به گزارش ایسنا، بنابر اعلام هاناثبت، وظیفه این اداره ثبت علامتهای تجارتی و اختراعات است. مطابق با قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال ۱۳۱۰ و آئین نامه اجرایی این قانون، ثبت برند مبنای حمایت قانون از محصولات یک شرکت میباشد. زمانی که برند یا علامت تجاری به نام یک شرکت به ثبت رسیده است، میتواند از علامت تجاری استفاده کند.
ثبت برند مزایای زیادی دارد که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنم. ثبت علامت تجاری تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند. علائم تجاری ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند و اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند. باید توجه داشت که برند ثبتشده جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی است.
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی بردهاند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکردهاند.
پس از ثبت برند طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن میتوانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید. اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.
مدارک مورد نیاز ثبت برند، ثبت علامت تجاری
مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی:
اصل شناسنامه و کپی کارت ملی
امضای وکالت نامه و فرم تقاضای علامت
داشتن جواز کسب و یا جواز تاسیس از صنایع
ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر
داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)
مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی (شرکتی)
کپی شرکتنامه و روزنامه رسمی و آخرین تغییرات
کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)
ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر
داشتن جواز تاسیس (جواز صنایع)
درخواست ثبت برند و علامت تجاری
تقاضا یا درخواست ثبت برند و علامت تجاری باید به زبان فارسی و در سه نسخه روی نمونههای چاپی مخصوصی که از طرف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در اختیار متقاضیان گذارده میشود به عمل آید. تقاضای مزبور ممکن است شخصاً از طرف متقاضی یا از طرف وکیل او تسلیم گردد و دارای تاریخ و امضاء حاوی نکات زیر باشد:
۱. اسم و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و مرکز اصلی موسسه او.
۲. اسم و اقامتگاه وکیل او در تهران در صورتی که اظهارنامه توسط وکیل داده شده باشد.
۳. رشته تجارت یا نوع صنعت یا فلاحیت
۴. تاریخ ثبت و محل و شماره ثبت علامت در کشور مبدا در صورتی که علامت خارج ایران به ثبت رسیده باشد.
۵. اقامتگاهی که صاحب علامت در تهران انتخاب مینماید.
۶. اسم اقامتگاه شخص یا اشخاصی که در تهران صلاحیت دریافت ابلاغها و اخطارها را دارند.
۷. شرح و نوع کالا یا محصولاتی که علامت برای تشخیص آن بکار میرود با تعیین طبقات درخواست شده طبق طبهبندی ضمیمه آییننامه.
۸. شرح و توصیف علامت درخواست شده و طرز مخصوص استعمال آن اگر مورد داشته باشد.
۹. تعیین ضمایم
تنظیم نام و نشانی درخواست کننده مقیم خارجه باید علاوه بر فارسی به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی خواهد شد.
برای آگاهی از قیمت و میزان هزینه ثبت برند و علامت تجاری با مشاورین ما در هانا ثبت تماس حاصل فرمایید.
انتهای رپرتاژ آگهی