهز به سیم گذار اتومات، نمایشگر لمسی، صدا کاری کم و نیاز به فضای کم جهت استقرار از جمله ویژگی‌های این دستگاه به شمار می‌آید.

همچنین در این نمایشگاه از دستگاه ضدعفونی رولی خودکار جهت ضدعفونی کردن سطوح تماسی دست رونمایی شد که قابلیت نصب بر روی دستگاه‌های خودپرداز و دکمه‌های آسانسور و انواع پیشخوان را دارد.

دستگاه ضدعفونی کننده دست و سطوح که توان مقاومت در برابر آب و ضربه، قابلیت تنظیم مدت زمان پایش و قابلیت نصب روی دیوار اتوماتیک و غیر تماسی بودن را دارد، در این نمایشگاه معرفی شد.

دستگاه تب سنج دیواری غیر تماسی از دیگر محصولات معرفی شده در این نمایشگاه بود که سنجش دما از فاصله چهار الی ۱۵ سانتی متری امکان کالیبره کردن دستگاه در محیط‌های مختلف، نمایش دما و قیمت مناسب از ویژگی‌های آن هستند.

دستگاه پد الکترونیکی با ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر فشار و تنظیمات پیشرفته، استفاده آسان و اتصال به usb و قیمتی بسیار پایین و بدون نیاز به قلم نوری در اندازه‌های مختلف نیز در این نمایشگاه معرفی شد.

لباس کار ضد ویروس کرونا ساخته شده از کامپوزیت با خاصیت ضد ویروسی و ضدکرونا از دیگر طرح‌های معرفی شده در این نمایشگاه بود.

دستگاه بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی آلوده به ویروس کرونا نیز در این نمایشگاه معرفی شد به گفته مجری طرح، امکان جمع آوری کلیه پسماندها در یک مکان مشخص و بی خطر سازی آن و امکان نصب در هر بیمارستانی را دارد.

عدم وجود بار میکروبی و ویروسی در خروجی سیستم، عدم آلودگی ثانویه زیست محیطی، قابلیت تجدید پذیری مواد پلیمری بعد از بی خطر سازی، اتوماتیک بودن کامل فرآیند مطابق با استانداردهای زیست محیطی و بهداشتی از مزایای این دستگاه به شمار می‌آیند.

به گزارش ایسنا، دستگاه حسگر زیستی نوری (LSPR Biosensor) برای تشخیص ویروس کرونا نیز از دیگر طرح‌های معرفی شده در این نمایشگاه بود که توسط به همت پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز ساخته شده است.

دقت این دستگاه بسیار بالا بوده و به راحتی می‌تواند با مدل‌های خارجی رقابت کند این دستگاه در رقابت با مدل آمریکایی دارای دقت بالاتر و قیمتی کم‌تر است.

قابلیت اندازه‌گیری بلا درنگ، ساده و ارزان قیمت بودن و قابلیت تشخیص تک مولکول و بدون برچسب بودن از مزایای حسگرهای نوری به شمار می‌آید.

اپلیکیشن اطباء و دستگاه ضدعفونی مه پاش نیز در این نمایشگاه رونمایی شدند.

 پوشش کاملا یکنواخت سطوح به ویژه سطوح خارج از دسترس، کاهش مصرف مواد ضدعفونی کننده به دلیل ریز بودن قطرات ایجاد شده و سرعت بالای دستگاه ضد عفونی سالن‌های بزرگ مانند کارخانه‌ها، سالن‌های ورزشی، مساجد، اتوبوس‌ها و ادارات از جمله وضعیت‌های دستگاه مه پاش به شمار می‌آیند.

همچنین در این نمایشگاه از کیت استخراج RNA ویروسی و کیت تشخیص کرونا ویروس بر پایه qPCR با اختصاصیت و حساسیت بالایی رونمایی شد.

استخراج RNA با کیت BRzol plus، آزمایش همزمان دو ژن ویروس با تکثیر نواحی محافظت شده که باعث دقت بالای تست و کاهش False neative می‌شود و امکان انجام آزمایش در حداکثر ۱۵۰ دقیقه از مزیت‌های این کیت تشخیصی به شمار می‌آید.

محلول ضدعفونی کننده سطوح بر پایه آب از دیگر محصولات معرفی شده در این نمایشگاه بود که سازگاری با محیط زیست، بدون اتانول بودن، تاثیر سریع و فوری و بسیار ارزان قیمت و با صرفه بودن از ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.

پور زیاد، مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز در مقابله با ویروس کرونا در تشریح محصولات ارایه شده در نمایشگاه دستاوردهای فناوری و پژوهشی دانشگاه تبریز در حوزه مبارزه با کرونا اظهار کرد: پنج طرح از ۲۱ طرح ارائه شده در این نمایشگاه تجاری سازی شده و مابقی منتظر دریافت مجوز از سازمان‌های ذیربط مانند سازمان صمت و معاونت غذا و دارو هستند.

وی افزود: تعدادی از طرح‌های اساتید در حوزه علوم انسانی و فنی مهندسی برای اولین بار در این نمایشگاه‌ها ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود هفت طرح برای اولین بار در سطح کشور عرضه می‌شود و فناوری مورد استفاده در آن در حدی است که حرفی برای گفتن در سطح جهان دارند، امیدواریم این فناوری‌ها به مبارزه با ویروس کرونا کمک کنند.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه دستاوردهای مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز در مقابله با ویروس کرونا تا دو روز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha