میرسجاد هاشمی در جمع خبرنگاران در خصوص فعالیتهای دانشگاه بناب بعد از شیوع ویروس کرونا، گفت: از آغازین روزهای سال جدید سامانه آموزش مجازی دانشگاه بناب نیز شروع به کار کرده است.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: به دلیل گسترش بیماری کرونا، این دانشگاه اقدام به تعطیلی کلاسهای آموزشی از ۱۰ اسفند سال ۹۸ و تقلیل ساعات کاری کارمندان حوزه آموزش و پژوهش کرد.
وی در ادامه در خصوص برگزاری کلاسهای مجازی در دانشگاه نیز افزود: به محض تعطیلی کلاسها، نامهای در راستای استعلام امکان برگزاری دورههای مجازی به وزارت عتف ارسال شد و پس از اخذ مجوزهای لازم، هماهنگی لازم برای فراهم ساختن زیر ساختهای لازم آموزش مجازی توسط اداره آموزشهای مجازی دانشگاه، واحد فناوری اطلاعات و آموزش دانشگاه انجام گرفت.
هاشمی ادامه داد: این معاونت چندین سامانه مطرح آموزش مجازی را مورد بررسی قرار داده و با شرکتهای مربوطه نیز مذاکره کرد؛ از اواخر سال ۹۸ بررسیهای کارشناسانه و آزمایشات مختلف و اعتبار سنجی سامانههای منتخب مورد بررسی قرار گرفت که در این فرآیند، ضمن پیشگیری از جریان ورود و خروج دانشجویان و دانش آموختگان در دانشگاه معیارهای متفاوتی از جمله کیفیت آموزش، مدیریت فرآیند یادگیری و بهداشت روان دانشجویان باید مورد توجه قرار میگرفت.
وی، آموزش عالی را فرایندی اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: آموزش عالی فرآیندی اجتماعی است که مستلزم حضور استادان و دانشجویان در کنار همدیگر است؛ کلاس درس، یک فضای روانی اجتماعی است که در شرایط طبیعی تعاملهای گستردهای در آن صورت میگیرد.
وی در این خصوص تشریح کرد: شیوه آموزش از راه دور و یادگیری الکترونیکی که با هدف حفظ قاعده فاصلهگذاری اجتماعی ترویج میشود، به تنش و فشارهای عصبی، برخوردهای ناهنجار اجتماعی، فاصلهگیری روانی و... منجر میشود که ممکن است بحرانهایی را در حوزه آموزش پدید آورد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه بناب در ادامه گفت: در تصمیمگیریهای حوزه آموزش سعی بر این بود که تا حد امکان بتوانیم فضایی فراهم سازیم تا فاصله آموزش غیر حضوری را از آموزش حضوری به حداقل برسانیم؛ بر این اساس در سوم فروردین سال ۹۹ طی جلسهای، تصمیم نهایی بر استفاده از سامانه آموزش آنلاین LMS گرفته شد و با توجه به از دست دادن هفتههای آموزشی، واحد فناوری اطلاعات با تلاش شبانهروزی موفق به ساماندهی و آماده کردن FTP برای بارگذاری حداقل دو جلسه آموزشی آفلاین برای جبران قسمتی از هفتههای از دست رفته شد.
وی با بیان اینکه از ۱۶ فروردین، سامانه آموزش یادگیری الکترونیکی به صورت رسمی آغاز به کار کرد، افزود: از ایرادات آموزش غیر حضوری "عدم امکان دسترسی برابر همه دانشجویان به اینترنت و امکان حضور در کلاس درس" بود که مقرر شد برای اطمینان از وجود برابری در دسترسی به مباحث کلاس، مطالب ارایه شده در سامانه آنلاین LMS را ضبط و در محل مشخص شده FTP برای دسترسی آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیل امکان حضور در کلاس نداشتند را قرار دهیم.
وی گفت: با توجه به امکان تداخل برنامههای کلاسی دانشجویان در برگزاری کلاسهای آنلاین، شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گرفت کلاسهای مجازی نیز در ساعات متعارف آموزشی و طبق برنامه کلاسی اعلامی به دانشجویان برگزار شود.
هاشمی اظهار کرد: طبیعی است اجرا کردن این حجم بالا از تصمیمگیریهای متفاوت و متنوع بدون تجربه و آمادگی قبلی خالی از ایراد نخواهد بود؛ در وضعیت فوقالعاده کشور که در دانشگاهها نیز بازتاب یافته است، نیاز به ویژگی مثبت اندیشی به ویژه در اعضای هیئت علمی که رفتار آنها اغلب از سوی دانشجویان به عنوان الگو استفاده میشود، موجب آرامش و کمک به دانشجویان در روند فرآیند یادگیری خواهد شد؛ لازم است از تمامی اساتیدی که بنده و همکارانم را در این زمینه یاری کرده و در مدیریت استرس دانشجویان که ناشی از تغییر سیستم آموزشی بوده، قدردانی کنم.
وی ضمن قدردانی از حمایتهای ویژه ریاست دانشگاه نیز گفت: با توجه به غیر بومی بودن برخی از اعضای شورای آموزشی دانشگاه و محدودیتهای رفت و آمد، شورای آموزشی به صورت مستمر و با تشکیل جلسات آنلاین برگزار میشود؛ همچنین با توجه به عدم پیش بینی شرایط کشور و تصمیمات بالادستی وزارتی، در تلاش هستیم با رصد کامل شرایط، تصمیمات لازم را در خصوص ادامه فعالیتهای آموزشی و زمان و نحوه برگزاری امتحانات اتخاذ کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به لطف تلاشهای شبانهروزی در مدیریت آموزش، مدیریت فناوری اطلاعات، حوزه آموزشهای مجازی و کارکنان حوزههای مربوطه، همکاری و همدلی اساتید و دانشجویان گرامی، دانشگاه بناب در طول مدت زمان محدود موفق به راه اندازی و استفاده از دو سامانه آفلاین و آنلاین آموزش غیر حضوری شد که در این حوزه، دانشگاه بناب در منطقه جز دانشگاههای پیشرو و موفق است.
انتهای پیام
نظرات