• شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99022014084

مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد:

تنها ۱۷ مورد مشکوک به کرونا در معتادان متجاهر دیده شده است

تنها ۱۷ مورد مشکوک به کرونا در معتادان متجاهر دیده شده است
عکس آرشیوی

ایسنا/فارس مدیرکل بهزیستی فارس گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون، ۱۷ مورد مشکوک ابتلا به کووید۱۹ بین معتادین متجاهر توسط مراکز کاهش آسیب «DIC» شناسایی شده اما هیچ موردی از ابتلا بین معتادان بستری در مراکز مختلف دیده یا گزارش نشده است.

سید محمدصادق کشفی‌نژاد با اشاره به گزارش عملکرد و فعالیت اداره کل بهزیستی فارس در پشتیبانی از مراکز کاهش آسیب و مراکز اقامتی میان مدت معتادین متجاهر، گفت: از بدو شیوع و همه گیری کرونا ویروس ضمن رعایت دستورالعمل‌های مربوط، علاوه بر آموزشهای لازم برای تمام پرسنل مراکز درمان اعتیاد در زمینه پیشگیری از کرونا به طور خاص معتادین و ضدعفونی کردن مراکز درمان اعتیاد، اقدام به برنامه ریزی و اجرای پیشگیرانه و سازماندهی معتادین متجاهر از طریق مراکز کاهش آسیب اعتیاد و مراکز اقامتی میان مدت (کمپ) زیر مجموعه خود کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از بهزیستی فارس، گفت: با توجه به عدم اجرای طرح جمع آوری معتادین متجاهر (تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶) به دلیل همه گیر شدن کرونا در نتیجه از یکسو فعال شدن پاتوق‌های معتادین و از سوی دیگر احتمال خطر ابتلا این گروه به کرونا ویروس و سرایت بیماری از این افراد به شهروندان دیگر، وجود داشت.

او ادامه داد: این سازمان برای پیشگیری از این مشکل، اقدام به اعزام تیم‌های سیار و «موبایل ون»‌ها به پاتوق‌ها و مکان‌های تجمع معتادین کارتن خواب، برای پایش و غربال معتادین متجاهر، جداسازی و ارجاع افراد مبتلا به کرونا به مراکز درمانی، آموزش پیشگیری از کرونا ویروس و رعایت اصول بهداشتی لازم، توزیع اقلام حفاظتی مانند مواد ضدعفونی کننده، دست کش و ماسک، تهیه و توزیع غذای گرم بین این افراد و ضد عفونی مکان‌های تجمع کرد.

کشفی‌نژاد افزود: بهزیستی استان فارس، موفق به جلب نظر و جذب خیرین و نهادهای مردم نهاد برای جبران و تامین کمبود اقلام بهداشتی و حفاظتی و سایر موارد و امکانات لازم در این خصوص شد.

او با تاکید بر اینکه مراکز کاهش آسیب اعتیاد، مراکزی است که برای کاهش عوارض بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مصرف مواد و رفتارهای پر خطر بیماران اعتیاد طراحی و فعالیت می‌کنند، این مراکز را شامل مرکز گذری موسوم به «DIC» دانست و افزود: این مراکز، مکانی است که به معتادان با رفتارهای پر خطر، خدمات کاهش آسیب مانند سرنگ، وسایل پیشگیری جنسی، پد الکلی، وسایل پانسمان، وسایل بهداشتی و یک وعده غذای گرم ارائه می‌کند.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه مرکز سرپناه شبانه موسوم به «shelter»، مکانی است که برای کاهش آسیب و برای اسکان موقت و شبانه معتادان با رفتارهای پر خطر و بی خانمان راه‌اندازی می‌شود، افزود: شیراز دارای ۱۳ مرکز کاهش آسیب گذری و سرپناه شبانه در مناطق آسیب پذیر در «مهدی آباد» (کتس بس)، محله سعدی، «گلکوب»، محله «بیات»، خیابان تیموری (سید ذوالفقار)، ولیعصر، «شاهداعی اله»، کوزه گری و شهرک بهار است.

او اضافه کرد: در این مراکز غذا، لوازم بهداشتی، آموزش و دیگر خدمات به معتادان متجاهر ارائه می‌شود و هر مرکز هم برای آن عده از معتادین متجاهر که به هر دلیلی شخصا مراجعه نمی‌کنند تیم‌های سیار دارد که شامل ۹ تیم سیار و سه تیم «موبایل ون» با حضور در پاتوق‌های تجمع معتادین مانند بازارچه فیل، چهارراه مشیر، آستانه، حجت آباد، بلوار طلائیه، بلوار پرتو، فرگاز، سنگ سیاه، قبرستان قدیم، سه راه مدبر، دروازه اصفهان، دروازه کازرون و دیگر نقاط، ضمن ارائه آموزش‌های لازم، اقلام بهداشتی توزیع می‌کنند.

او با اشاره به اینکه از شروع شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور، بهزیستی استان فارس با همکاری موسسات تحت نظارت این سازمان اقداماتی را اجرایی کرده است، گفت: سم زدایی روزانه مراکز کاهش آسیب برای خدمت رسانی ایمن به مراجعین، آموزش بیش از ۳۴ نفر از پرسنل مراکز کاهش آسیب برای آموزش پیشگیری از ویروس کرونا به معتادین متجاهر و آموزش به بیش از یک هزار معتاد متجاهر در خصوص پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ از برنامه‌های اجرا شده بوده است.

او با اشاره به اینکه ۱۹ هزار و ۸۰۰ جفت دستکش، ۱۷ هزار و ۶۰۰ ماسک ۲ هزار و ۴۸۰ لیتر مواد ضدعفونی کننده، بیش از ۴۰ عدد «گان» و ۳۹ عدد تب سنج با هدف ارائه خدمات به آسیب دیدگان اجتماعی در این ایام تهیه شده است، گفت: طی این مدت بیش ۱۰ هزار دست غذای گرم توزیع غذا بین معتادان متجاهر شناسایی شده توسط مراکز دی آی سی، در شیراز توزیع شده است.

کشفی‌نژاد با یادآوری اینکه ۱۲۰ مرکز اقامتی میان مدت (کمپ‌های ترک اعتیاد) بهزیستی در استان فارس فعال است، که ۴۵ مرکز از ۱۲۰ مرکز آن در شهرستان شیراز واقع شده است، تاکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل کشوری در خصوص عدم پذیرش بیمار جدید در این مراکز به دلیل تجمع و خطر ابتلای به این بیماری، این مراکز با رعایت این دستورالعمل، برای بیماران بستری شده پیش از این مصوبه، اقداماتی را تاکنون عملیاتی کرده اند که نمونه آن تخصیص ۵۷ میلیون ریال به هر مرکز اقامتی میان مدت (کمپ) استان فارس برای پیشگیری از شیوع کرونا در آن مرکز، ضدعفونی و خرید اقلام حفاظتی برای آن مرکز بوده است.

او با اشاره به اینکه آموزش بیش از ۴۰۰ نفر از پرسنل مراکز اقامتی میان مدت برای آموزش پیشگیری از ویروس کرونا به معتادین بستری شده در مرکز از دیگر فعالیت‌ها بوده است، گفت: تعداد افرادی که در مراکز اقامتی میان مدت در خصوص پیشگیری از کرونا اقلام دریافت کرده‌اند بیش از پنج هزار نفر بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha