• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99020906518
  • خبرنگار : 71496

استقبال محتاطانه سازمان‌های حقوقی از لغو مجازات‌های اعدام و شلاق کودکان در عربستان

استقبال محتاطانه سازمان‌های حقوقی از لغو مجازات‌های اعدام و شلاق کودکان در عربستان

سازمان‌های حقوقی از اقدام عربستان در لغو دو مجازات اعدام و شلاق برای کودکان، محتاطانه استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سازمان‌های حقوقی از اقدام عربستان در لغو دو مجازات اعدام و شلاق برای کودکان محتاطانه استقبال کرده و به برخی شکاف‌های موجود در این تغییر پرداختند.

عربستان که متهم به نقض حقوق بشر است، روز یکشنبه از لغو مجازات‌های اعدام و شلاق برای تعداد زیادی از زندانی‌های سال 2019 خبر داد.
آدام کوگل، یکی از مسؤولان دیده‌بان حقوق بشر اظهار کرد: این اعلامیه به منزله یک گام بزرگ رو به جلو است اما هنوز سوال‌هایی درباره نحوه اجرای آن باقی مانده‌اند.

کوگل ضمن ابراز تاسف گفت: اعلام لغو مجازات‌های اعدام و شلاق برای کودکان خبر از وجود شکافی (در این اصلاحیه) می‌دهد که امکان دارد این مجازات‌ها به مجازات‌های دیگری برای جرائم مشخصی منجر شود.

عواد العواد، رئیس هیات رسمی حقوق بشر عربستان اعلام کرد: حکم پادشاهی دال بر جایگزینی مجازات اعدام با حبس به مدت حداکثر 10 سال در مرکز بازداشتگاه کودکان است.

اما سازمان reprieve این اصلاحیه را دارای شکاف‌های مهمی دانست که به دادستان کل اجازه می‌دهد همچنان به درخواست خود برای اجرای مجازات اعدام در حق کودکان ادامه دهد.

مایا فوا، رئیس این سازمان تاکید کرد: این تغییر تا زمانی که هنوز کودکانی در راهروهای مرگ وجود دارند، از حد کلمات فراتر نمی‌رود.
همچنین ابهام‌هایی درباره قدرت این اصلاحیه در لغو مجازات اعدام شش شیعه‌ای که به دلیل شرکت در تظاهرات ضد دولتی در زمان نوجوانی محکوم شدند، وجود دارد.

العواد روز یکشنبه درباره مجازات شلاق کودکان تاکید کرده بود، این مجازات با جریمه‌های نقدی یا زندان جایگزین خواهد شد.

با این حال طبق اظهارات برخی مسؤولان عالی رتبه عربستانی، امکان استمرار اجرای این مجازات در پرونده‌های ارتداد، زنا و تجاوز وجود دارد.
هبه مرایف، مدیر دفتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل نیز اظهار کرد: باید به یاد داشته باشیم که‌ ده‌ها فعال صلح‌جو که در دادگاه‌های بسیار ظالمانه حکم‌هایی برای آنها صادر شده و تنها گناه آنها دفاع از برابری و عدالت بوده، هنوز زندانی هستند.

این اصلاحیه در شرایطی اعلام شد که انتقادهای نهادهای حقوقی از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به ویژه درباره سرکوب معترضان و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 ادامه دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha