• سه‌شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98122720639
  • منبع : نمایندگی قزوین

دانشجویان با خانه‌نشینی ناشی از کرونا چه می‌کنند؟

دانشجویان با خانه‌نشینی ناشی از کرونا چه می‌کنند؟

ایسنا/قزوین سه هفته‌ای می‌شود که دانشگاه‌ها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و دانشجویان بار سفر بسته و راهی شهرهای خود شدند.

دانشجویانی با شور و شوق جوانی، فعال در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری که حالا مجبور هستند ساعت‌ها را  در منزل سپری کنند. به سراغ تعدادی از آنان رفتیم تا بپرسیم این روزها که دانشگاه تعطیل است در منزل چه می‌کنند؟

امید فعال دانشجوی شیمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار می‌کند: در حال حاضر کرونا یک مشکل جهانی است و موجب محدودیت‌هایی برای همه اقشار جامعه از دانشجو تا کسبه و کارمند شده است؛ سازمان بهداشت جهانی شست‌وشوی دست و ضدعفونی کردن دست و حضور در منازل را برای قطع شدن زنجیره انتقال این ویروس توصیه کرده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس تمهیدات وزارت بهداشت و علوم دانشگاه‌ها تعطیل شدند و این یک اقدام پیشگیرانه و موثر بود چون امکان انتقال ویروس در خوابگاه و دانشگاه بالاست.

فعال تصریح می‌کند: با توجه به اینکه دانشجو هستم اوقات فراغت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنم و کارهایی را که می‌توان در منزل انجام داد را به واسطه دورکاری انجام می‌دهم.

کارهای روزمره‌ و حتی تکراری برایم حسرت شده است

حسین عسگری‌فرد، دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز در ابتدای سخنانش می‌گوید: این ترم دانشگاه نرفتیم و در حال حاضر در خانه قرنطیه هستیم تا چرخه شیوع از بین برود و مردم را هم دعوت می‌کنیم تا در منازل خود بمانند.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر در اوقات فراغت فیلم می‌بینم و کتاب می‌خوانم البته غیردرسی. در این مدت از این فرصت استفاده کرده و کارهایی که قبلا انجام می‌دادم را مورد بازنگری قرار می‌دهم تا نقاط ضعف آنان را احصا کنم. البته الان کارهای روزمره‌ای را که تکراری می‌دانستم برایم حسرت شده است و امیدوارم این روزها به سرعت سپری شود.

محمد فلاح دانشجوی رشته صنایع غذایی در دانشگاه پیام نور قزوین است، وی با بیان اینکه ورود کرونا موجب ترس شده است، اظهار می‌کند: با ورود کرونا مدام دستانم را می‌شویم البته باید بگویم فراغت خاصی ندارم و صبح تا شب در محل کارم حضور دارم و اگر ساعتی بیکار باشم با گوشی و تلویزیون سرگرم می‌شوم.

فاطمه بایره دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‎وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در اوقات فراغت کتاب می‌خوانم و فیلم می‌بینم، البته باید بگویم که با تعطیلی درس و دانشگاه کار ما تمام نشده و در قرارگاه جهادی مقابله با کرونا فعالیت داریم.

آموزش آنلاین دانشجویان نیازمند ایجاد زیرساخت

به گزارش ایسنا، بعد ا ز تعطیلی دانشگاه‌ها مقرر شد اساتید دروس را به‌صورت آنلاین و مجازی برای دانشجویان ارائه دهند که البته نباید فراموش کنیم که برخی از دانشگاه‌ها چنین زیرساختی ندارند.

امید فعال در این خصوص خاطرنشان می‌کند: چون زیرساخت‌های آموزش از راه دور در دانشگاه‌های استان مهیا نشده است این امکان در اغلب دانشگاه‌های استان قزوین وجود ندارد.

عسگری‌فرد با بیان اینکه آموزش مجازی نیاز به زیرساخت دارد، اشاره می‌کند: احتمالا فروردین ماه آموزش مجازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) آغاز به کار کند. اما اساتید دروس را در فضای پیام‌رسان‌ها ارائه می‌دهند؛ بر اساس بخشنامه وزارت علوم اگر اساتید در پیام‌رسان‌های خارجی اقدام به تدریس کنند تخلف محسوب می‌شود ولی برخی از اساتید دروس را در واتساپ و تلگرام ارائه می‌دهند.

فلاح نیز تصریح می‌کند: با توجه به اینکه دانشگاه پیام‌نور غیرحضوری است و اغلب دروس به صورت مجازی ارائه می‌شود الان با پیش از شیوع کرونا تفاوتی نکرده و آموزش خود را از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنیم.

بایره می‌گوید: به دلیل شیوع کرونا کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود و چند درس به صورت مجازی برای بهره‌برداری دانشجویان در سامانه وزارت بهداشت قرار داده شده است؛ البته برخی از اساتید نیز در واتساپ گروه تشکیل داده‌اند و در خصوص دروس بحث و گفت‌وگو شده و به سوالات پاسخ می‌دهند و منابعی نیز برای مطالعه بیشتر به دانشجویان معرفی می‌کنند.

کرونا باعث رخوت در فضای علمی شده است

فعال درخصوص رکود فضای علمی کشور اظهار می‎کند: کرونا باعث رخوت در فضای علمی و کاهش سرعت رشد آن در کشور شده است؛ با توجه به هشدارها در خانه هستیم که این حضور در منزل عوارضی دارد و آن از دست دادن پویایی و نشاط است.

وی ادامه می‌دهد: در خانه مانده‌ایم تا زنجیره انسانی قطع شود و اگر بدانیم بیرون از منزل امنیت و سلامت وجود دارد مسلماً کارها را با دقت و حوصله انجام خواهیم داد.

عسگری‌فرد اشاره می‌کند: مانند همه از گسترش بیماری ناراحت هستیم ولی دانشجویان در سیل و زلزله پای کار بودند و اکنون نیز پای کار آمدند و دانشگاه امام و بلوار حاج قاسم سلیمانی را ضدعفونی کردند و برخی از دانشجویان نیز محافظ صورت و ماسک تولید می‌کنند.

بایره نیز بیان می‌کند: در حال حاضر اکثر دانشجویان نظم خود را از دست داده‌اند؛ این حضور در خانه با تعطیلات تابستانه متفاوت است چون در تابستان از پیش می‌توان برای فراغت برنامه‌ریزی کرد ولی این تعطیلات به یکباره اتفاق افتاد و هیچ برنامه‌ریزی برای آن انجام ندادیم.

وی اضافه می‌کند: البته باید بگویم بنده مشاور انگیزشی دانش‌آموزان مقاطع متوسطه هستم و ضمن انگیزه دادن به شاگردانم از آنان نیز روحیه می‌گیرم و این موجب شده تا نشاط خود را حفظ کنم.

به گزارش ایسنا، حضور دانشجویان در منزل هم فرصت و هم تهدید است فرصتی برای انجام کارهای بر زمین مانده و در صورت نداشتن برنامه‌ریزی تهدیدی برای آنان محسوب می‌شود.

شب عید چهره شهر عادی نیست

فعال از ناراحتی و نگرانی‌اش برای دیگر اقشار جامعه می‌گوید و اضافه می‌کند: ناراحت هستم البته نه به خاطر خودم برای اینکه حضور مردم در منزل برای همه ممکن نیست، این نکته را نباید فراموش کنیم که کرونا برای سفره مردم نان نمی‌شود و باید این واقعیت را بپذیریم که برخی از کارگران روزمزد و یا حتی کسبه‌هایی که دست مردم چک دارند نمی‌توانند جامعه را ترک کنند و دولت باید تمهیداتی برای این اقشار در نظر بگیرد.

عسگری‌فرد بیان می‌کند: از اینکه چهره شهر در شب عید عادی نیست و مردم ماسک بر صورت دارند ناراحت هستیم و با دیدن حضور مردم در بازار این ناراحتی مضاعف می‌شود؛ از حذف دید و بازدیدها در ایام عید ناراحت هستم ولی از اینکه فرصتی پیدا شده تا در کنار خانواده باشم و کتاب‌ بخوانم خوشحالم.

فلاح نیز اشاره می‌کند: از اینکه کرونا باعث تعطیلی دانشگاه‌ها شده خوشحال نیستم و همه از بابت این بیماری خطرناک ناراحت هستند چون ممکن است جان خانواده‌هایشان به خطر بیفتد.

بایره بیان می‌کند: از حضور در خانه به علت شیوع کرونا خوشحال نیستم ولی اینکه فرصتی شده تا کتاب‌هایی را که داشتم را مطالعه کنم خیلی خوشحال هستم.

به گزارش ایسنا، این روزها دانشجویان تا حد محدودی آموزش‌ها را به صورت مجازی دریافت می‌کنند ولی با ادامه این روند برای آموزش مجازی در دانشگاه‌ها باید زیرساخت‌های لازم را مهیا کرد تا شاهد اتلاف زمان نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha