به گزارش ایسنا، آموزش مجازی یا آموزش الکترونیک بر بستر نرمافزارهای تحت وب چند سالیست که در کشور ما در حال افزایش است، به طوری که برخی از موسسات آموزشی و دانشگاههای سراسر کشور نیز اقدام به برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت یا برگزاری کلاسهای درسی به صورت مجازی کردند، اما آموزش مجازی به علت فراهم نبودن زیرساختها، اینترنت پرسرعت و سایر مسائل مورد اقبال دانشجویان، دانشآموزان و فراگیران مسائل آموزشی در کشور قرار نگرفت و تنها عدهای اندک در طول این سالها به علت دوری راه و کمبود وقت برای شرکت در کلاسهای آموزشی حضوری به صورت مجازی در کلاسهای آموزشی شرکت میکردند.
آموزش مجازی به ۲ شیوه آنلاین و آفلاین در کشور انجام میشد، در آموزش مجازی محدودیت زمانی و مکانی برای آموزشدهنده و آموزشگیرنده وجود ندارد، در این سیستم آموزشی هر فرد هم میتواند هم یاددهنده و هم یادگیرنده باشد.
شیوع کرونا ویروس در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری موجب تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی شد، طولانی شدن روند تعطیلات مدارس موجب شد آموزش مجازی در دستور کار مسئولان آموزشی کشور قرار بگیرد، اما نبود زیرساختهای آموزش مجازی مشکلاتی را برای فراگیران در کشور به وجود آورده است، به گونهای که این روش در مناطق محروم و کمبرخوردار مشکلاتی را برای والدین دانشآموزان، معلمان و دانشجویان برای دسترسی به محتوای آموزشی دشوار کرده است.
قطعی اینترنت در کلاسهای آنلاین موجب قطع شدن ارتباط با استاد میشود
محمدی یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در این ترم ۴ درس دارم که باتوجه به شیوع این بیماری کلاسهای درسی ما به صورت مجازی برگزار شده که ۳ کلاس به صورت آنلاین و یک کلاس به صورت ارائه درس برگزار میشود.
وی ادامه داد: آموزش مجازی از طریق سامانه مربوط به دانشجویان دانشگاه آزاد انجام میشود، که به علت ترافیک بالا در ساعات ابتدایی صبح وصل شدن به این سامانه با مشکل مواجه میشود.
محمدی خاطرنشان کرد: قطعی اینترنت در کلاسهای آنلاین موجب قطع شدن ارتباط با استاد میشود و برقراری ارتباط مجدد گاهی برای تعدادی از دانشجویان مقدور نیست و زمان بسیاری برای این مسئله صرف میشود.
این دانشجو با بیان اینکه شهریه این ترم به صورت کامل از دانشجویان اخذ شده است و هیچگونه هزینهای از این مبلغ کسر نشده است، توضیح داد: قطعا کیفیت کلاسهای حضوری از آنلاین بهتر است، گاهی ما متوجه منظور استاد نمیشویم و در برخی مواقع نمیتوانیم اشکلات خود را رفع کنیم.
وی در پایان گفت: تعدادی از همکلاسیهای ما نیز در مناطقی از استان سکونت دارند که دسترسی به اینترنت ندارند و نمیتوانند در کلاسهای مجازی شرکت کنند.
یکی از روشهای آموزشی در دوران تحصیل برگزاری امتحانات برای سنجش میزان یادگیری دانشآموزان بود، امروز باتوجه به مجازی شدن بحث آموزش در مدارس و مراکز آموزشی، بستر برگزاری آزمونهای آنلاین تحت نرمافزارهای خاص برای این قشر فراهم نشده است، گاهی مشاهده میشود که معلمان تعدادی سوال طرح و در گروههای مجازی به دانشآموزان برای برگزاری آزمون ارائه میدهند، اما دانشآموزان باوجود تأکیدات معلمان برای پاسخ سوألات به شیوههای آزمون حضوری، دانشآموزان از طریق موتورهای جستجو و کتابهای درسی سوألات را پاسخ و برای معلم یا استاد خود ارسال میکنند، به نظر میرسد این شیوه برگزاری آزمون به صورت مجازی بازدهی مورد نظر را ندارد.
غیبت از کلاس مجازی به علت نصب شدن پیامرسان معرفی شده
راضیه یکی از دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی در خصوص آموزش مجازی در مدرسه خود به خبرنگار ما گفت: روزهای ابتدایی تعطیلی مدارس گروهی در یکی از نرمافزارها توسط مدیر مدرسه تشکیل شد و قرار بود مطالب درسی در این گروه برای ما فرستاد شود، اما هنگامی که ما میخواستیم این نرمافزار را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنیم با پیغام ظرفیت این پیامرسان پر شده مواجه میشدیم.
وی افزود: پس از تلاشهای بسیار توانستیم این پیام رسان را نصب کنیم، اما مطالب و محتواهای بارگذاری شده در گروههای مجازی دارای حجم بالایی هستند و دانلود آنها زمانبر است، من به خاطر اینکه نتوانستم در روزهای ابتدایی این پیامرسان را نصب کنم چند جلسه در کلاس درس غیبت خوردم.
مشکلات والدین دارای چند دانشآموز در آموزش آنلاین و مجازی
ترک والدین ۲ دانشآموز پایه اول و چهارم ابتدایی در گفتوگو با ایسنا در خصوص وضعیت آموزش مجازی دانشآموزان، اظهار کرد: آموزش به این شیوه علاوه بر مزیتهای که دارد، مشکلات فراوانی را برای والدین ایجاد کرده است.
وی گفت: من تمام وقت خود را صرف پیگیری امور تحصیلی فرزندانم میکنم و دیگر فرصتی برای انجام سایر اموراتم ندارم، چون دخترانم نمیتوانند به تنهایی از طریق آموزش مجازی دروس را پیگیری کنند.
ترکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان تهیه تلفن همراه برای دخترانم را به صورت جداگانه ندارم و معمولا کلاسهای آنلاین باهم تداخل دارند، همچنین حجم بالایی از ویدئو، صدا، تصویر و ... روزانه از سوی معلمان برای دخترانم ارسال میشود و در حافظه گوشی امکان نگهداری تمامی این اطلاعات را ندارم.
مادر این دانشآموزان توضیح داد: دخترانم آنطور که در کلاس حضوری دروس را یاد میگرفتند در این روش یاد نمیگیرند و من مجبورم وقت زیادی را صرف این کنم تا بتوانم مفاهیم را برای آنها حضورا توضیح دهم، این مسئله نگرانی من را برای ادامه این روند در سال تحصیلی آینده زیاد کرده است.
ترکی درخواست کرد: ای کاش آزمون پایان تحصیلی آنلاین برگزار نشود، زیرا در این صورت به مشکل برمیخوریم.
آموزش مجازی نیازمند زیرساختهای ارتباطی قوی است
مهدی مردانی مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه پیامنور شهرکرد در گفتوگو با ایسنا در خصوص نحوه برگزاری کلاسهای الکترونیکی برای دانشجویان، اظهار کرد: آموزش مجازی نیازمند زیرساختهای ارتباطی مانند پهنای باند، سرورهای اختصاصی و نرمافزارهای تحت وب آموزشی است.
وی افزود: به همین منظور تقویت زیرساختهای ارتباطی در دانشگاه پیامنور شهرکرد در دستور کار قرار گرفت، باتوجه به محدودیت بودجه امکان خریداری تجهیزات وجود نداشت، بنابراین برخی از این زیرساختها به صورت استیجاری برای آموزش آنلاین دانشجویان فراهم شد.
مردانی با اشاره به اینکه محل سکونت تعدادی از دانشجویان دانشگاه پیامنور در مناطق محروم و کمبرخوردار است، افزود: برخی از این دانشجویان به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند، بنابراین محتواهای آموزشی تولید شده توسط اساتید و فایلهای کلاسهای آنلاین در پورتال دانشگاه و گروههای مجازی برای دانشجویان به اشتراک گذاشته میشود که میتوانند به محض دسترسی به اینترنت از این محتواها استفاده کنند.
مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه پیامنور شهرکرد تأکید کرد: اگر بخواهیم کلاسهای آموزشی دانشگاهها را به صورت مستمر و تا مدت بیشتری ادامه دهیم، نیازمند تقویت زیرساختهای الکترونیکی توسط مخابرات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی هستیم.
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آنلاین و مجازی مزایای بسیاری نیز دارد، توصیح داد: درصدد هستیم پس از پایان کرونا ویروس نیز تعداد از کلاسها را به صورت غیرحضوری و مجازی در صورت فراهم شدن تمامی زیرساختهای موردنیاز برگزار کنیم، اما برای رسیدن به این منظور باید امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت در روستاها فراهم شود.
مردانی در پایان عنوان کرد: از مزایای برگزاری کلاسهای آنلاین ماندگاری محتواهای آموزشی برای مدت طولانی، کم شدن بعد مسافت برای دانشجویان مناطق محروم برای حضور در کلاس مجازی و ... است.
پوششدهی اینترنت پرسرعت در ۲۵۶ روستا است
مرتضی بلالی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری در خصوص اقدامات صورت گرفته برای افزایش پوشش اینترنت در استان به خبرنگار ایسنا گفت: ۴۳۰ روستا در این ایام تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفتند، همچنین امکان برقراری رومینگ به صورت رایگان بین اپراتورهای همراه فراهم شده است.
بلالی عنوان کرد: برنامه ما نصب ۸۱ سایت BTS برای ارتقای پوششدهی اینترنت پرسرعت در ۲۵۶ روستا دیگر است، احداث این سایتها به اپراتورهای همراه ابلاغ شده است.
برای دانشآموزان مناطق محروم لوح فشرده آموزشی و درسنامه تهیه شده است
فرحناز قائدامینی مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از حدود یکهزار و ۲۷ مدرسه ابتدایی در استان، تاکنون یکهزار و ۱۸ مدرسه معادل ۹۸ درصد مدارس در این شبکه وارد شدهاند که مدارس باقیمانده به علت نبود زیرساخت تاکنون نتوانستهاند وارد این شبکه آموزشی شوند، درصدد هستیم مقدمات ورود این مدارس را نیز به این شبکه فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه حدود ۶۲ درصد دانشآموزان مقطع ابتدایی چهارمحال و بختیاری وارد شبکه شاد شدهاند، عنوان کرد: مدارس چند پایه و دانشآموزان مناطقی است که امکان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی را ندارند نتوانستهاند وارد این شبکه شوند.
قائدامینی ادامه داد: برای دانشآموزان این مناطق لوح فشرده آموزشی و درسنامه تهیه شده و در اختیار آنها قرار گرفته شده است، درسنامههای تهیه شده توسط مربیان استان برای استفاده دانشآموزان سایر مناطق محروم کشور نیز ارسال شد.
قطعا قبل از آغاز هر تغییر در شیوههای آموزشی باید مدت زمانی صرف تقویت زیرساختها، بایدها و نبایدها، بررسی تمام جوانب امر و ... شود، اما شیوع یکباره کرونا ویروس در کشور موجب شد که نتوان از قبل برنامهریزی صحیحی برای انجام آموزش مجازی در مدارس و دانشگاهها انجام داد، بنابراین قطعا آموزشهای مجازی چالشهای فراوانی را برای دانشآموزان، دانشجویان، والدین و حتی مسئولان آموزشی ایجاد کرده است، بنابراین در حال حاضر تنها راه ممکن تقویت زیرساختهای آموزش مجازی در کشور است، زیرا ما همچنان زمان دقیق پایان کرونا ویروس را در کشور نمیدانیم.
انتهای پیام
نظرات