• چهارشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99012715923

زندگی مسالمت آمیز ادیان در یزد دریچه‌ای به سوی مبارزه با اسلام هراسی

زندگی مسالمت آمیز ادیان در یزد دریچه‌ای به سوی مبارزه با اسلام هراسی

ایسنا/یزد نائب رییس شورای عالی حوزه‌های عملیه استان یزد با اشاره به فرهنگ زندگی مسالمت آمیز ادیان در یزد، تاکیدکرد: در فرهنگ گردشگری، حریم‌ها نه به معنای ایجاد محدودیت بلکه به معنای حفظ حرمت‌هاست و این مسئله تنها محدود به اماکن مذهبی مسلمانان در یزد نیست بلکه باید حرمت‌های متعلق به مکان‌های مذهبی دیگر مانند آتشکده‌ها و کنیسه‌ها نیز در بازدید گردشگران رعایت شود.

آیت‌الله «سید محمد کاظم مدرسی» در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که دارالعباده بودن یزد، میراث پدران و گذشتگان مردمان این سرزمین کویری است، اظهار کرد: دارالعباده بودن یزد لقبی کسب شده در چند سال اخیر نیست و پدران ما بر اساس تقید، تدین و پذیرش ادیان توحیدی شهر خود را به این عنوان معرفی کرده‌اند به طوری که از دیرباز یزد با ادیان توحیدی سر و کار داشته و پس از ظهور اسلام نیز به زیبایی از مکتب تشیع استقبال کرده است.

وی افزود: رجوع به آمار و ارقام تعداد مساجد و اماکن مذهبی و تعداد بقاع متبرکه یزد مشخص می‌کند که پدران ما و یزدی‌های اسبقی که در شهر دارالعباده می‌زیستند، بیشترین تقید آداب دینی را در سطح کشور داشتند.

این کارشناس مذهبی به تاریخ و جغیرافیای هجرت امام هشتم در یزد اشاره و تصریح کرد: وجود بیشترین قدمگاه‌های امام رضا (ع) در مسیر هجرت ایشان از مدینه به مرو در استان یزد مصداقی بر این مسئله است، علاوه بر آن نیز رشد و نمو علما و بزرگانی در یزد که البته در کتاب «مفاخر یزد» جمع آوری شده است، دارالعباده بودن یزد را گواهی می‌دهد.

مدرسی با تاکید بر این که یزد سرزمینی با زندگی مسالمت آمیز ادیان است، خاطرنشان کرد: سال‌ها و از دیرباز زرتشتیان و یهودیان و جمعی دیگر از اقلیت‌های مذهبی در سرزمین کویری یزد، در کنار هم زندگی می‎کنند و بدون شک نیز محدوده‌های اختیارات و وظایف خود را به خوبی می‌شناسند، البته تا مادامی که وجود داشته نیز حقوق و وظایف متقابل توسط اقلیت‌ها و مسلمانان رعایت شود، این همزیستی تداوم خواهد داشت.

وی رونق گردشگری مذهبی به ویژه پس از جهانی شدن یزد را مستلزم معرفی فرهنگ و مرام و آداب مردم یزد دانست و گفت: در مرحله بعد، باید پتانسیل‌های یزد معرفی شده و پس از تبیین آداب و رسوم و حریم‌ها و حرمت‌ها اقداماتی در راستای اجرایی شدن آن انجام شود.

وی با یادآور شدن این که حفظ حریم‌ها و حرمت‌ها در گردشگری مذهبی محدودیت نیست، گفت: تقید به آداب و فرهنگ و مذهب یک جمعیت دلیل به محدودیت مذاهب محقق نخواهد شد چرا که چنین مسئله‌ای را در کشورهایی مانند مالزی شاهد هستیم به گونه‌ای که در این کشور مساجد به روی گردشگران بدون هیچ محدودیتی باز هستند و گردشگران با حفظ حرمت‎های متعلق به این اماکن، از آنها بازدید کرده و با آنها آشنا می‌شوند.

وی در تکمیل صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که در فرهنگ گردشگری، حریم‌ها نه به معنای ایجاد محدودیت، حفظ می‌شوند که البته این مسئله تنها محدود به اماکن مذهبی مسلمانان در یزد نیست بلکه باید حرمت‌های متعلق به مکان‌های مذهبی دیگر مانند آتشکده‌ها و کنیسه‌ها نیز در بازدید گردشگران از این اماکن رعایت شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد به استفاده از ظرفیت گردشگری در مقابله با اسلام هراسی در دنیا اشاره کرد و گفت: زمانی که ما بتوانیم فرهنگ خود را به زبان‌های مختلف با لطایف وجودی این فرهنگ اعمال کنیم، در حقیقت گردشگران، خود مبلغان اسلام راستین ناب خواهند بود.

این کارشناس دینی با بیان این که با وجود پتانسیل‌های غنی برنامه‌ها و اجتماعات مذهبی، زبان گویای معرفی وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه نهادها و ارگان‌های ما در این زمینه زمین‌گیر هستند به طوری که بعضا زباندان‌های غیر متخصص در زمینه معرفی فرهنگ دینی یزد و بعضاً متخصصان غیر زبان‌دان وجود دارند که نمی‌توانند لطایف اسلام در سرزمین کویری و دارالعباده یزد را به تصویر بکشند.

مدرسی در پایان لطایف دینی در شهر جهانی و دارالعباده یزد را نبود تسلط و اشراف خانه‌ها بر یکدیگر، کوبه‌های متفاوت درها و مکان‌های مذهبی در کنار بازارها و کتابخانه‌ها و مراکز علمی عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha