به گزارش ایسنا، در حالی که رییسجمهور کشور در جلسه خود با ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، آغاز فعالیت های اقتصادی در استان تهران را از ۳۰ فروردین ماه و آغاز کسب و کارهای کمخطر در استانها بجز تهران را از ۲۳ فروردین اعلام کرده بود اما گویا صنعت قطعه سازی نه جزو مشاغل به حساب می آید و نه از جمله مشاغل پر خطر است که چند روز گذشته، معاون دفتر صنایع و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای خطاب به دبیران دو انجمن قطعه سازی با موضوع " درخواست شروع تولید از اول اردیبهشت ماه" از آن ها خواسته اند باتوجه به اینکه زمانبدی فعالیت های تولیدی و خدماتی از اختیارات ستاد ملی مقابله با کروناست و این ستاد تاریخ ۹۹/۱/۲۲ را با ملاحظه تعطیلات پایان هفته با رعایت پروتکل های مصوب ستاد برای این منظور تعیین نمونده است، از این رو شایسته است تا دو انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو و انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه سازی، برنامه های خود را برای آماده سازی خطوط تولید و آغار تولید از روز شنبه ۲۳ فروردین تدوین و اقدامات لازم را عملیاتی کنند؛ چراکه سال، سال جهش تولید است و باید همه موظف هستیم سازوکار تولید را در کشور به گونه ای برنامه ریزی کنیم که هدف جهش تولید مححق شود.
اما سوال اینجاست؛ به چه قیمتی؟ با وجود اینکه تعداد شاغلین صنعت خودروی کشور بیش از ۱۲۰ هزار نفر است که با احتساب شاغلین در صنعت قطعهسازی به بیش از ۷۰۰ هزار نفر میرسد؛ بنابراین چنانچه درصد کوچکی در دوره نهان این بیماری و ناقل باشند، با بازگشت به کار، خطر بسیار بزرگی را ایجاد میکنند و ممکن است با شروع تولید و افزایش تجمعات و رفت و آمدها، پیک های جدیدی از ابتدا به وجود آید. کوچکترین نقض مسائل بهداشتی می تواند نتیجه معکوس داشته و منجر به یک فاجعه شود و غمِ نان، قاتل جان شود. چنانچه اصول بهداشتی به درستی، رعایت نشوند، تعطیلی مدت دار کارخانه ها و صنایع ایجاد خواهد شد.
بر این اساس این دو انجمن خواستار تطعیلی تا پایان فروردین ماه شدند تا در این ایام فرصت مناسبی باشد برای آنکه نهادها و دولت به تدوین و ابلاغ پروتکل های بهداشتی که به تایید وزارت بهداشت نیز رسیده باشد، بپردازند. فعالیت های اقتصادی و تولید در شرایطی قرار است آغاز شوند که پروتکل های بهداشتی کاملا رعایت شوند اما نکته اصلی اینجاست که به گفته فعالان صنعت قطعه سازی هنوز چنین پروتکل هایی بطور کامل و شفاف برای محیط های تولیدی تعریف نشده است.
نامه اخیر امیر جعفر پور- معاون دفتر صنایع و نیروی محرکه مبنی بر آغاز تولید از روز شنبه دو روز دیگر(۲۳ فروردین)، فعالان صنعت قطعه سازی را به شدت نگران کرده است.
این درحالی است که انجمن همگن قطعه سازی نیز اعلام کرده است که این امکان و توانایی در قطعه سازان ما وجود دارد که با یکی دو هفته دیرتر آغاز کردن فعالیت ها در ابتدای کار، بتوانند تیراژهای احتمالی از دست رفته در مدت تعطیلی را جبران کنند. ظرفیت تولید در قطعه سازی بیش از برنامه اعلام شده خودروسازان است و امکان تحقق جهش تولید با یک محیط ایمن از نظر سلامتی و به دور از کرونا کاملا فراهم است.
انتهای پیام
نظرات