• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99022215719
  • خبرنگار : 50107

یک فعال اقتصادی:

تصمیم‌گیری در خصوص حذف صفر از پول ملی عجولانه بود

تصمیم‌گیری در خصوص حذف صفر از پول ملی عجولانه بود

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تصمیم‌گیری در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی مقداری عجولانه بوده، باید روی آن بحث‌های کلانی صورت می‌گرفت و با قشرهای مختلف در اقتصاد و نخبگان مشاوره می‌شد.

محسن شرکا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: کشورهایی که این کار را انجام دادند، همزمان کل نظام اقتصادی خود را جراحی کردند و اینگونه نبوده که بخواهند صرفا صفرها را حذف کنند، درصد تورم آنها به جایی رسیده بوده که نیاز به چنین کاری داشتند.

وی افزود: میانگین تورم 10 ساله گذشته ما به عددی نرسیده که بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم. اقتصاد ما در کلان دچار مشکل است و من تصور نمی‌کنم حذف چهار صفر اتفاق خاصی را رقم بزند، غیر از اینکه مشکل هم ایجاد خواهد کرد.

شرکا ادامه داد: آیا میوه‌فروش هم چهار صفر از قیمت محصول خود کم می‌کند؟ آیا یخچال‌ساز هم می‌تواند این کار را انجام دهد؟ آیا به طور کل قیمت‌های اجناس تغییر خواهد کرد؟ من بعید می‌دانم این اتفاق در شرایط فعلی تاثیر مثبتی بر اقتصاد ما بگذارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه من نتایج این کار را منفی می‌بینیم، عنوان کرد: حذف چهار صفر از پول ملی نتیجه عکس بر مهار تورم خواهد داشت. وقتی زیرساخت‌های اقتصادی سلامت نیست، چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ آیا از نرخ 18 درصد نیز چهار صفر کم می‌شود؟

وی بیان کرد: اگر در خصوص ترکیه یا بیش از 40 کشور دیگر که این کار را انجام دادند و چندین بار صفر پول خود را حذف کردند، مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که همزمان اتفاقات دیگری را نیز رقم زدند. اتفاقات بسیار دیگری باید در اقتصاد آنها اصلاح می‌شده تا همزمان بتوانند اقتصاد را روی ریل درست قرار دهند.

شرکا با اشاره به اینکه ما همیشه برای تصویب و تایید بخش مثبت را بیان می‌کنیم، تصریح کرد: این تصمیم‌گیری مقداری عجولانه بوده، باید روی آن بحث‌های کلانی صورت می‌گرفت و با قشرهای مختلف در اقتصاد و نخبگان مشاوره می‌شد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: باید تمام زوایای این کار دیده می‌شد و در وقت مناسب اتفاق می‌افتاد، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، اکنون زمان مناسبی نیست، مگر در یکی، دو سالی که قبل از این زمان گذاشتند، کارهایی انجام شده باشد.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حتما مسئولان این کار را بهتر دیدند که تصویب کردند، آن هم در سال آخر دولت. امیدوارم منطقی‌تر و با خرد جمعی روی این مساله نظر داده شود. اقتصاد علم است و راهکارهای آن هم حتما باید علمی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha