محسن رنجبر امروز در گفت وگو با خبرنگاران در شهرداری قم گفت: اگر برنامه ریزی خوبی از سوی شهرداری انجام شود افزایش کیفی زندگی مردم را شاهد خواهیم بود. شهرداریهایی که با تکیه بر مردم برنامه ریزی بهتری داشتند زندگی بهتری برای مردم خود رقم زدهاند.
وی افزود: افق 20 ساله 1414 ترسیم شده است و برنامه های میان مدت 5 ساله را دنبال می کنیم. هم اینک در حال برنامه ریزی قم 1404 هستیم. در این زمینه اهداف 11 گانه، منبع تصویب بودجه های سالانه شهرداری است.
معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری قم، اظهارکرد: امسال کدینگ بودجه ریزی در شهرداری از سوی وزارت کشور تغییر کرد و بر اساس کدینگ مالی دولتی بودجه ریزی انجام شد. از ابتدای مهرماه 98 فرایند تدوین بودجه آغاز شد و در سه قالب طبقه بندی دولتی بودجه آماده سازی شد و در 30 دی ماه در فرجه قانونی به شورای اسلامی شهر تقدیم شد.
وی گفت: اولین قدم در راستای تدوین بودجه سال 99 احصای وضعیت فعلی اجرای برنامه 5 ساله و برآورد فاصله بین اهداف و تحقق آنها در طول سال 98 بود.
وی افزود: در این زمینه یک سیستم تخصصی گزارش و بازخوردگیری با شاخص های 31 گانه وجود دارد که هر شش ماه این سیستم بازنگری می شود.
معاون شهردار قم بیان کرد: در زمینه رسیدن به جهان شهر دینی و پایگاه تولید و تفکر و معارف اهل بیت(ع) باید سرانه زیرساخت های فرهنگی و هنری شهر را رصد کنیم. این مساله از سال 97 تا 1401 برنامه ریزی شده است که بر این اساس سرانه فضای فرهنگی ما باید در سال 1401 به 22 متر مربع برسد.
وی گفت: البته این سرانه در سال 96حدود 7 متر مربع بوده است. عددی که برای 6 ماهه 98 استخراج شده، 12 متر مربع بوده است. به همین دلیل فشاری که برای تامین مراکز فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی و ورزشی در سال 99 گذاشته شده، بیشتر است.
وی افزود: در طول سال 99، 6 یا 7 مرکز راه اندازی می شود. مجموعه ورزشی آب درمانی در کنار شهرداری قم از جمله این پروژه ها است که همزمان سرویس دوگانه ارایه می دهد.
وی اظهارکرد: شاخص دیگر، توسعه خواهرخوانده ها برای شهر است. یکی از ابزارهای رسیدن به شهر دینی، افزایش تعداد خواهر خوانده است. بنا بر بررسی های به عمل آمده، میزان خواهرخوانده های قم باید به 12 شهر در 1401 برسد. این رقم در سه سال پیش 6 شهر بود که باید افزایش یابد.
وی گفت: در همین زمینه شاخص هایی برای هرکدام از این گزاره ها در نظر گرفته شده است. افزایش تعاملات علمی و فرهنگی و سیاسی جهان اسلام از جمله دیگر شاخص ها است. وی افزود: میانگین حضور میهمانان در قم نیز از جمله این شاخص ها است. در شهر مشهد متوسط اقامت مردم 2 و 7دهم روز است. در این زمینه مراکزی که به جذب و ماندگاری مهمانان اقدام میکنند باید توسعه می یافت که در این زمینه کارهایی مثل باغ پرندگان و یا ساخت هتل در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ع) در حال انجام است.
معاون شهرداری قم بیان کرد: توسعه قانون مندی شهروندان یکی از شاخصه های توسعه شهری است که در این زمینه تعداد تخلفات در هر 1000 نفر پایش میشود. در این زمینه تخلفات ساختمانی رصد می شود و به دنبال آن هستیم که تعداد تخلفات مردم را کم کنیم که بنا داریم میزان تخلف را در 1401 به عدد 3 برسانیم. در سال 96، این رقم بیش از 11 تخلف بوده است. در این زمینه اقدامات نرم افزاری و کنترلی در حال انجام است.
وی افزود: از دید رسیدن به چشم انداز در پایان سال 97، 61 درصد موفقیت احزارشده است. در سال 98 به 67 درصد تحقق رسیدیم. بر اساس همین تعاریف حجم ریالی پروژه ها عمرانی برای رسیدن به اهداف مشخص شد.
وی گفت: در سناریوی اول برای اینکه به شکل کامل شکاف ها را پر کنیم نیازمند 9000 میلیارد تومان بودیم که قابل تحقق نبود. سناریوی دوم 2200 میلیارد تومان بود. در نهایت عدد 3150 میلیارد تومان بسته شد.
رنجبر با ذکر این مطلب که یکی از خصوصیات این بودجه نگاه بودجه راهبردی است، است گفت: میانگین رشد 5 ساله شهرداری نیز در این بودجه در نظر گرفته شده است. اگر می خواستیم ایدآل کامل داشته باشیم باید بودجه9000 میلیارد تومان در نظر گرفته می شد که در نهایت به بیش از 3 هزار میلیارد تومان رسیدیم.
وی افزود: در این زمینه 800 میلیارد تومان از محل عوارض و خدمات اخذ می شود، 400 میلیارد تومان از محل دارایی های خود شهرداری و 580 میلیارد از محل فروش اموال غیر منقول، 160 میلیارد نیز از محل بودجه شهرداری و مابقی از محل فروش اوراق تامین خواهد شد.
وی گفت: نگهداری شهر قم نیازمند بودجه 1880میلیارد ریال هزینه بود. بودجه جاری قم نیز کمتر از 10 درصد رشد داشته است که با توجه به تورم کشور رسیدن به این رقم بسیار مشکل است. در این زمینه سعی کردیم که اداره شهر را به شکل بسیار ارزانی دنبال کنیم.
رنجبر با ذکر این مطلب که سرانه درآمد حاصل از محل عوارض و خدمات، 630هزار تومان از هر نفر است، گفت: در این میان220 هزار تومان هزینه هر فرد در زمینه نظافت و نگهداری شهر می شود. در زمینه پروژه های عمرانی بیش از 2 میلیون تومان به ازای هر فرد در قم هزینه می شود.
وی افزود: پروژه تقاطع کیوانفر و میدان ولی عصر(عج)، تکمیل تونل جمهوری و تقاطع امینی بیات از سال گذشته به سال جدید رسیده و به اتمام میرسد.
رنجبر اظهارکرد: در سال جاری نیز تکمیل رینگ ترافیکی فردوسی و اتصال آن به بلوار امام رضا(ع) در دست اقدام خواهد بود تا تردد بین مناطق دو و شش و سه با مناطق 5، یک و چهار از طریق این رینگ به صورت روان انجام شود. گسترش پارکینگ سازی در قم، از جمله برنامه های دیگر شهرداری است که به شرط تحقق بودجه برنامه های خوبی در این زمینه داریم.
وی افزود: توسعه ناوگان عمومی، دنبال کردن پروژه ها تقاطع جاده جعفریه و آغاز احداث فاز 5 بلوار عمار یاسر و توسعه حمل و نقل ریلی (412 میلیارد تومان برای توسعه مترو) از جمله برنامه های امسال است.
وی گفت: از زمانی که این ویروس منحوس ما را درگیر کرده است، به نحوی که بزرگترین اقتصادهای جهان را نیز زمین گیرکرده است ولی سیاست گذاری های ابلاغی رهبر انقلاب مشخص است. عدم وابستگی به نفت که از سیاست های ابلاغی جدی ایشان بود نشان داد که اگر این وابستگی در سالهای اخیر به نفت کمتر نشده بود امروز وضعیت بسیار بدتری داشتیم.
وی افزود: شهرداری قم در زمینه مقابله با کرونا بسیار موفق عمل کرده است ولی متاسفانه مظلوم نیز واقع شد. امروزه بسترهایی آماده شد که مردم در بستر شهر حضور پیدا نکنند. مردم باید از پورتال شهرداری استفاده کنند. هر درخواستی که برای ساخت و ساز لازم است در این پورتال جانمایی شده است. وی گفت: در این زمینه اپلیکیشین قم یار در اختیار مردم قرارداده شده است که بسیاری از خدمات شهرداری و حتی مراکز دیگر در اپلیکیشن جانمایی شده است.
وی اظهارکرد: بحث منابع انسانی از مسایل بسیار مهم است که باید ساماندهی شود. از سال 81 تا کنون دستورالعملی برای استخدام پرسنل شهرداری ها داریم که توسط هیئت وزیران وقت تصویب و ابلاغ می شود. در این دستورالعمل، مستخدمین شهرداری در 4 رده شناسایی می شود که شامل رسمی، پیمانی، موقت و کارگری است. در این زمینه دستگاه های دولتی باید تکلیف استخدام ها و نیازهای جدید را مشخص می کردند.
معاون شهردار قم تصریح کرد: از همان سالها شاهد آن هستیم که در خصوص رویه نیروی انسانی شهرداری به شکل مشخص نبود. شهرداری ها چندین سال با یک خلا مواجه شدند که از طرفی باید خدمات گسترده به مردم ارایه دهند ولی از نظر نیروی انسانی متخصص دچار مشکل می شوند که در این زمینه قراردادهای موقت بسته شد. در اینجا یک دوگانگی یا چندگانگی رخ داد که به همین میزان شهرداری ها با چند دسته نیروی مختلف مواجه شده است. یعنی 8 مدل قرارداد برای پرسنل شهرداری ایجاد شد. تنظیم این قراردادها بسیار سخت است.
وی گفت: تلاش های شهرداران مختلف تا سالهای پیش به جایی نرسید تا اینکه 4 سال پیش یک ظرفیت استخدامی به تعداد 50 هزار نفر اخذ شد که با این تعداد هم تکلیف نیروهای داخل شهرداری مشخص شود. در این زمینه باید احکام فعالان شهرداری نیز سامان دهی می شد. در این مدت این مصوبه 50 هزار نفر پیگیری نشد.
رنجبر اظهارکرد: پس از آن یک ابلاغیه دیگر ارایه شد که نیروهای شهرداری با قراردادهای مشخص تبدیل وضعیت شوند. این امر در سال گذشته انجام شد که منتظر ابلاغ هستیم. در بودجه امسال این مساله در نظر گرفته شده که نیروهای شرکتی به نیروهای کارمند موقت مبدل شوند. تا امروز چنین ابلاغیه ای صادر نشده است. به نظر می رسد که وزارت کشور می تواند از ظرفیتهای قانونی استفاده کند و این مشکل را رفع کند.
انتهای پیام
نظرات